Thursday, March 24, 2022

Israk dan Mikraj

-us Khairy kuliah Maghrib Sabtu 5-Mac-2022

Peristiwa Israk dan Mikraj 

Surah Al-Israk Ayat 17:1 & 17:2 (klik sini utk paparan ayat

{ سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِيٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِي بَٰرَكۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنۡ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ }

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.

{ وَءَاتَيۡنَا مُوسَى ٱلۡكِتَٰبَ وَجَعَلۡنَٰهُ هُدٗى لِّبَنِيٓ إِسۡرَٰٓءِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلٗا }

Dan Kami telah memberikan Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami jadikan Kitab itu petunjuk bagi Bani Israil (serta Kami perintahkan mereka): "Janganlah kamu jadikan yang lain daripadaKu sebagai Tuhan (untuk menyerahkan urusan kamu kepadanya)".

- "Sub ha nal la zi" membawa maksud: 
  • (i) membersihkan Allah dari sifat kekurangan 
  • (ii) sebagai keajaiban. 
- Malam dinyatakan 2 kali pd ayat ini ie: 
  • (i) "Asra" bermaksud perjalanan pd waktu malam. 
  • (ii) "Lai lan" bermaksud malam yg pendek. 
- isim atau nama, boleh dikenali dgn cara: 
  • (i) dimulakan dgn huruf "alif" "lam", atau 
  • (ii) tanwin. 
 
Ayat 17:79??? 

- Masjidil Haram di bina 40 tahun selepas dibina Masjidil Aqsa. 
- Nabi Isa diangkat oleh Allah di Masjidil Aqsa  (dari dibunuh oleh pengikutnya yg kufur). 
- Jarak antara Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa = 1,200 km. 

Allah perlihatkan dlm perjalanan Israk dan Mikraj sebagai pengubat kepada kesedihan Rasulullah akibat dari kehilangan 2 org yg dikasihi yang melindungi dakwah yg disampaikan kepada penduduk Mekah pd ketika itu. 

Surah An-Najmi Ayat 53:17 & 53:18 (klik sini utk paparan ayat)
{ مَا زَاغَ ٱلۡبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ }

Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah di situ yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. 


Ayat 53:18 (klik sini utk paparan ayat)

Demi sesungguhnya, ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhannya.



Dalil Rasulullah bertemu Jibrail pd kali ke2 dlm bentuknya yg asal

Surah An-Najmi Ayat 53:13 & 53:14 (klik sini utk paparan ayat
{ وَلَقَدۡ رَءَاهُ نَزۡلَةً أُخۡرَىٰ }

Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi,


{ عِندَ سِدۡرَةِ ٱلۡمُنتَهَىٰ }
Di sisi "Sidratul-Muntaha";


Surah Al-Kahfi Ayat 18:2 hingga 5 (klik sini utk paparan ayat)

Ayat 18:2 (ayat)
(Bahkan keadaannya) tetap benar lagi menjadi pengawas turunnya Al-Quran untuk memberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) dengan azab yang seberat-beratnya dari sisi Allah, dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka akan beroleh balasan yang baik.

Ayat 18:3 (ayat)
Mereka tinggal tetap dalam (balasan yang baik) itu selama-lamanya.

Ayat 18:4 (ayat)
Dan juga Al-Quran itu memberi amaran kepada orang-orang yang berkata:" Allah mempunyai anak".

Ayat 18:5 (ayat)
(Sebenarnya) mereka tiada mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya, dan tiada juga bagi datuk nenek mereka; besar sungguh perkataan syirik yang keluar dari mulut mereka; mereka hanya mengatakan perkara yang dusta.


Matahari naik condong
Surah Al-Kahfi Ayat 18:17 (klik sini utk paparan ayat)
Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya.


Arah kiblat (dalam solat)
Kiblat ke arah Masjidil Aqsa berlaku dlm tempoh 16 hingga 17 bulan, sebelum diperintahkan supaya kiblat di halakan ke Masjidil Haram. 

