Saturday, July 30, 2011

Ramadhan

- Us Zainol Kuliah Subuh Sabtu 30 Julai 2011(**catatan kuliah)

4 ciri org yg bertakwa:
1) takutkan Allah;
- spt tidak curi2 mkn di bln Ramadhan, kerana dia takutkan Allah, walau dlm keadaan dia berseorangan.
2) dia beramal dgn apa yg diturunkan;
- sentiasa belajar, mempelajari dan mendalami ilmu ugama, dgn itu seseorg itu akan dpt melaksanakan sesuatu amalan mengikut sunnah, dan bukannya secara ikutan atau budaya.
3) bersedia utk bertemu Allah;
- dia lebih ingatkan hal kematian dan hari akhirat berbanding kesenangan dunia.
4) redha dgn pemberian/kurnia Allah;
- redha dgn kejadian fizikal, sebaliknya utk rezeki, anak dan harta maka manusia mesti berusaha dgn bersungguh-sungguh.

- syaitan mengganggu manusia utk beramal dgn cara menggerakkan askar2 dr golongan jin dan manusia, cth sewaktu hendak melakukan ibadat, ada panggilan tel dr kawan lama, mengakibatkan sesorg itu membatalkan niat/tujuan asal sesorg itu utk beramal.
- syaitan tlh diciptakan awal dr manusia (Nabi Adam), maka syaitan mempunyai ilmu menipu yg tinggi utk memperdaya manusia atau memasuki salur2 darah manusia utk melalaikan sesorg dr mengingati atau mendekatkan diri kpd Allah.
- selalu mengingati Allah, maka Allah akan memberi kekuatan kpd hambaNya.

Apbl masuk bln Ramadan pintu2 syurga/rahmat, ditutup pintu2 nereaka dan dibelenggukan syaitan.

-Brgsiapa yg melakukan satu kebaikan maka pahalanya spt amalan fardu.
-Brgsiapa melakukan perkara yg fardu maka digandakan 70 kali amalan tsbt.
-Brgsiapa yg memberi minum kpd org yg berpuasa maka di akhirat nanti akan diberikan minum dr telaga al-kautsar yg mana dia tidak akan haus selamanya.
-Brgsiapa yg di dunia ini tidak beramal spt dlm ucapannya "la ila ha illallah", maka di akhir hayatnya dia tidak dpt mengucapkan kalimah "la ila ha illallah".
-Brgsiapa yg takutkan Allah di dunia, maka di akhirat nanti akan di beri keamanan oleh Allah.

Kenapa Allah memberi musibah kpd hambanya? Adalah kerana Allah mahukan hambanya merayu keampunan (istighfar) dr hambaNya, mendekatkan diri hambaNya kpd Allah, juga utk menguji hambaNya akan hal redha.

3 tahap puasa:
1. Puasa org awam - menahan diri dr tidak makan, minum dan kemaluannya
2. Puasa org yg terpilih - menahan hati, diri, nafsu, kemaluan dr melakukan perkara yg dilarang dlm tempoh puasa.
3. Puasa org yg lebih terpilih - menahan dan menjaga hati dr melakukan dosa dan kemaksiatan kpd Allah.

Berlumba2lah utk memperoleh puasa tahap ke-3 ie org yg lebih terpilih itu.

Bykkan istighfar kerana tidak diketahui amalan mana yg diterima oleh Allah.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sunday, July 24, 2011

Takuti Allah dgn menggeruni sifat neraka - surah at-Tahrim Ayat 6

- Us Ibrahim Kuliah Maghrib 24 Julai 2011 (** catatan kuliah)

- surah at-Tahrim Ayat 6








"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."

- org beriman akan senantiasa membayangkan sifat2 neraka, utk mendekatkan diri kpd Allah.
- membayangkan neraka akan menggerunkan hati manusia.
- org kafir akan minta kpd Allah di akhirat nanti (ketika masih di dlm neraka) utk ditunjukkan org2 yg tlh menyebabkan mereka masuk neraka. Mereka ingin memecah-mecah kepala org yg tlh menyebabkan mereka menjadi sesat hingga diazab di dlm neraka.
- ibu bapa mesti ajarkan sifat gerun terhdp sifat neraka kpd anak2, utk memberi kefahaman ttg kekuasaan Allh, dosa dan azb neraka. Ditakuti anak2 dan isteri menjadi penyebab kita diseret bersama ke dlm neraka.
- apbl hati berasa cinta kpd Allah, maka akan dtg khusyuk dan keredaan dlm kehidupan. Nilai amalan tlh dijanjikan Allah, yg jahat akan dibalas setimpal dgn kejahatan yg dilakukan, begitu juga barangsiapa yg melakukan kebaikan, maka dibalas setimpal dgn kebaikan yg dilakukan.

