Saturday, February 23, 2019

Kesalahan biasa pada hari Jumaat

-us Johari kuliah Maghrib Sabtu 23-Feb-2019

- kisah seorg sahabat yg diberi gelaran "syahid yg berjalan" ie Tolhah bin Ubaidillah.

- Dlm peperangan Uhud, baginda Rasulullah telah mengumpulkan tentera Islam 1,000 org, namun 300 org tidak ikut serta kerana termakan hasutan Abdullah bin Ubai - ketua org munafik (akhirnya 300 itu pulang ke Madinah dan tidak menyertai peperangan Uhud - kerana pd sangkaan mereka pd peperangan Uhud ini tentera Islam akan tewas). Tentera Islam menentang 3,000 org tentera kafir Quraisy.

40 org dari 50 org pemanah (terbaik tentera Islam yg dipilih oleh Rasullah) yg diamanahkan menjaga posisi tempat tinggi, meninggalkan posisi mereka mengejar harta perang yg ditinggalkan pihak musuh. Khalid Al-Walid (ketika itu belum Islam) mengambil peluang menyerang balas melihatkan pasukan tentera Islam yg beekawal di atas bukit sudah meninggalkan posisi mereka.

Apbl diserang balas keadaan tentera Islam kucar-kacir. Ada yg mengatakan Rasulullah telah terbunuh dlm keadaan kucar-kacir tersbt.
Dlm keadaan itulah Tolhah bin Ubaidillah mengambil tanggungjawab melindungi baginda Rasulullah, sebelah tangannya memeluk Rasulullah dan sebelah tangan lagi memegang pedang membunuh tentera kafir Quraisy.

Disebutkan terdapat 79 tusukan panah di badan Tolhah bin Ubaidillah,  dlm melindungi Rasulullah. Tolhah juga diberi gelaran "mata helang" keran ketajaman matanya menangkis serangan tentera musuh semasa melindungi Rasulullah.

masalah kencing tidak lawas utk lelaki:
Boleh guna-pakai fatwa bkt utk melindungi/menjaga wuduknya:

(1) dibenarkan pakai pampers (juga kpd wanita. Dlm kes lelaki yg bukan tua, pakai pempers menjadi masalah baru pula)

(2) dibenarkan meletakkan alas/balut utk menjaga pakaian agar tidak terkena najis kpd pakaian utk solat (atau pakaian ihram).

- kesalahan² biasa pd hari Jumaat:
(1) lewat tiba ke Masjid. Hinggakan lebih lewat dr khatib.
- khatib disunatkan tiba lewat pd hari Jumaat, agar apbl dia tiba memang masuk waktu dan dia terus naik le mimbar. Kedatangan khatib ditunggu² utk mendengar khutbah yg akan disampaikan.

(2) tidak memenuhkan sof pertama.

(3) tidak melaksanakan saranan supaya disunatkan mandi sunat Jumaat, memakai pakaian yg paling elok, memakai bau-bauan, bersiwak.
- perokok dtg ke masjid dgn bau busuk melekat pd pakaian dan juga bau mulut. Dia dibenci oleh ugama kerana tidak menjaga adab, dan menjaga hubungan dgn org lain.

- hadis: seorg lelaki mandi, berwangian dgn yg paling baik dan memakai pakaian paling baik kemudian ke masjid dan tidak lagha (lalai) ketika khatib berkhutbah.

4) berjalan melangkau sof (utk ke sof dihadapan) hingga melangkah bahu jemaah yg sedang mendengar khutbah apbl khatib sedang berkhutbah.

5) Lagha (lagho) ketika khatib berkhutbah.
- tidur ketika khatib berkhutbah, atau bermain handphone (media sosial atau games).
- duduk yg dilarang ketika khatib berkutbah, ie duduk dlm keadaan memeluk dua lutut (bangsa Arab pula dlm keadaan meninggikan lutut itu mereka  melilit dan mengikat dua lutut mereka dgn kain/jubah).

Sunday, February 17, 2019

Sahabat: Abu Ubaidah Al-Jarrah

- us Norazam kuliah Maghrib Ahad 17-Feb-2019

Sahabat ke-10 Abu Ubaidah bin Al-Jarrah (10 org yg telah dijanjikan Syurga dlm hadis Nabi).