Surah Al-Baqarah 2:144 (klik sini utk paparan ayat

{ قَدۡ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجۡهِكَ فِي ٱلسَّمَآءِۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبۡلَةٗ تَرۡضَىٰهَاۚ فَوَلِّ وَجۡهَكَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۚ وَحَيۡثُ مَا كُنتُمۡ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ شَطۡرَهُۥۗ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ لَيَعۡلَمُونَ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّهِمۡۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا يَعۡمَلُونَ }

Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan.

- Masjid Qiblatain - Masjid 2 kiblat ie sewaktu Rasulullah mengimamkan solat Asar bersama para sabahat, turun wahyu/perintah supaya kiblat dihalakan ke Masjidil Haram. Berlaku dlm solat Asar pd rakaat ke3. 


Persamaan kelahiran, kewafatan dan kebangkitan di Akhirat utk Nabi Yahya as dan Nabi Isa as, diceritakan dlm surah Maryam
Nabi Yahya as:
Surah Maryam Ayat 19:15 (klik sini utk paparan ayat
Dan (Kami limpahkan) kepadanya selamat sejahtera pada hari ia diperanakkan, dan pada hari ia mati, serta pada hari ia dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat).


Nabi Isa as:
Surah Maryam Ayat 19:33 (klik sini utk paparan ayat)
Dan segala keselamatan serta kesejahteraan dilimpahkan kepadaku pada hari aku diperanakkan dan pada hari aku mati, serta pada hari aku dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat)".

Sifat org² beriman di sebutkan dlm juzuk ke-18

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:194-195

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 21-Mac-2022

Surah Al-Baqarah Ayat 2:194-195


{ ٱلشَّهۡرُ ٱلۡحَرَامُ بِٱلشَّهۡرِ ٱلۡحَرَامِ وَٱلۡحُرُمَٰتُ قِصَاصٞۚ فَمَنِ ٱعۡتَدَىٰ عَلَيۡكُمۡ فَٱعۡتَدُواْ عَلَيۡهِ بِمِثۡلِ مَا ٱعۡتَدَىٰ عَلَيۡكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلۡمُتَّقِينَ }

(Mencabuli) bulan yang dihormati itu ialah dengan (sebab membalas pencabulan dalam) bulan yang dihormati; dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada balasannya yang seimbang. Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu; dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.

Pencabulan pada bulan haram dibalas dengan pencabulan/pencerobohan yang seimbang di bulan haram.

- 4 bln haram dalam kalendar Islam ie 3 bln berturut dari Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Kemudian bulan ke-4 ie bln Rajab.  Bulan haram bermaksud, haram utk "menumpahkan darah" ie tidak dibenarkan peperangan. Org yg mencabuli (ie melanggar pencabulan yg dipersetujui dlm) bulan haram, dia tidak lagi dijamin dari sebarang pencerobohan/peperangan.


{ وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا تُلۡقُواْ بِأَيۡدِيكُمۡ إِلَى ٱلتَّهۡلُكَةِ وَأَحۡسِنُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ }

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

- "waqaf taanuq" atau disebut juga sebagai "waqaf muanaqaf" :
  • tanda tiga titik yg datang berpasangan (ie ada 2)
  • cara bacaan ayat yg mempunyai tanda waqaf taanuq/muanaqaf:
    • (i) waqaf/berhenti pada hanya salah satu, atau
    • (ii)  meneruskan bacaan tanpa berhenti pada mana-mana tanda 3 titik.
- Sewaktu ayat ini diturunkan, Rasulullah dlm fasa awal pembinaan kerajaan Islam di kota Madinah, maka ayat ini minta org Islam menginfaq harta.

- Ayat "janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan" menjadi sandaran kpd larangan spt pengharaman menghisap rokok, asasnya dari data dan fakta yg dikaji oleh pengkaji dan pakar perbuatan, merokok membahayakan kesihatan. 


Persediaan menyambut Ramadhan:
Apa persediaan kita utk menyambut kedatangan Ramadhan?
  1. Bykkan berdoa, ie doa supaya dipertemukan dgn Ramadhan thn ini. 

  2. Jaga kesihatan, elak dari musibah covid. Agar tidak terganggu urusan ibadah di bln Ramadan. 

  3. Tingkatkan amalan bln Ramadhan thn lalu. 

  4. Tidak berbalah 8 atau 20 rakaat solat tarawikh. Rasulullah SAW bersabda, jika dlm keadaan manusia berbalah berkenaan ibadah, maka ikutlah sunnahku dan sunnah 4 khalifah ie saidina Abu Bakar, saidina Umar, saidina Usman dan saidina Ali. 