- ada senikata nasyid yg popular: "Wahai Allah aku tidak layak ke syurga firdausMu, namun aku tidak pula sanggup ke neraka jahimMu...." menggambarkan betapa kerdilnya kita dihadapan Allah utk menikmati balasan syurga, sebaliknya kita tidak sanggup dicampakkan ke neraka kerana azab siksa yg menanti.

- Nabi berzikir istighfar100x sehari, maka kita sbg umatnya mesti berzikir istighfar lebih dr itu. ketika beristighfar, cuba ingatkan dosa2 yg tlh dilakukan, moga istighfar tsbt dpt menebus dosa2 yg tlh dilakukan.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Thursday, July 21, 2011

Ceramah khas - zakat

- Us Hamizul (lembaga zakat selangor) Khamis 21 Julai 2011 (** catatan)

bab zakat dan sedekah.
- 32 tempat dlm Al-Quran yg disebut bersama dgn mendirikan solat.
- zakat adalah sumber ekonomi. blh menjadi sumber pendapatan negara.
- zakat berasal dr pktn "zaka" ie bersih, berkembang, membiak.
- khilaf: zakat tlh difardukan sebelum hijrah, rojeknya adalah pd thn ke2 (selepas) hijrah.
- pd zaman Nabi, hamba ditebus/dimerdekakan dgn wang zakat, selain utk asnaf2 yg ditetapkan.
- surah At-Taubah ayat 60. 








"Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."

2 jenis zakat ie Zakat Mal dan zakat Badan.
- zakat fitrah dikadarkan dgn segantang baghdad makanan ruji tempatan (malaysia: beras),
- mualaf yg masuk Islam, dan bapanya masih belum Islam, maka tidak wajib ke atasnya. Zakat diwajibkan kpd ketua keluarga.
- zakat harta, termasuk emas, perak, ternakan, sunber pendapatan baru (pendapatan dan saham).
- zakat pendapatan
- zakat pendapatan disandarkan kpd zakat ternakan, kerana ternakan menghasilkan anak, ie membaiknya harta ternakan. Maka anak ternakan yg baru lahir juga dikira dlm jumlah ternakan sewaktu kiraan zakat dibuat.
- zakat pendapatan juga disandarkan kpd zakat pertanian, zakat pertanian dikenakan apbl hasil tani dituai. Cth zakat padi stlh padi dituai.
- zakat pendapatan juga disandarkan kpd sumber pendptan yg baik2.

- zakat saham, pesan Nabi kpd Muaz, ambil harta dr kekayaan.

2) Syarat2 yg tertentu
1. islam
2. merdeka
3. sempurna milik
4. mencapai nisab, 85gram emas. Di selanhor dinisabkan rm10,650.00
5. cukup haul.
6. Utk peniaga, dia berniatkan hartanya utk perniagan.

Hukuman takzir ie hukuman yg diputuskan oleh pemerintah.

- rokok adalah haram, maka menghisap, menjual, menjadi stokis juga haram. Harta pendapatan peniaga rokok tidak termasuk dlm sumber pendapatan yg bersih. Perniagaan rokok tidak buleh dizakatkan.

- zakat ternakan utk tujuan perniagaan mesti dizakatkan atas zakat pendapatan. Jika ternakan itu utk kegunaan pertanian spt utk membajak, haiwan tsbt tidak di perlu dizakat.

8 asnaf
1. Fakir
2. Miskin
3. Amil, blh mendpt 1/8
4. Muallaf. Tujuannya utk melembutkan hati muallaf.
5. Hamba, tiada lg hamba pd zaman ini, namun di kategorikan sbg hamba dadah. Wang zakat digunakan utk menyelamatkan hamba dadah.
6. Org yg berhutang. 2 jenis, hutang individu dan hutang organisasi.
7. Fisabilillah, ada 2, individu dan organisasi.
8. ibnussabil, org yg kehabisan perbelanjaan dlm perjalanan.