- Abu Ubaidah ini seorg berketurunan Quraisy
- Nama sebenarnya 'Amir bin Abdullah bin Al-Jarrah.

-10 org yg dijanjikan syurga adalah dari keturunan Quraisy.
- lahir 13 thn selepas kelahiran Rasulullah.
- Sifatnya mirip Abu Bakar As-Siddiq.

- mengetuai pasukan tentera Sariyah yg mana pd ketika itu saidina Abu Bakar dan saidian Umar turut serta dlm peperangan tersbt.

- antara yg awal meleluk Islam, pd usia 27 thn. Dakwah yg disampaikan oleh saidina Abu Bakar as-Siddiq. Ketika itu Rasulullah belum lagi mengumumkan tempat berkumpul org² Islam (ie dia memeluk Islam hasil dari dakwah yg disampaikan oleh saidina Abu Bakar kpd kalangan sahabat karibnya)

- berhijrah ke Habsyah, spt yg dicadangkan oleh Rasulullah, kerana pd ketika itu Habsyah diperintah oleh seorg pemimpin Nasrani yg tidak menzalimi rakyatnya, juga org² yg telah memeluk Islam.

- selepas berhijrah ke Habsyah dia balik semula ke Mekkah. Kemudian di dera dan diganggu oleh org musyrik Mekah. Kemudian Rasulullah benarkan org² Islam berhijrah ke Yathrib (Hijrah).

- Rasulullah menunggu di pinggir kota Yathrib (Madinah) menunggu tiba Abu Ubaidah sewaktu dia berhijrah ke Yathrib.

- Saidatina Aisyah apbl ditanya siapa yg disayangi oleh Rasulullah dikalangan sahabat, saidatina Aisyah menyebutkan Abu Bakar, kemudian Umar, kemudian Abu Ubaidah bin Al-Jarrah.

- Surah Al-Mujadalah Ayat 58:22

A022


(لَّا تَجِدُ قَوۡمࣰا یُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡـَٔاخِرِ یُوَاۤدُّونَ مَنۡ حَاۤدَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَوۡ كَانُوۤا۟ ءَابَاۤءَهُمۡ أَوۡ أَبۡنَاۤءَهُمۡ أَوۡ إِخۡوَ ٰ⁠نَهُمۡ أَوۡ عَشِیرَتَهُمۡۚ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ ٱلۡإِیمَـٰنَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحࣲ مِّنۡهُۖ وَیُدۡخِلُهُمۡ جَنَّـٰتࣲ تَجۡرِی مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ خَـٰلِدِینَ فِیهَاۚ رَضِیَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُوا۟ عَنۡهُۚ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ حِزۡبُ ٱللَّهِۚ أَلَاۤ إِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ)

Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (ugama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (ugama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya.

Ayat ini diturunkan utk menceritakan kisah Abu Ubaidah.

- pd peperangan Uhud:
a) Abu Ubaidah begitu Menjaga Rasulullah.
b) apbl kumpulan pemanah salah tafsir keadaan peperangan (musuh telah kalah), dan mereka meninggalkan posisi mereka. Khalid Al-Walid nampak peluang itu dan menyerang tentera Islam. Dlm keadaan kelam kabut itulah Abu Ubaidah melindungi Rasulullah. Abu Ubaidah cedera, mukanya robek. Baginda Rasulullah juga cedera, baginda jatuh kerana kaki baginda termasuk dlm lubang. Pipi Rasulullah ditusuk besi gelang perisai yg dipakai baginda. Abu Ubaidah mengambil tanggungjawab menggunakan giginya mengeluarkan gelang perisai Rasulullah itu, hingga 2 batang gigi hadapannya tercabut (rongak).

- dlm setiap peperangan lain Abu Ubaidah mengikuti peperangan.

- dlm satu peperangan, ketumbukan kecil (sariah) diketuai oleh Abu Ubaidah. Dlm sariah itu ada  saidina Abu Bakar dan juga saidina Umar.

- Seorg wakil Nasrani di selatan Habsyah dtg ke Madinah, berjumpa dgn Rasulullah (pada waktu pagi) dan memohon supaya dihantarkan seseorg yg amanah utk menyelesaikan masalah di negaranya. Org yg dipilih oleh Rasulullah itu diminta mengikut mereka pulang bersama.

