Friday, December 28, 2007
Kiblat Locator
Salam,
To those of you want to double confirm kiblat direction at your house/office or anywhere in this world, you can check it at on-ine. This tool was developed by Ibn Mas'ud (http://nomi.ibnmasud.com/blog/qibla-locator/) using Google Map technology.
If you are musafir (travelling) this tool might be useful as long as there is internet connection. Bonus for those who have 3G services in their mobile phones.
So, the URL is http://www.qiblalocator.com and notice that there is a red line pointing to Ka'aba direction. Ka'ba direction is based on GPS data, and this is how Ibn Masud utilize the technology to help us identify the direction. If you move the map around, you can see the red line being drag to show you the current direction. Use either "Map" or "Satelite" buttons to switch the map and you can zoom in and out to find your house/office/shops/etc. The satelite view was outdated (about 1 to 1.5 years back).
Unfortunately I can't view the complete map from my Nokia E65. May be this is due to the Beta version. Hopefully Ibn Mas'ud can think of better solution in the next release.
If you are intersted to install a FREE version of Google Map (called Google Map Mobile -GMM), please download it from http://www.google.map/gmm/
Try it!
Thursday, December 27, 2007
Teng Teng
Teng Teng adalah sejenis permainan kanak-kanak dengan kaedah lompatan satu kaki dan dua kaki. Teng teng digemari oleh kanak-kanak perempuan berbanding lelaki.
Petak Teng Teng:
Teng Teng memerlukan sebuah tapak rata yang dilukiskan garisan berpetak seperti tangga dengan 4 sayap seperti kapal terbang. Manakala di hujung petak dibuatkan semi bulatan. Lukisan petak seperti berikut, pada tangga pertama, satu petak dilukis, pada tangga ke-2, satu petak lagi dilukis, pada tangga ke-3 dilukiskan sayap, dengan pembahagi sayap terletak di tengah-tengah petak ke-2. Pada tangga ke-4 satu petak dilukis, dan pata tangga ke-5 satu lagi sayap dilukis dengan pembahagi sayap pada tengah-tengah petak tangga ke-4. Satu semi bulatan (semi-D) dilukis dari hujung kiri sayap secara melengkok hingga ke hujung kanan sayap. (Rujuk gambar di bawah).
Buah Teng Teng
Setiap pemain perlu memiliki buah (teng teng) yang biasanya mengunakan serpihan piring atau pinggan. Saiz buah teng teng adalah sebesar duit syiling 50sen.
Undian:
Tiada had untuk jumlah pemain, biasanya 2 hingga 5 orang. Permainan dimulakan dengan membuat undian siapa jalan dulu. Undian dibuat dengan memilih batang ranting atau lidi. Pemain dengan batang terpanjang bermain dahulu, dan yang terpendek terkemudian.
Cara bermain:
Pemain perlu mencampak buah ke petak tangga pertama, kemudian melompat terus ke petak tangga ke-2 dengan sebelah kaki. Pemain tidak boleh menukar kaki (kiri atau kanan) apabila sudah memulakan lompatan. Apabila tiba di sayap, kedua-dua kaki perlu mencecah tanah serentak (petak 3 & 4), kaki kiri dalam petak sayap kiri dan kaki kanan dalam petak sayap kanan. lompatan diteruskan ke petak tangga ke-4 dengan sebelah kaki dan diakhiri dengan dua kaki mencecah di sayap ke-2 (petak 6 & 7). Untuk berpusing, satu lompatan dibuat dan kini kedua-dua kaki perlu mencecah sayap ke-2 (petak 7 & 6) tetapi arah badan memusing dan menghala ke petak tangga pertama.
Lompatan dibuat seperti mula-mula tadi dan apabila berada di satu petak sebelum petak buah, pemain perlu membongkok dan mengambil buah, setelah itu satu lompatan dibuat di petak yang tadinya ada buah. Lompatan diteruskan hingga keluar dari gelanggang.