- emas yg digadaikan, statusnya tidak sempurna milik, maka ia tidak perlu dizakat.
- zakat kpd org miskin yg malas, masih perlu diberikan (dikira sbg asnaf) kerana dikhuatiri jika tidak diberi wang zakat dia akan memudaratkan dan blh membawa kpd murtad. Agensi lain spt bdn gereja mencari peluang utk memberi bantuan kpd org Islam, dikhuatiri pemberian mereka akan memerangkap penerima tsbt hingga menyebabkan murtad.
- zakat utk belian emas dr institusi kewangan, jika sempurna milik emas tsbt, maka ianya peu dizakatkan jika cukup nisabnya. Kiranya emas itu disandarkan kpd wang tunai, maka ianya dikira sbg zakat simpanan.
- zakat yg dikeluarkan secara persendirian adalah sah tetapi tidak afdhal.
a. Amil dipertanggugjawab utk menguruskan zakat. Jika semua membuat bayaran zakat kpd fakir miskin, maka tiada kerja amail2.
b. ada 8 asnaf, jadi institusi zakat akan lebih arif menguruskan kutipan zakat.
c. jika hendak memberi zakat secara sendiri, maka perlu dia mencari 3 org/jenis asnaf spt yg dijelaskan. Maka dlm keadaan skrg, sukar utk melakukan sendiri agihan zakat.

- zakat itu apbl diberi kpd asnaf, maka ia perlu boleh melepaskan bebanan penerima zakat tsbt.

- ditakuti pemberian zakat secara sendiri, tidak diterima sbg zakat sebaliknya hanya dikira sedekah.

- wang zakat yg diurus secara baik, dan selagi mana institusi zakat tersbt tidak menyeleweng, maka zakat mesti dibuat kpd institusi tsbt.

- afdal zakat dikeluarkan di negeri tempat di mana rezeki diperoleh.

Published with Blogger-droid v1.7.3

Wednesday, July 6, 2011

Perkahwinan - bab Talak

- Us Shahrul Nizam Kuliah Maghrib Selasa 5 Julai 2011 (** catatan kuliah)

1. Cara2 berlakunya talak
1) Mengikut sunnah, (perkara halal yg paling tidak disukai) ada 3 langkah,
a) Talak 1 dlm keadaan isteri yg masih belum disetubuhi. Rujuk boleh dilakukan dlm tempoh edah ie dlm tempoh 3 kali suci.
- Hukum melafaskan 3 thalak (sekali gus), maka jatuh talak tersbt.
 --> Cth: 'aku ceraikan kamu dgn talak 3', atau lafas 'aku ceraikan kamu' diulang sebyk 3x.

2) Beberapa masalah berkenaan kes talak:
a) jika talak disebutkan dlm bahasa yg tidak fahami oleh isterinya, maka tidak jatuh talak.
b) seorg yg menuturkan kata2 lafas talak tetapi tidak jelas. Isteri mesti bertanya kpd suami utk penjelasan, jika maksud si suami adalah utk talak maka talak itu terlaksana.
c) jika suami meletakkan perkataan insyallah dlm lafas talaknya. Maka tidak tidak terlaksana, ie dia menggantungkan talak kpd Allah, maka ianya tidak sah.

3) Hukum kembali semula/rujuk
a) jika sorg suami mentalakkan isteri yg belum disetubuhi, maka dia perlu bernikah semula, kerana bekas isterinya tiada tempoh edah. Walau pun talak itu akibat dr talak 1.
b) jika bercerai secara khuluk, bekas suami tadi perlu bernikah semula utk rujuk.
c) jika seorg suami telah mentalak isterinya samada talak 1 atau 2 , yg tlh disetubuhi, maka pasangan ini sahaja buleh rujuk semula.

4) Bagaimana cara utk rujuk
a) cukup dgn ucapan/kata2 suami yg sama maksud utk rujuk spt 'saya nak rujuk semula'. Dan situasi hari ini rujuk perlu di bawa ke mahkamah utk rekod, etc. Rujuk tidak buleh dilafas oleh isteri.
b) sunat membawa 2 saksi utk rujuk.

- Hadis Nabi, tidak dikira talak kpd org yg terlupa, tidak sedar atau dlm keadaan dipaksa. Seperti melatah, mengigau, dlm keadaan sangat marah (dlm keadaan tidak sedarkan diri).
 
- Org yg mabuk dan melafaskan talak, hukumnya terlaksana talak, kerana dia sengaja memabukkan diri spt minum arak atau makan/hisap dadah.