- Rasulullah minta mereka dtg semula selepas Zohor utk diumumkan siapa yg paling amanah yg akan menjadi wakil utk menyelesaikan masalah di selatan Habsyah.

- Selepas solat Zohor, Rasulullah memilih Abu Ubaidah utk menyelesaikan masalah di selatan Habsyah.

- Sewaktu baginda Rasulullah gering  saidina Umar dlm satu berbincangan dgn saidina Abu Bakar, dan Abu Ubaidah, mencadangkan supaya Abu Ubaidah dilantik menjadi khalifah kerana baginda Rasullullah telah mengiktiraf Abu Ubaidah sebagai org yg paling amanah.
Namun Abu Ubaidah menolak cadangan saidina Umar dgn mengatakan bhw calon khalifah yg paling layak adalah org yg diarahkan oleh baginda Rasulullah menjadi imam sewaktu baginda sakit gering, iaitulah saidina Abu Bakar As-Siddiq.

- saidina Umar mengutuskan surat kpd Abu Ubaidah supaya pulang ke Madinah, utk mendapat rawatan di Madinah. Abu Ubaidah membalas surat saidina Umar bhw baginda ingat kpd nasihat Rasulullah supaya tidak keluar dari sesuatu tempat yg dilanda wabak (iaitu taun).

- Abu Ubaidah Al-Jarrah meninggal akibat dari penyakit taun.

Monday, February 11, 2019

Solat Berjemaah

- us Mohd Hasif kuliah Maghrib Isnin 11-Feb-2019

Melazimi solat berjemaah

- alasan yg dibenarkan utk tidak solat berjemaah (bagi lelaki):

1. ada masalah keselamatan atau bahaya jika keluar rumah utk solat berjemaah.

2. kerana sakit uzur seperti yg menyebabkan wuduk tidak lama kerana kerap berhadas kecil (spt sakit kelenjar prostat menyebabkan kerap dlm keadaan bernajis.) Jika dia dtg juga ke masjid, dikhuatiri akan mengotorkan masjid dgn najis.

- org yg tidak dpt bersolat kerana keuzirannya, namun merasa amat kesal kerana tidak dpt bersolat jemaah, maka dia masih dikira mendapat pahala solat berjemaah.

- Surah At-Taubah Ayat 9:92

وَلَا عَلَى ٱلَّذِينَ إِذَا مَآ أَتَوۡكَ لِتَحۡمِلَهُمۡ قُلۡتَ لَآ أَجِدُ مَآ أَحۡمِلُكُمۡ عَلَيۡهِ تَوَلَّواْ وَّأَعۡيُنُهُمۡ تَفِيضُ مِنَ ٱلدَّمۡعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُواْ مَا يُنفِقُونَ

Dan tidak juga berdosa orang-orang yang ketika mereka datang kepadamu (memohon) supaya engkau memberi kenderaan kepada mereka, engkau berkata: "Tidak ada padaku kenderaan yang hendak kuberikan untuk membawa kamu", mereka kembali sedang mata mereka mengalirkan airmata yang bercucuran, kerana sedih bahawa mereka tidak mempunyai sesuatupun yang hendak mereka belanjakan (untuk pergi berjihad pada jalan Allah).

- utk mendptkan kekusyukkan solat berjemaah, ianya bermula dr rumah, ambil wuduk sebelum keluar rumah, jaga hati, jaga pandangan mata, jaga mulut dr mengata atau membuat mengutuk, mencaci, sindir atau merendahkan org yg kita temui dalam perjalanan. Hal ini akan memberi kesan kpd keadaan solat kita, spt memikirkan apa yg ditemui dlm perjalanan tadi.

- jika terlewat (tidak sempat masbuk), boleh diajak org yg telah berjemaah utk menjadi makmum supaya dpt pahala solat berjemaah. Begitu juga jika pulang ke rumah, isteri tlh selesai bersolat, boleh diajak isteri utk solat berjemaah.

- kerugian org yg bersolat jemaah adalah apbl tidak mahu berada di saf hadapan.