Aturan membaling buah teng-teng adalah seperti dalam turutan petak (1,2,..., dan 7). Apabila selesai membaling petak ke-7, satu lontaran ke petak semi-D (petak 8) dibuat secara pandang ke belakang. Pemain tidak boleh melihat petak semi-D sewaktu membaling buah teng-teng. Sekiranya buah jatuh dalam petak semi-D, dia akan melompat seperti biasa dan bersedia untuk mengambil buah apabila telah melompat pusing (petak 7 & 6) dan membelakangkan petak semi-D. Pemain boleh duduk di petak semi- D untuk mencapai buah dengan syarat tidak menyentuh garisan D. Dia dikira mati jika tersentuh garisan. Setelah mendapatkan buah dia perlu menghabiskan lompatan seperti biasa.
Rumah:
Pemain yang telah berjaya mencapai buah di petak semi-D, maka dia buleh membuat balingan buah secara membelakangkan gelanggang. Jika buah jatuh pada petak yang kosong, dan bukan rumah, maka petak itu dikira rumah. Rumah ditandakan dengan corak atau garisan tertentu. Tuan punya rumag perlu memijak rumahnya dengan ke dua-dua kaki apabila tiba gilirannya. Manakala pemain lain tidak dibenarkan memijak rumah lawan.
Pemenang:
Pemenang adalah pemain dengan rumah terbanyak.
Mati:
Pemain dikira mati (giliran) jika:
-Buah yang dilontar terkena garisan petak
-Kaki terpijak garisan petak
-Buah yang dilontar tidak masuk ke dalam petak yang sepatutnya
-Pemain menukar kaki sewaktu giliran
-Pemain terlupa pijak dua belah kaki serentak ke dalam sayap,iaitu kiri di petak sayap kiri dan kaki kanan dalam sayap petak kanan
-Pemain tidak dapat mencapai buah sewaktu mencari buah di dalam petak semi-D
-Pemain tidak memijak 2 kaki serentak dalam petak rumahnya
-Pemain memijak kaki ke rumah pemain lawan.
Petak Teng Teng:
Teng Teng memerlukan sebuah tapak rata yang dilukiskan garisan berpetak seperti tangga dengan 4 sayap seperti kapal terbang. Manakala di hujung petak dibuatkan semi bulatan. Lukisan petak seperti berikut, pada tangga pertama, satu petak dilukis, pada tangga ke-2, satu petak lagi dilukis, pada tangga ke-3 dilukiskan sayap, dengan pembahagi sayap terletak di tengah-tengah petak ke-2. Pada tangga ke-4 satu petak dilukis, dan pata tangga ke-5 satu lagi sayap dilukis dengan pembahagi sayap pada tengah-tengah petak tangga ke-4. Satu semi bulatan (semi-D) dilukis dari hujung kiri sayap secara melengkok hingga ke hujung kanan sayap. (Rujuk gambar di bawah).
Buah Teng Teng
Setiap pemain perlu memiliki buah (teng teng) yang biasanya mengunakan serpihan piring atau pinggan. Saiz buah teng teng adalah sebesar duit syiling 50sen.
Undian:
Tiada had untuk jumlah pemain, biasanya 2 hingga 5 orang. Permainan dimulakan dengan membuat undian siapa jalan dulu. Undian dibuat dengan memilih batang ranting atau lidi. Pemain dengan batang terpanjang bermain dahulu, dan yang terpendek terkemudian.
Cara bermain:
Pemain perlu mencampak buah ke petak tangga pertama, kemudian melompat terus ke petak tangga ke-2 dengan sebelah kaki. Pemain tidak boleh menukar kaki (kiri atau kanan) apabila sudah memulakan lompatan. Apabila tiba di sayap, kedua-dua kaki perlu mencecah tanah serentak (petak 3 & 4), kaki kiri dalam petak sayap kiri dan kaki kanan dalam petak sayap kanan. lompatan diteruskan ke petak tangga ke-4 dengan sebelah kaki dan diakhiri dengan dua kaki mencecah di sayap ke-2 (petak 6 & 7). Untuk berpusing, satu lompatan dibuat dan kini kedua-dua kaki perlu mencecah sayap ke-2 (petak 7 & 6) tetapi arah badan memusing dan menghala ke petak tangga pertama.