5) Beberapa perkara yg menyerupai talak
1) al-ilat - ie sumpah suami utk tidak menyetubuhi isteinya utk tempoh masa melebihi 4 bulan.
- jikadlm masa 4 buln dia tida menarik semula sumpah, mak hakim, atas permintaan isteri buleh meminta suami utk berundur semula utk membatalkan sumpahnya. Atau hakim booleh memutuskan ikatan pernikahan mereka. Maka jatuhlah talak 1.
2) az-zihar ie menyamakan isteri dgn muhrim spt ibu, adik perempuan.
3) li 'an

Perkahwinan - bab Talak

- Us Shahrul Nizam Kuliah Maghrib Selasa 21 Jun 2011 (** catatan kuliah)

1. Pengertian Talak
a) Dari sudut bahasa adalah membuka.
b) pengertian dari sudut syariat adalah membuka ikatan perkahwinan dgn lafas talak dan seumpamanya.

-Dalil: Surah Al-Baqarah Ayat 2:229 , Talak itu 2 kali (ie cerai pertama buleh dirujuk, cerai ke2 juga buleh dirujuk. Cerai k3 tidak buleh dirujuk).

A229

Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (Al-Baqarah Ayat 2:229) 


-Dalil ke-2: Surah At-Talak Ayat 65:1.

A001

Wahai Nabi! Apabila kamu - (engkau dan umatmu) - hendak menceraikan isteri-isteri (kamu), maka ceraikanlah mereka pada masa mereka dapat memulakan idahnya, dan hitunglah masa idah itu (dengan betul), serta bertaqwalah kepada Allah, Tuhan kamu. Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah kediamannya (sehingga selesai idahnya), dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar (dari situ), kecuali (jika) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan itulah aturan-aturan hukum Allah (maka janganlah kamu melanggarnya); dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka sesungguhnya ia telah berlaku zalim kepada dirinya. (Patuhilah hukum-hukum itu, kerana) engkau tidak mengetahui boleh jadi Allah akan mengadakan, sesudah itu, sesuatu perkara (yang lain). (At-Talak Ayat 65:1)


-dlm ijmak (kesepakatan para ulamak): Allah tlh mensyariatkan talak.
-terjadinya ijmak adalah terdpt penjelasan yg jelas dlm Al-Quran atau melalui hadis2 Nabi. Para ulamak kesmuanya bersetuju dan bersefahaman ttg sesuatu perkara/syariat.


2. Jenis-jenis Talak
2.1 Talak as-soheh wal khinayah (yg jelas dan yg tidak jelas).

(a) yg jelas(soheh) iaitu penggunaan perkataan yg jelas maksudnya terhdp talak. Kata2 yg diucap tidak mengandungi maksud2 lain.
 --> Cth: " saya ceraikan awak dgn talak 1."

(b) khinayah/samar2/tidak jelas iaitu menggunakan lafas talak selain dr perkataan talak.
 --> Cth: "saya membebaskan awak."
 - sekiranya niat suami bukan bermaksud talak/cerai maka ia tidak membawa maksud talak.

(c) Hukum
 - Talak yg menggunakan lafas yg jelas maka ianya berlaku serta-merta, sama ada suami mempunyai niat atau tidak (spt bergurau).
 - sabda Nabi: 3 perkara yg jika dilakukan secara sengaja atau tidak sengaja, maka perkara tersbt berlaku secara betul iaitu (1) pernikahan (2) talak (3) rujuk.

(d) Rujuk dlm temph edah tidak memerlukan persetujuan wanita.


2.2 Talak mengikut sunnah dan yg tidak mengikut sunnah.
(a) Mengikut sunnah: suami melafaskan talak dlm keadaan isteri yg dlm berkeadaan suci. Amat sukar mendpt keadaan ini.

(b) Tidak mengikut sunnah: Talak dlm keadaan isteri dlm keadaan haid, nifas, atau setelah disetubuhi dan masih belum suci.


2.3 Tidak mengikut sunnah dan tidak pula bidaah
(a) Bercerai sebelum isteri belum baligh, atau menceraikan isteri yg dlm keadaan hamil yg kurang jelas, atau dlm keadaan isteri yg belum disetubuhi.

(b) Talak yg bidaah, si suami berdosa mentalakkan isterinya dlm keadaan ini. Disunatkan si suami utk rujuk semula isterinya.

-Allah mengharamkan talak yg bidaah ini, kerana talak tersbt memanjangkan temph edah wanita.

-hukum kpd talak yg jenis ke3, tidak haram kerana tidak membawa kemudaratan.
 --> Cth: talak kpd isteri yg belum disetubuhi.