    Sabda Nabi saw:

     فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيينَ، عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ

    Maka ke atas kalian sunnahku dan sunnah para khulafa al-rasyidin yang mendapat petunjuk, dan gigitlah ia dengan gigi geraham.” [HR Imam Ahmad (17144), Ibn Majah (42), Abu Daud (4607) dan al-Tirmizi (266)]

  5. Buat ibadah dgn menjaga kualiti.

  6. Tadarus Al-Quran. Tadarus bermaksud berkumpulan sekurang-kurangnya 2 org, seorg baca dan seorg lagi mendengar, semak sambil membetulkan bacaan. Tadarus bukan bermaksud membahagikan muka surat, atau surah atau juzuk mengikut individu atau kumpulan pembaca. Jangan memilih ahli kumpulan supaya hanya yg lancar shj.

    Satu kaedah praktikal adalah pembahagian mengikut masa, contoh kumpulan 5 org, dan tadarus utk 1 jam. Maka setiap org membaca utk 12 minit, atau 1 muka surat dlm 3 minit. Dgn itu individu yg kurang lancar atau akan dpt dibantu/diajar cara bacaannya bagi setiap kali pusingan bacaan. Dia mungkin mmapu baca 3 baris ayat dlm tempoh e minit, selainnya di bantu utk dihabiskan oleh individu yg lancar bacaan. 

  7. Perbanyakan sedekah. Utk 4 kali solat Jumaat, tambahkan nilai sumbangan, contoh 100%. Cth jika biasa bersedekah rm5, jadikan rm10. Jika biasa bersedekah rm10 jadikan rm20.

        - Ramadhan ialah siang dan malamnya adalah waktu mustajab berdoa. 

        Nota tambahan: 
        Gigitlah sunnah Rasulullah SAW dengan gigi geraham

        حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ أَبِي الْمُطَاعِ قَالَ سَمِعْتُ الْعِرْبَاضَ بْنَ سَارِيَةَ يَقُولُ قَامَ فِينَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ فَوَعَظَنَا مَوْعِظَةً بَلِيغَةً وَجِلَتْ مِنْهَا الْقُلُوبُ وَذَرَفَتْ مِنْهَا الْعُيُونُ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَعَظْتَنَا مَوْعِظَةَ مُوَدِّعٍ فَاعْهَدْ إِلَيْنَا بِعَهْدٍ فَقَالَ عَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا وَسَتَرَوْنَ مِنْ بَعْدِي اخْتِلَافًا شَدِيدًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَالْأُمُورَ الْمُحْدَثَاتِ فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ

        Telah menceritakan kepadaku Yahya bin Abi Al Mutha’ ia berkata; aku mendengar ‘Irbadl bin Sariyah berkata; “Pada suatu hari Rasulullah SAW berdiri di tengah-tengah kami. Baginda memberi nasihat yang sangat menyentuh, membuat hati menjadi gemetar, dan airmata berlinangan. Lalu dikatakan; “Wahai Rasulullah, engkau telah memberikan nasihat kepada kami satu nasihat perpisahan, maka berilah kami satu wasiat.” Baginda bersabda: “Hendaklah kalian bertakwa kepada Allah, mendengar dan taat meskipun kepada seorang hamba Habasyi. Dan sepeninggalku nanti, kalian akan melihat perselisihan yang sangat dahsyat, maka hendaklah kalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah para khulafaur Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah sunnah itu dengan gigi geraham, dan jangan sampai kalian mengikuti perkara-perkara (bid’ah) yang dibuat-buat, kerana sesungguhnya semua bid’ah itu adalah sesat.” [HR Ibnu Majah No: 42 Status: Hadis Sahih]




        Wednesday, March 23, 2022

        Perintah Berpuasa dalam Bulan Ramadhan

        - us Dr Zawawi Ismail kuliah Maghrib Rabu 23-Mac-2022

        Ayat perintah berpuasa di bulan Ramadhan

        Surah Al-Baqarah Ayat 2:183 (klik sini utk paparan ayat

        { يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ }

        Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

        a) kenapa Allah menggunakan munada ie dgn  "wahai"/"hey" di awal ayat, ie menunjukkan kedudukan; Allah menyapa kumpulan manusia yg dekat dgn kasih sayang-Nya. Org² yg beriman berada pd kedudukan yg mulia disisi Allah.

        b) siapa yg berikan iman kpd kumpulan manusia yg beriman? Pastilah Allah.

        c) "kutiba" bermaksud "ditulis". Bila kutiba diganding dgn "a'la" maka ia bermaksud "ke atas".