- menjadi makmum kpd imam yg baik (sifat solatnya, bacaannya) maka dia dpt belajar solat dan bacaannya, begitu juga kelebihan dan tinggi darjat solatnya.

Tuesday, February 5, 2019

Hukum tajwid: Tempat-tempat Saktah

Tempat² saktah semasa membaca Al-Quran

(Rujukan: Kitab Pelajaran Tajwid, us Azhari Ibrahim, muka surat 73)

1) Tanda saktah iaitu tanda kecil huruf sin sama  ada diletakkan:

(i) di atas huruf, atau
(ii) di sebelah tepi (hujung) ayat (pada Al-Quran cetakan terdahulu),

ianya menandakan wajib berhenti bacaan tanpa mengambil nafas, (ie tidak terus berhenti bacaan, sebaliknya berhenti seketika), dalam kadar 1 harkat, dan sambung semula bacaan ayat tersebut.

2) 4 tempat adanya tanda saktah di dlm Al-Quran:

2.1) Surah Al-Kahfi Ayat 18:2
- hanya jika bacaan ayat pertama disambung dgn ayat kedua. Namun kebiasaanya kita berhenti pada ayat pertama, ambil nafas dan baca ayat kedua.




Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Quran, dan tidak menjadikan padanya sesuatu yang bengkok (terpesong):



(Bahkan keadaannya) tetap benar lagi menjadi pengawas turunnya Al-Quran untuk memberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) dengan azab yang seberat-beratnya dari sisi Allah, dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka akan beroleh balasan yang baik.


2.2) Surah Yasiin Ayat 36:52



(Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): " Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul!,


2.3) Surah Al-Qiamah Ayat 75:27



Dan (orang-orang yang hadir di sisinya heboh) berkata: "Siapakah yang dapat menawar jampi (dan mengubatnya)?"


2.4) Surah Al-Mutaffifin Ayat 83:14



Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.

Monday, February 4, 2019

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:58 -60

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 4-Feb-2019

Sambungan kisah Nabi Musa dan kaum bani Yahudi yang tidak mahu mengikut arahan Allah.

Dlm ayat  58 surah Al-Baqarah, diceritakan hal kedegilan mereka yg banyak berdalih dgn arahan Allah yg disampaikan oleh Nabi Musa as.


Surah Al-Baqarah Ayat 2:58

A058

وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ ۚ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ

Dan (kenangkanlah) ketika Kami berfirman: "Masuklah kamu ke bandar ini, kemudian makanlah dari benda-benda yang ada di dalamnya dengan sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu sukai. Dan masuklah kamu melalui pintunya dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata: ' Ya Allah ampunilah dosa kami '; supaya kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang yang berbuat baik".


- ayat ini menceritakan kisah kaum Nabi Musa as, disuruh memasuki Baitul Muqaddis di Palestin.

- mereka tidak masuk ke Baitul Muqaddis kerana ketika itu ada sepuak manusia yg gagah tinggal disitu.

- org Yahudi penakut, apbl mereka di ajak oleh Nabi Musa utk memasui8 Baitul Muqaddis mereka tidak mahu. Begitu juga utk melawan puak yg tinggal di Baitul Muqaddis, mereka tidak mahu bersama utk berperang. Sebaliknya mereka suruh Nabi Musa dan Allah shj pergi berperang. Rujuk Surah Al-Maidah.


Surah Al-Maidah Ayat 5:22

A022


قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ

Mereka menjawab: "Wahai Musa bahawasanya di negeri itu ada kaum yang gagah perkasa, dan sesungguhnya kami tidak akan memasukinya sehingga mereka keluar daripadanya; kemudian jika mereka keluar daripadanya, maka sesungguhnya kami akan masuk (ke negeri itu)".

Surah Al-Maidah Ayat 5:24

A024


قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ

Mereka (menolak dengan) berkata: "Wahai Musa, sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu".


- dlm keadaan semasa, tidak digalakkan ziarah Baitul Muqaddis, kerana secara tidak langsung rombongan ziarah mengiktiraf kuasa rejim Israel, di mana permohonan utk ziarah perlu melalui pemerintah Israel. Jika Israel benarkan ziarah barulah rombongan boleh memasuki kawasan Baitul Muqaddis. Begitu juga yuran/fi/permit utk rombongan pastinya dibayar kpd rejim Israel. Seolah-olah kita membiayai kerajaan rejim Israel.


