Wednesday, October 8, 2025

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:224 hingga 228

- us Dr Zawawi bin Ismail kuliah Maghrib Rabu 8-Okt-2025

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:224 hingga 228

Surah Al-Baqarah Ayat 2:224 (klik sini)
{ وَلَا تَجۡعَلُواْ ٱللَّهَ عُرۡضَةٗ لِّأَيۡمَٰنِكُمۡ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصۡلِحُواْ بَيۡنَ ٱلنَّاسِۚ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٞ }

(Dan janganlah kamu jadikan nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui.

- " وَلَا تَجۡعَلُواْ" "La" di sini bermaksud "jangan" bukannya "tidak", kerana dihujungnya ada huruf "nun" menjadikan "wa la taj 'alu na". Namun huruf nun digantikan dgn huruf alif, tetapi tidak dibaca.
- "عُرۡضَةٗ" bermaksud halangan.

Ayat ini mengandungi larangan untuk tidak menjadikan nama Allah dalam sumpah sebagai penghalang untuk melakukan kebaikan, bertakwa, dan mengadakan perbaikan (ishlah) antara manusia.

- Apa beza kebaikan dan ketakwaan?
Perbezaan dan penjelasan mengenai kebaikan dan ketakwaan dalam konteks ayat ini:
  • Kebaikan (Tabarru): Merujuk pada perbuatan baik yang dapat berupa sedekah, membantu sesama jiran/kawan, dan amal-amal solih yg lainnya.
    • Allah melarang perbuatan bersumpah atas nama-Nya untuk tidak melakukan kebaikan (menghindari diri dari melakukan sesuatu kebaikan), kerana sumpah seperti itu harus dilanggar dan mesti ditebus dengan kafarat.
    • Contoh: seorg suami bersumah atas nama Allah utk tidak bersama isterinya selama 3 bulan.  Hubungan suami isteri itu halal tetapi dia sengaja bersumpah untuk tidak mahu melakukan suatu yang dihalalkan dan dituntut dalam hubungan suami isteri. Harus dalam tempoh sumpah itu dia melakukan hubungan suami-isteri yang mana perbuatannya itu telah melanggari sumpahnya (pada awal tadi). Apabila perkara ini terjadi, maka dia dikenakan denda (kafarah).

  • Ketakwaan (Tattaqu): Berarti menjaga diri dari larangan Allah, menaati perintah-Nya, serta meningkatkan kesadaran dan keimanan kepada Allah. 
    • Ayat ini menegaskan agar tidak bersumpah atas nama Allah untuk meninggalkan ketaatan dan ketakwaan, karena itu bertentangan dengan tujuan hidup sebagai hamba yang taat.

- Implikasi tidak tunaikan sumpah yg disandarkan janji itu kpd Allah.
Apbl melanggari sumpah, maka perlu ditebus ie bayar pampasan ie memberi makan kpd 10 org fakir.

Carian Internet:
Maksud membayar kafarah menurut Imam Syafie adalah suatu tindakan atau kewajipan yang dilakukan untuk menutup dosa akibat meninggalkan atau melanggar sesuatu perintah syarak. 
  • Kafarah secara bahasa bermaksud "menutup" dan menurut istilah syarak, ia adalah menunaikan kewajipan seperti memberi sesuatu berupa harta (sedekah) atau melakukan ibadah tertentu (puasa, membebaskan hamba) sebagai penghapus dosa.

Imam Syafie berpegang bahawa kafarah mesti dilakukan bagi dosa-dosa tertentu yang disyariatkan, seperti memungkiri sumpah (kaffarah yamin), melanggar puasa Ramadan dengan sengaja, dan lain-lain dosa yang ditetapkan syarak. Ini bertujuan menghapus dosa dan memberi peluang kepada pesalah untuk bertaubat serta mendapatkan pengampunan Allah.

