Sunday, July 6, 2025

Ijarah (Sewa atau Upah)

- us Muhammad Mursyid Al Amien kuliah Maghrib Ahad 6-Jul-2025

Ijarah (Sewa atau Upah)

Ijarah dalam konteks fiqah bermaksud akad pemindahan hak guna (manfaat) sesuatu barang atau perkhidmatan untuk tempoh tertentu dengan bayaran upah (ujrah), tanpa pemindahan milikan barang itu sendiri. 
  • Secara bahasa, ijarah berasal dari perkataan yang bermaksud ganjaran atau upah untuk sesuatu perbuatan. 
  • Dalam fiqah, ia dirumuskan sebagai pemilikan manfaat dengan bayaran pertukaran (iwadh) yang diketahui dan dibenarkan oleh syarak.
Beberapa definisi ulama:
  1. Mazhab Hanafi: akad ke atas manfaat dengan bayaran.
  2. Mazhab Syafie: akad ke atas manfaat yang diketahui dan harus dengan bayaran yang diketahui.
  3. Mazhab Maliki: akad untuk memiliki manfaat sesuatu benda yang harus selama tempoh tertentu dengan bayaran.
Ciri utama ijarah adalah:
  1. Pemindahan hak guna manfaat (seperti sewa rumah, perkhidmatan kerja) bukan pemindahan milikan.
  2. Bayaran dikenakan sebagai upah atau sewa.
  3. Tempoh dan bayaran mesti jelas dan diketahui.
  4. Ijarah boleh melibatkan barang (ijarah ‘ain) atau perkhidmatan/kerja (ijarah ‘amal).
Dalil keharusan ijarah terdapat dalam Al-Quran dan hadis, contohnya firman Allah dalam Surah At-Talaq ayat 6 yang menyuruh memberi upah kepada ibu susuan serta contoh Nabi Musa yang bekerja dengan Nabi Syuaib berdasarkan kontrak ijarah. Surah Al-Qasas ayat 28:27 (klik sini)
{ قَالَ إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنۡ أُنكِحَكَ إِحۡدَى ٱبۡنَتَيَّ هَٰتَيۡنِ عَلَىٰٓ أَن تَأۡجُرَنِي ثَمَٰنِيَ حِجَجٖۖ فَإِنۡ أَتۡمَمۡتَ عَشۡرٗا فَمِنۡ عِندِكَۖ وَمَآ أُرِيدُ أَنۡ أَشُقَّ عَلَيۡكَۚ سَتَجِدُنِيٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلصَّٰلِحِينَ }

Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama delapan tahun; dalam pada itu, jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; engkau akan dapati aku Insya Allah, dari orang-orang yang baik layanannya".

  • Ringkasnya, ijarah adalah kontrak sewa atau upah dalam Islam yang membolehkan seseorang menggunakan manfaat sesuatu tanpa memiliki barang tersebut, dengan bayaran yang telah dipersetujui. Ia merupakan satu bentuk transaksi yang sah dan diiktiraf dalam syariah Islam.

Al-Intifak adalah perkara yg kita ambil manfaat, dlm konteks sewa, kita dapat manfaat ruang kediaman/pejabat atau kemudahan kenderaan pengankutan atau perkhidmatan (contoh: menjahit pakaian)

Kes 1: Apakah hukum sewaan ruang kediaman/pejabat dan kemudian disewakan pula kpd org ke3. Kes 2: kita sewa kenderaan kemudian beri pinjam kenderaan itu kpd saudara kita Saudara kita itu sewakan kenederaan kpd pihak ke4.
Jumhur ulamak membenarkan kes 1 ini, kerana sudah berlaku pemindahan manfaat. Utk kes 2, ianya tidak dibenarkan kerana tiada pemindahan pemilikan antara kita dgn org ke3 ( saudara kita itu).

Kes 3: Kita sewa rumah kediaman dari seorg pemilik org bukan Islam yg ada membela anjing, Kes ke4 kita sewa rumah kediaman seorang pemilik yg bukan Islam dan duit sewa itu diketahui digunakan utk membina tempat pemujaan/kuil.
a) Tiada kesalahan sekiranya tidak diketahui adanya perkara² najis dlm kediaman yg disewa, atau apakah tujuan sewaan itu (tidak dimaklumkan oleh pemilik rumah/owner)
b) Menjadi kesalahan (haram) sekiranya dimaklumkan oleh pemilih kediaman/premis bhw duit sewa adalah utk membina tempatbpemujaan/kuil.

Rukun Al-Ijarah:
  1. Sighah (Ijab dan Qabul) - Tawaran (ijab) oleh pemberi sewa dan penerimaan (qabul) oleh penyewa. Ini adalah rukun utama yang mesti ada untuk sahnya akad ijarah.
  2. Pihak yang Berakad - Terdiri daripada dua pihak: Mu’ajir (pemberi sewa) dan Musta’jir (penyewa atau penerima manfaat). Kedua-duanya mestilah berakal, baligh, dan berkeupayaan membuat kontrak.
  3. Manfaat (Al-Manfa’ah) - Manfaat atau kegunaan yang disewakan mesti wujud, diketahui, halal, dan boleh diserah kepada penyewa. Ia mestilah sesuatu yang bernilai dan boleh digunakan dalam tempoh yang ditetapkan.
  4. Ujrah (Bayaran Upah/Sewa) - Bayaran yang dipersetujui sebagai balasan penggunaan manfaat tersebut. Ia mesti jelas jumlah atau kaedah pengiraannya dan diketahui oleh kedua pihak.

Syarat-syarat Al-Ijarah:
  1. Syarat Sighah: Ijab dan qabul boleh dilakukan secara jelas (sorih) atau melalui perbuatan yang difahami (kinayah), asalkan menunjukkan persetujuan.
  2. Syarat Pihak yang Berakad: Kedua-dua pihak mestilah mampu bertindak (baligh, berakal, bebas dari paksaan), dan kontrak dilakukan atas kerelaan sendiri.
  3. Syarat Manfaat: Manfaat yang disewakan mestilah halal, diketahui dengan jelas sifat dan tempohnya, boleh diserah, tidak mengurangkan nilai asal barang, dan bernilai di sisi syarak.
  4. Syarat Ujrah: Bayaran upah mestilah diketahui, tidak syubhah, dan disepakati oleh kedua pihak sebelum akad

No comments:

Post a Comment