        - Dunia bukan tempat terima balasan amal soleh. Ianya akan di balas di Akhirat. Kenapa tidak di dunia? Kerana tidak cukup dunia ini utk balasan itu diletakkan di dunia. Sbb ke-2, apbl dibalas di dunia, maka telah habislah ganjarannya di dunia tiada apa lagi di Akhirat. Bila diterima di Akhirat ianya tiada penghujung, ganjaran itu berterusan. Pemurahnya Allah kepada umat Muhammad membalas amalan di Akhirat.

        - Dari awal penciptaan manusia, manusia itu makhluk yg asalnya tergantung dlm rahim (kasih sayang dari ibu, kasih sayang dari Allah). 

        d) org yg beriman yg dimaksudkan kpd umat Nabi Muhammad saw. Ayat perintah menunaikan puasa ini diturunkan pd tahun ke-2 hijrah.

        - umat² terdahulu merujuk kpd org² yahudi dan nasrani. Kaedah puasa mereka mungkin berbeza. Org² yahudi hanya mampu berpuasa sehari berbanding sebulan dari yg diperintahkan Allah. Org² nasrani, apbl diperintahkan puasa, mereka berpakat dgn paderi mereka supaya puasa Ramadhan itu tidak dilakukan pd waktu siang lebih panjang dari malam. Mereka pinda puasa Ramadhan itu ke bulan yg lain, dan mereka tambah 7 hari dari yg diperintahkan berpuasa sebulan (jumlah 37 hari puasa). Setelah beberapa ketika, mereka merasa Allah murka dgn pelbagai musibah, mereka tambah e hari lagi (jumlah 40 hari). Kemudian, mereka menambah lagi jumlah hari puasa. Akhirnya tidak lagi puasa yg di kerjakan.

        - Allah nak kata, umat Muhammad boleh berpuasa sebulan sedangkan umat² sebelum itu tidak mampu melakukan puasa spt yg diperintahkan Allah. Hakikatnya umat Nabi Muhammad diberikan kemudahan utk melaksanakan perintah berpuasa sebulan di bln Ramadhan kerana kasih sayang Allah, Allah permudahkan bagi umat Muhammad utk melaksanakan puasa di bln Ramadhan.

        - Ramadhan adalah Perbandingan antara org yg dikasihi oleh Allah berbanding yg tidak dikasihi.

        - Persiapan Ramadhan:
        1. Akidah ie iktikad bhw puasa Ramadhan itu hanya kerana Allah. Bukan kerana sesuatu sebab yg lain.

        Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis yang mafhumnya: "Ahli syurga terdiri daripada 120 barisan, 80 daripada barisan itu adalah daripada kalangan umat ini (umat Nabi Muhammad) dan 40 barisan lagi daripada kalangan sekalian umat lain." [HR at-Tirmidzi]

        - (a) 80 saf pertama adalah umat Nabi Muhammad
        - (b) Saf 81 hingga 120 adalah umat² selain Nabi Muhammad. 

        2. Perlu dilaksanakan mengikut syarat² sah berpuasa.
        • (a) upgrade amalan bersahur utk solat 2 rakat sebelum bersahur. 
        • (b) tempat mustajab doa adalah Raudhah. Rasulullah juga menyebutkan doa org berpuasa ketika waktu hampir berbuka puasa itu, doanya tidak ditolak oleh Allah. Waktu hampir berbuka puasa itu kita lapar (dlm keadaan tidak cukup/kekurangan) ketika dlm keadaan tidak cukup itulah, kita beriya-iya mengharap kpd Allah. Maka waktu mustajab berdoa itu selain berada di Raudhah, adalah waktu hampir berbuka puasa.