- Surah Al-Baqaran Ayat 2:59

A059
Kemudian orang-orang yang zalim (penderhaka) itu mengubah perkataan (perintah kami) yang dikatakan kepada mereka dengan melakukan sebaliknya; maka Kami turunkan ke atas orang-orang yang zalim itu bala bencana dari langit, dengan sebab mereka sentiasa berlaku fasik (menderhaka).


- Surah Al-Baqarah Ayat 2:60

A060

  

وَإِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۖ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ

Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: "Pukulah batu itu dengan tongkatmu", (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air; sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): "Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".


- org Yahudi yg disesatkan oleh Allah di padang pasir (kerana tidak mahu mengikuti suruhan Allah, dan juga supaya memasuki Baitul Muqaddis). Mereka memohon kpd Nabi Musa supaya diberikan air minuman.

- 12 pancutan air dari baru itu adalah utk setiap suku, hasil dr mukjizat Nabi Musa dgn izin Allah. 12 suku ini adalah berasal  dari keturunan Nabi Yaakob.

- walaupun diberi layanan oleh Allah, org Yahudi masih tidak bersyukur kpd Allah.

Sunday, February 3, 2019

Dosa Besar ke-28 ie Memakan benda yang haram

- us Shairozi Hashim kuliah Maghrib Ahad 3-Feb-2019

Dosa Besar ke-28 ie Memakan benda yang haram

- Memakan ie memakan apa shj yg diharmkan oleh syariat Islam.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:188 (klik sini utk paparan ayat)

وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ


Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).


- Islam melarang umatnya memakan/mengambil yg harta secara batil.

- contoh:
  1. sumpah palsu - mengambil hak org lain secara menipu. Lebih parah dia bersumpah dgn nama Allah.
  2. kaedah tipu muslihat - mengambil/merampas/merompak harta org lain secara zalim. kaedah berjudi, kaedah scam. Mengambil rasuah.


Dalam sahih Bukhari: kata Nabi, sesungguhnya sebahagian manusia yg menggelapkan harta Allah tanpa hak, maka disediakan neraka baginya di hari akhirat.

  • tuntutan/claim palsu. Kita mohon dijauhkan dari terlibat hal sebegini.
  • mana2 daging yg tumbuh dari sumber yg haram maka nerakalah tempatnya.
  • makanan, minuman dan pakaian yg terhasil dari sumber yg haram, maka doanya tidak diterima/dimakbulkan oleh Allah.

- Anas mohon kpd Rasulullah supaya dijadikan doanya dimakbulkan. Kata Rasulullah, wahai Anas perelokkanlah cara kamu mencari rezeki, dgn cara yg baik. Kata Rasulullah lagi, apbl seseorang itu mengangkat tangannya dari suapan yg haram, doanya tidak dipandang (diterima) oleh Allah selama 40 jari.

- riwayat Baihaki, sesungguhnya Allah telah membahagikan rezeki kita.

Sesungguhnya Allah memberikan dunia kpd org yg disukai. Namun Allah berikan ugama kpd org yg disukaiNya sahaja.

- barangsiapa yg Allah beri kefahaman ugama kepadanya, itulah tanda Allah sayang kpdnya. Seorang hamba itu tidak akan cuba mendapatkan harta yg haram. Sebab dia tidak akan bersedekah dari sumber yg haram.

- Allah tidak akan menghilangkan kejahatan dgn kejahatan. Kejahatan akan dihilangkan dgn melakukan kebaikan.

- Dunia ini manis dan penuh dgn kehijauan. Barangsiapa yg berusaha mendapatkan harta dgn cara yg halal, kemudian dia mendermakannya dgn cara yg betul, maka balasan syurga baginya dan juga ahli keluarganya.

Barangsiapa yg berusaha dlm dunia ini tanpa mengira halal dan haramnya (ie hanya mengikut nafsunya). Dia pula membelanjakan harta itu kepada jalan yg baik. Allah akan mencapaknya ke dlm neraka.

Kuliah seterusnya bagaimana jalan² yg menjerumuskan seseorang memgambil harta yg haram.