2.4 Talak biasa dan talak khuluk
(a) Talak biasa = perceraian yg berlaku kerana keinginan suamai (sama spt talak sunnah, juga hukumnya sama spt talak sunnah).

(b) Talak khuluk = perceraian di tangan isteri, iaitu keinginan talak adalah dr pihak wanita yg bersungguh2. - Islam mensyaratkan wanita tsbt perlu mengembalikan mahar yg diberikan oleh suami sewaktu pernikahan. Kemudian si suami melafaskan talak secara jelas talak tersbt.

-kisah: sepasang suami isteri yg mana si isteri menyatakan yg suaminya tidak mempunyai apa2 kekurangan tetapi dia sudah tidak ingin bersama suaminya lagi. Rasulullah mengarahkan wanita tsbt memulangkan semula mahar (ketika pernikahan mereka ie buah tamar).

-Tidak berlaku khuluk kiranya wanita itu tidak waras.

-Tiada rujuk dlm edah utk talak khuluk. Jika hendak bernikah semula maka ianya spt nikah biasa.


2.5 Fasakh
(a) Mahkamah memisahkan pasangan suami isteri hingga siasatan selesai, spt utk sahkan wali sewaktu pernikahan, sahkan status perkahwinan, etc.


3. Syarat-syarat Talak
(i) Sabitnya pernikahan.

(ii) Dia (suami) berada dlm akal yg sempurna, bukan sewaktu mengigau, atau suami yg belum baligh (utk kes suami isteri yg dinikahkan oleh keluarga mereka sewaktu mereka masih kanak2). Mabuk yg tidak sengaja spt terlalu byk makan tapai atau ubat atau dipaksa minum arak.

- dlm mazhab Syafiee, suami yg sengaja minum arak dan kemudian melepaskan talak, maka jatuh hukum talak, kerana dia sengaja memabukkan diri.


4. Lain2 hal
(a) Talak bagi org yg main2
- Jatuh talak bagi org yg berlakun atau bermain2 sekiranya dia tidak dipaksa, atau gurauannya tidak diterima sebagai keuzuran (mabuk kerana tidak sengaja).

Perkahwinan - bab Perceraian

Hak dan tanggungjawab suami isteri selepas perceraian.
- Us Shahrul Nizam Kuliah Maghrib Ahad 12 Jun 2011 (** catatan kuliah)

Hak isteri selepas perceraian
1. Hak tempoh edah.
-ada beberapa jenis edah

  1. Haram cerai isteri sewaktu dtg haid, kerana menyiksa wanita tsbt.
  2. Wanita yg mengandung: jika cerai ketika mengandung 2 bulan, maka tempoh edahnya adalah kira-kira 7 bln lebih (i.e. sehingga lahir anak atau berlaku keguguran kandungan)
  3. Wanita yg dinikahi dan dicerai sebelum disetubuhi, maka tiada tempoh edah baginya. (wanita tadi buleh menikah dgn lelaki lain pd bila2 masa. begitu juga sekiranya bekas suaminya ingin bernikah semula dgn wanita tsbt).
  4. Cerai mati: tempoh edah adalah 4 bulan 10 hari.

-Tiada edah kpd lelaki. Tujuan edah adalah utk melihat jika ada kesan mengandung oleh suami terdahulu.
 
2. Lain-lain kaedah perceraian: selain dr suami melafaskan talak ke atas isterinya.
  1. Fasakh: isteri mohon cerai kpd mahkamah akibat ketidak sesuaian bersama suami.
  2. Khuluk: disebut juga tebus talak ie suami bayar pampasan (harta/wang) atas permintaan isteri.

a) Utk cerai fasakh atau khuluk, hanya akad nikah baru membenarkan isteri dan suami itu utk berkahwin semula.
b) Pernikahan dlm tempoh edah adalah tidak sah dan hukumya haram.


3. Tanggungjawab suami ke atas isteri yg diceraikan:
(a) Wajib suami menyediakan tempat tinggal utk cerai talak 1 dan talak 2. 
- isteri yg dicerai dan dlm tempoh edah, wajib diberi nafkah dlm tempoh edah, sama spt dlm tempoh perkahwinan. 
  --> Cth: jika suami biasanya memberi rm500 sebulan, maka dia berhak mendpt nafkah edah utk tempoh 3 kali suci (haid).

(b) Wajib juga menyara perubatan bekas isterinya.