        Hal niat puasa Ramadhan:
        1. Tanpa niat maka puasa itu tidak sah. Niat berpuasa tidak semestinya dilafaskan. Lafas niat bagi menyakinkan puasa yg akan dilakukan (esok harinya) 
        2. Berniat puasa pd setiap malam. 
        • (a) Niat puasa pd waktu malam bermula waktu Maghrib hingga terbit fajar. 
        • (b) Puasa itu dikhususkan ie puasa Ramadhan. 
        • (c) Hal niat puasa sunat (bukan niat puasa Ramadhan): Utk puasa sunat, niat puasa boleh dibuat sehingga sebelum gelincir matahari ie sebelum masuk waktu Zohor, dgn syarat tidak makan atau minum sebelum dari itu. Afdalnya berniat puasa sunat pd waktu malam sebelum terbit fajar.

        Monday, March 21, 2022

        Dosa Besar ke-40 Mengunkit-ungkit pemberian (Al-Mannan)

        - us Shairozi Hasyim kuliah Maghrib Jumaat 18-Mac-2022

        Dosa Besar ke-40 Mengunkit-ungkit pemberian (Al-Mannan) yang dilakukan. 

        - Sebarang pemberian atau kebaikan yang diberikan/dilakukan perlulah semata-mata kerana Allah. 
        - Syaitan dan iblis membisik-bisikkan pemberian/kebaikan agar di sebut-sebutkan kpd org, agar gugur pahala sebaliknya mendapat dosa di atas perbuatan ungkit-mengungkitnya itu.

        - Surah Al-Baqarah Ayat 2:262 (klik sini utk paparan ayat

        { ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ثُمَّ لَا يُتۡبِعُونَ مَآ أَنفَقُواْ مَنّٗا وَلَآ أَذٗى لَّهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

        Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (ugama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

        — Jangan rosakkan pemberian yang dibuat dengan menyakiti hati org yang diberikan pemberian.  Surah Al-Baqarah Ayat 2:264 (klik sini utk paparan ayat)

        { يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُبۡطِلُواْ صَدَقَٰتِكُم بِٱلۡمَنِّ وَٱلۡأَذَىٰ كَٱلَّذِي يُنفِقُ مَالَهُۥ رِئَآءَ ٱلنَّاسِ وَلَا يُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۖ فَمَثَلُهُۥ كَمَثَلِ صَفۡوَانٍ عَلَيۡهِ تُرَابٞ فَأَصَابَهُۥ وَابِلٞ فَتَرَكَهُۥ صَلۡدٗاۖ لَّا يَقۡدِرُونَ عَلَىٰ شَيۡءٖ مِّمَّا كَسَبُواْۗ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡكَٰفِرِينَ }

        Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.

        Sabda Nabi SAW:

        ثَلَاثَةٌ لَا يُكَلِّمُهُمُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ…. قَالَ أَبُو ذَرٍّ: خَابُوا وَخَسِرُوا، مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: الْمُسْبِلُ، وَالْمَنَّانُ، وَالْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلِفِ الْكَاذِبِ.

        Maksudnya: Tiga golongan yang Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat, Allah tidak akan melihat mereka serta tidak juga mensucikan (dosa-dosa) mereka, dan mereka akan mendapat seksa yang pedih… Abu Dzar berkata: Mereka pasti kecewa dan rugi! Siapakah mereka itu wahai Rasulullah? Rasulullah bersabda: Al-Musbil (orang yang melabuhkan pakaian dengan riak), Al-Mannan (orang yang suka mengungkit pemberiannya), dan orang yang melariskan dagangannya dengan sumpah bohong.” [HR Muslim]

        a) jangan bersumpah dgn nama Allah dgn tujuan mendapatkan simpati dari pembeli, atau melepaskan diri dari hukuman, kerana sumpahnya adalah pembohongan. Berhentilah dari melakukan sumpah atas nama Allah, semata-mata ingin mendapatkan simpati agar dibebaskan dari tuduhan, atau agar diyakini oleh pembeli bahawa barang jualannya mengikut spesifikasi dan kualiti yang memberi faedah kepada pembeli. 