Kafarah ini boleh berupa:
  1. Membebaskan hamba (dalam zaman dahulu)
  2. Memberi makan atau bersedekah kepada fakir miskin
  3. Berpuasa dengan syarat-syarat tertentu

- Sumpah atas nama Allah apbl disebutkan sebagai "Wallahi, Wabillahi, Watallahi". Namun sekiranya ayat janji dimulakan dlm sebutan Melayu seperti "Demi Allah ...", ianya tidak termasuk sebagai janji yg disandarkan kpd Allah.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:225 (klik sini)
{ لَّا يُؤَاخِذُكُمُ ٱللَّهُ بِٱللَّغۡوِ فِيٓ أَيۡمَٰنِكُمۡ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتۡ قُلُوبُكُمۡۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٞ }
Allah tidak mengira kamu bersalah tentang sumpah kamu yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah), tetapi Ia mengira kamu bersalah (dan akan mengenakan hukuman) dengan sebab sumpah yang diusahakan (disengajakan) oleh hati kamu (dengan niat bersumpah). Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:226 (klik sini)
{ لِّلَّذِينَ يُؤۡلُونَ مِن نِّسَآئِهِمۡ تَرَبُّصُ أَرۡبَعَةِ أَشۡهُرٖۖ فَإِن فَآءُو فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٞ }
Kepada orang-orang yang bersumpah tidak akan mencampuri isteri-isteri mereka, diberikan tempoh empat bulan. Setelah itu jika mereka kembali (mencampurinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

- "غَفُورٞ رَّحِيمٞ " tidak ada huruf "wau" di akhir ayat ini kerana merujuk kpd 2 sifat Allah. Jika ada huruf wau bermaksud "Ghafur" dan "Rahim" itu merujuk kpd 2 tuhan. Samalah juga dlm Basmallah, tiada "wau" antara "Ar-Rahman" dan "Ar-Rahim".

Surah Al-Baqarah Ayat 2:227 (klik sini)
{ وَإِنۡ عَزَمُواْ ٱلطَّلَٰقَ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٞ }
Dan jika mereka berazam hendak menjatuhkan talak (menceraikan isteri), maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:228 (klik sini)
{ وَٱلۡمُطَلَّقَٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَٰثَةَ قُرُوٓءٖۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكۡتُمۡنَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِيٓ أَرۡحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤۡمِنَّ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنۡ أَرَادُوٓاْ إِصۡلَٰحٗاۚ وَلَهُنَّ مِثۡلُ ٱلَّذِي عَلَيۡهِنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيۡهِنَّ دَرَجَةٞۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ }

Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

- lafaz "tiga kali suci" (ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ) merujuk kepada masa iddah bagi wanita yang ditalak, iaitu menunggu tiga kali haid suci sebelum dibenarkan berkahwin lagi. Ibnu Kathir menjelaskan bahwa "quru’" adalah jamak dari "qar’" yang bermaksud masa pembersihan haid, yaitu tempoh suci dari darah haid.
  • Huraian utama Ibnu Kathir tentang tiga kali suci adalah:
    • Wanita yang ditalak harus menahan diri dan menunggu masa iddah selama tiga kali haid yang suci.
    • Masa iddah ini bertujuan memastikan bahawa wanita tersebut tidak mengandung supaya tidak terjadi perselisihan tentang keturunan anak dan hak warisan.
    • Tidak diperbolehkan menyembunyikan apa yang diciptakan Allah di dalam rahim mereka, maksudnya wanita harus jujur mengenai kehamilan apabila dalam tempoh iddah.
    • Suami berhak untuk merujuk kembali isterinya dalam tempoh iddah jika mereka mahu memperbaiki hubungan (islah).
    • Wanita dan suami mempunyai hak dan kewajiban yang seimbang semasa iddah, walaupun suami mempunyai kedudukan yang sedikit lebih tinggi dalam hal tertentu sebagai ketua keluarga.

Hal berkaitan tempoh suci bagi wanita dan kes perceraian
- 3 kali suci (kitaran haid) bukan bermaksud 3 bulan, sebaliknya mengikut kitaran haid wanita itu.
  • Dlm kes ini ada wanita yg tempoh sucinya lebih panjang dari wanita yg lain. Dgn itu tempoh 3 kali suci harus menjadi lebih dari 3 bulan.
- Ada wanita yg mengandung tetapi masih ada darah yg keluar seperti haid. Dgn tempoh 3 kali suci (kitaran haid) akan jelas sekiranya wanita itu mengandung atau tidak.

- Hak seorg isteri yg diceraikan adalah hak tempat menginap, maka dia berhak utk tinggal di rumah itu, dan suaminya perlu keluar dari rumah (bukan sebaliknya, seperti isteri dihalau keluar).

- Apbl berlaku perceraian, maka tanggungjawab nafkah kpd anak² adalah di bawah tanggungan suami dan keluarga dari sebelah suami.

No comments:

Post a Comment