-tempat tinggal mesti yg biasa utk wanita tsbt. Cth: rumah taman tempat tinggal si isteri.
- jika rumah mereka mempunyai lebih 1 bilik, maka isteri buleh tinggal di bilik yg lain bersama mahramnya (spt anak). Tujuannya, supaya bekas suami buleh rujuk semula pd bila-bila masa (dlm tempoh edah).
- jika rumah itu hanya 1 bilik, maka suami yg mesti keluar dr rumah tsbt.
- jika wanita enggan dirujuk, maka dia perlu lapor ke mahkamah, (utk tujuan memfailkan perceraian).

4. Cerai mati
  1. isteri wajib mendiami rumah bekas suami selama tempoh edah ie 4 bln 10 hari.
  2. tempoh edah ini adalah tempoh bersedih atas kematian suaminya.
  3. tidak buleh si isteri keluar rumah tanpa alasan yg sesuai, melainkan keluar rumah utk keperluan harian spt membeli belah keperluan keluarga, keluar bekerja, mengurus persekolahan anak.
  4. tidak buleh berhias berlebihan.
  5. tidak buleh meninggalkan rumah dlm tempoh edah, melainkan atas 3 sbb:
    1. Keselamatan - rumah itu tidak selamat didiami (hakisan tanah, retak, ribut kencang)
    2. Kecurian - tidak selamat akibat kes kecurian berleluasa/kerap.
    3. Jiran yg jahat.


5. Hak jagaan anak
  1. Isteri lebih berhak utk hak jagaan anak yg belum mumaiyis ie 7 thn ke bwh. 
  2. Anak2 yg telah mumaiyis, mahkamah akan bertanya kpd anak2 tersbt utk utk mengikut ibu atau bapanya.
  3. Anak2 boleh menuntut nafkah bulanan yg tertunggak dr ayahnya.


6. Hilang hak jagaan anak terhadap isteri
a) isteri tidak sesuai menjaga kerana tidak menjaga ugama, tidak menjaga pendidikan anak dan kebajikan anak. 
 --> Cth: kerja di kilang arak, atau sebagai gro, atau menagih dadah.
b) anak2 yg dijaga oleh isteri/suami mesti dibenarkan suami/isteri utk menziarahi anak2 tsbt.
c) suami wajib memberi nafkah kpd anak (walaupun dijaga oleh bekas isterinya)
d) kadar nafkah anak: rm200 sebln utk seorg anak.

 
7. Isteri boleh memohon hak (selepas perceraian) melalui mahkamah
  1. harta sepencarian: harta yg dimiliki dlm temph perkahwinan, isteri berhak menuntut bahagiannya dlm harta, perniagaan, hingga 50% dr jumlah aset suami.
  2. mut'ah (saguhati) perceraian: isteri berhak dapat mut'ah akibat dr perceraiannya. 
     -
    -> Cth: di negeri Selangor rm300.
  3. isteri yg hanya sbgai suri rumah masih buleh menuntut hak harta perceraian, kadar adalah ditentukan oleh mahkamah. Isteri boleh membawa bukti jumlah aset/perniagaan bekas suami dan menuntut sebahagian dari harta tersbt.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:241

A241


Dan isteri-isteri yang diceraikan berhak mendapat Mut'ah pemberian saguhati) dengan cara yang patut, sebagai satu tanggungan yang wajib atas orang-orang yang taqwa.


 
8. Tempoh edah bagi wanita yang mengandung
  1. tempoh edah isteri yg mengandung adalah setelah gugur kandungan tersebut atau lahir kandungan tsbt.
  2. wanita yg setelah dicerai dan anak kandungannya telah gugur atau telah lahir, boleh bernikah dgn lelaki lain namun tidak buleh melakukan persetubuhan hingga kering nifas, bersuci selepas nifas.


9. Aurat masa edah:
a) Haram mendedah aurat di hdpn pasangan.
b) Haram berkhalwat (yg ditakuti berlaku bersetubuhan).

 
10. Lain2 hal
a) bg mazhab Syafie, suami perlu rujuk melalui ucapan perkataan dan meminta saksi utk menjadi saksi.

b) bapa yg merogol anak, dan apbl anak (kandungan anak) tsbt akan dinikahkan, dia (si bapa) masih menjadi wali yg sah. Mengikut saranan Us Hj Ishak Baharom, selepas nikah maka imam menjaga aib bapa tadi dgn cara istighfar 3x dan mengucap 3x, tanpa perlu dimaklumkan aib wali tsbt. Buleh juga majlis akad nikah di pejabat kadi utk menjaga maruah wali/anak luar nikah.