        Jaga lidah dan lisan kita kerana azabnya amat pedih
        Sabda Rasulullah SAW:

        قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
        يعذب الله اللسان عذابا, لا يعذب به شيئا من الجوارح, فيقول: أى رب! عذبتنى عذابا لم تعذب به شيئا؟ فيقول الله: خرجت منك كلمة, فبلغت مشارق الأرض ومغاربها, فسفك بها الدم الحرام, وانتهب بها المال الحرام, وانتهك به الفرج الحرام. وعزتى لأعذبنك عذابا لا أعذب به شيئا من جوارحك.

        “Allah akan mengazabkan lidah dengan suatu azab (yang dahsyat) yang tidak ada tandingannya dengan azab kepada anggota yang lain.

        Maka berkatalah (lidah): ‘Wahai Tuhan!, Engkau mengazabkan aku dengan azab yang (kadarnya) tidak terbanding dengan yang lain?’.

        Allah berfirman: ‘Telah keluar dari kamu jenis-jenis perkataan, maka ia telah sampai kepada timur dunia dan baratnya. Maka dengannya (perkataan tersebut) tertumpahlah darah secara haram, dan dirampas harta secara haram, dan dicabul kehormatan secara haram. Dan Demi ketinggianKu pasti Aku menyiksakan kamu dengan (kadar) siksaan yang (berat) tidak Aku jatuhkan kepada sesuatu apa pun daripada anggota-anggota engkau yang lain.”
        (as Syirazi, hal. 300).

        a) Jangan sebar cerita, tanpa diselidik terlebih dahulu, kesahihannya. Jangan terlibat dgn fitnah.
         

        Tidak masuk syurga orang yang bakhil

        Daripada Abu Bakar As-Siddiq ra, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

        لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ خِبٌّ وَلاَ مَنَّانٌ وَلاَ بَخِيلٌ " .

        Maksudnya: “Tidak akan masuk syurga orang yang melakukan takhbib (tipu daya), mannan (pengungkit) dan bakhil.” [HR al-Tirmizi (1963)].


        - Suatu hari, Ibnu Sirin mendengar seorang berkata kepada sahabatnya, “Aku sudah berbuat baik kepadamu. Aku sudah melakukan ini…. dan itu …!”. Maka Ibnu Sirin menegurnya, “Diamlah! Tidak ada kebaikan dalam amal kebajikanmu jika ia disebut-sebut!”.

        - Sebahagian ulama berkata, "Barangsiapa mengungkit-ungkit kebaikannya, ia bukan termasuk orang yang bersyukur, dan barangsiapa merasa bangga dengan amalnya pahalanya menjadi terhapus.


        Sunday, March 20, 2022

        Beriman dengan kematian

        - us Mohamed Sabir bin Jamaludin kuliah Suboh Ahad 20-Mac-2022

        - Org beriman merasa aman dengan kematian

        Surah Munafikun Ayat 63:11 (klik sini utk paparan ayat

        { وَلَن يُؤَخِّرَ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِذَا جَآءَ أَجَلُهَاۚ وَٱللَّهُ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ }

        Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan.

        Surah Fatir Ayat 36:11 (klik sini utk paparan ayat

        { وَٱللَّهُ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٖ ثُمَّ مِن نُّطۡفَةٖ ثُمَّ جَعَلَكُمۡ أَزۡوَٰجٗاۚ وَمَا تَحۡمِلُ مِنۡ أُنثَىٰ وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلۡمِهِۦۚ وَمَا يُعَمَّرُ مِن مُّعَمَّرٖ وَلَا يُنقَصُ مِنۡ عُمُرِهِۦٓ إِلَّا فِي كِتَٰبٍۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٞ }

        Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian Ia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan). Dan tiada mengandung seseorang perempuan (juga seekor betina), dan tidak pula satu-satunya melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah. Dan tidak diberikan seseorang berumur panjang, juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada kadarnya di dalam Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah.

        - Ajal adalah sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah, yang menjadi rahsia Allah. Hakikatnya kematian adalah suatu kepastian.

        - Bagaimana cara kematian itu kita tidak tahu, penyakit, peperangan, tua, etc. Bagi orang yang beriman, dia yakin bhw kematian adalah asbab kpd penyakit, etc. yang boleh diambil pengajaran spt penjagaan makanan, kesihatan.

        - Doa panjang umur, spt berdoa disampaikan ke Ramadan akan dtg. 

        - Hakikat seterusnya, tiada siapa boleh menentukan ajal. Namun tidak akan dipanjangkan umurnya melainkan telah ditetapkan dlm kitab (di Lauh Mahfus)

        - Surah Al-Jumaah Ayat 62:8 (klik sini utk paparan ayat

        { قُلۡ إِنَّ ٱلۡمَوۡتَ ٱلَّذِي تَفِرُّونَ مِنۡهُ فَإِنَّهُۥ مُلَٰقِيكُمۡۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَٰلِمِ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَٰدَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ }

        Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".

        Surah An-Nisa Ayat 4:78 (klik sini utk paparan ayat

        { أَيۡنَمَا تَكُونُواْ يُدۡرِككُّمُ ٱلۡمَوۡتُ وَلَوۡ كُنتُمۡ فِي بُرُوجٖ مُّشَيَّدَةٖۗ وَإِن تُصِبۡهُمۡ حَسَنَةٞ يَقُولُواْ هَٰذِهِۦ مِنۡ عِندِ ٱللَّهِۖ وَإِن تُصِبۡهُمۡ سَيِّئَةٞ يَقُولُواْ هَٰذِهِۦ مِنۡ عِندِكَۚ قُلۡ كُلّٞ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِۖ فَمَالِ هَٰٓؤُلَآءِ ٱلۡقَوۡمِ لَا يَكَادُونَ يَفۡقَهُونَ حَدِيثٗا }

        Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?

        - Tahu tentang mati dan beriman dengan mati adalah dua perkara berbeza. Org yang bekerja dihospital menjaga pesakit, tahu keadaan orang yang hampir mati. Tahu kerana latihan dan pengalaman dlm bidang perubatan, atau mereka menjaga pesakit menyebabkan mereka tahu seseorang pesakit itu hampir dengan kematiannya, atau telah mati.

        - Org beriman diajarkan tidak takut dgn kematian, beriman dgn hari Akhirat menjadikan seseorg itu menjaga perbuatan dan beramal, menjaga imannya, membuat persiapan utk mati, tidak menyusahkan waris setelah kematiannya. 

        - Jangan merasa benci dan cemas apbl ditimpakan musibah kematian. Jangan merasa tertekan hingga bersangka buruk terhadap Allah dan menyalahkan Allah kerana menimpakan kematian kpd org yang kita disayangi. 

        - doa utk masuk syurga (dibaca selepas tahyat akhir, sebelum salam)


        "Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepadaMu akan keredhaanMu serta syurga, dan Kami berlindung denganMu dari kemurkaanMu dan api neraka".


        Nota tambahan:
        Hadis berkaitan kematian:
        • Dari Abu Hurairah ra. bahwasanya Rasulullah saw. bersabda: “Barangsiapa yang menghantar jenazah seorang muslim dengan penuh keimanan dan hanya mengharapkan pahala dari Allah serta ia terus menungguinya sampai jenazah itu disalatkan, dan selesai dikuburkan, maka ia pulang dengan membawa pahala dua qirath; setiap qirath menyerupai gunung Uhud. Dan berangsiapa yang pulang hanya sampai jenazah itu disalatkan dan tidak menyaksikan penguburannya, maka ia pulang dengan membawa pahala satu qirath.” [HR. Bukhari]

        • Dari Abu Hurairah ra., ia berkata : Rasulullah SAW bersabda : “Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada lima, yaitu membalas salam, menjenguk orang sakit, mengiringi jenazah, memenuhi undangannya dan menjawab apabila ia bersin.” [HR. Bukhari dan Muslim]

          Dalam hadis riwayat Muslim dikatakan, Rasulullah bersabda : “Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam, yaitu: Apabila bertemu, ucapkanlah salam. Apabila ia mengundangmu, penuhilah undangannya. Apabila ia meminta nasihat, nasihatilah dia. Apabila ia bersin kemudian ia membaca “alhamdulillah”, maka jawablah (dengan ucapan “yarhamukallah” (semoga Allah mengasihimu). Apabila ia sakit, jenguklah dan apabila ia meninggal iringilah jenazahnya.” [HR. Muslim]