Lompatan dibuat seperti mula-mula tadi dan apabila berada di satu petak sebelum petak buah, pemain perlu membongkok dan mengambil buah, setelah itu satu lompatan dibuat di petak yang tadinya ada buah. Lompatan diteruskan hingga keluar dari gelanggang.
Aturan membaling buah teng-teng adalah seperti dalam turutan petak (1,2,..., dan 7). Apabila selesai membaling petak ke-7, satu lontaran ke petak semi-D (petak 8) dibuat secara pandang ke belakang. Pemain tidak boleh melihat petak semi-D sewaktu membaling buah teng-teng. Sekiranya buah jatuh dalam petak semi-D, dia akan melompat seperti biasa dan bersedia untuk mengambil buah apabila telah melompat pusing (petak 7 & 6) dan membelakangkan petak semi-D. Pemain boleh duduk di petak semi- D untuk mencapai buah dengan syarat tidak menyentuh garisan D. Dia dikira mati jika tersentuh garisan. Setelah mendapatkan buah dia perlu menghabiskan lompatan seperti biasa.
Rumah:
Pemain yang telah berjaya mencapai buah di petak semi-D, maka dia buleh membuat balingan buah secara membelakangkan gelanggang. Jika buah jatuh pada petak yang kosong, dan bukan rumah, maka petak itu dikira rumah. Rumah ditandakan dengan corak atau garisan tertentu. Tuan punya rumag perlu memijak rumahnya dengan ke dua-dua kaki apabila tiba gilirannya. Manakala pemain lain tidak dibenarkan memijak rumah lawan.
Pemenang:
Pemenang adalah pemain dengan rumah terbanyak.
Mati:
Pemain dikira mati (giliran) jika:
-Buah yang dilontar terkena garisan petak
-Kaki terpijak garisan petak
-Buah yang dilontar tidak masuk ke dalam petak yang sepatutnya
-Pemain menukar kaki sewaktu giliran
-Pemain terlupa pijak dua belah kaki serentak ke dalam sayap,iaitu kiri di petak sayap kiri dan kaki kanan dalam sayap petak kanan
-Pemain tidak dapat mencapai buah sewaktu mencari buah di dalam petak semi-D
-Pemain tidak memijak 2 kaki serentak dalam petak rumahnya
-Pemain memijak kaki ke rumah pemain lawan.
Congkak
Congkak adalah sejenis permainan tradisional Melayu yang menggunakan papan kayu berlubang atau lubang di atas tanah dan kebiasaannya buah congkak mengunakan biji getah atau guli.
Congkak menggunakan papan kayu adalah berbentuk sampan. Congkak memiliki lubang-lubang untuk diisikan dengan buah congkak.
Congkak mempunyai 5, 7 atau 9 lubang yang dipanggil kampung dengan satu lubang besar dibahagian hujung dipanggil rumah. Setiap set congkak mempunyai set kiri dan kanan kampung dengan rumah masing-masing.
Dua orang pemain diperlukan dan berkedudukan mengadap satu sama lain. Rumah pemain adalah teletak disebelah kanan sesorang pemain. Untuk memulakan permainan, biji getah atau guli akan diisikan dalam setiap kampung dengan sama banyak dan rumah dibiarkan kosong.
Cara bermain:
Kedua-dua pemain secara serentak mencapai mana-mana buah congkak di hadapannya (rumahnya) dan memasukkan satu buah congkak ke dalam rumah seterusnya dengan aturan dari kanan ke kiri. Satu buah conkak akan dimasukkan dalam rumah sendiri apabila melepasi kampung lawan. Tiada buah congkak dimasukkan ke rumah lawan. Giliran pemain akan tamat sekiranya buah congkak terakhir masuk ke kampung yang kosong. Pemain lawan akan meneruskan permainan jika pemain pertama telah kehabisan buah congkak.
Terbakar:
Sekiranya buah congkak terakhir masuk ke kampung sendiri, maka pemain boleh menembak kampung yang bertentangan dan mengambil kesemua buah congkak yang ada dalam kampung yang ditembak, dan dimasukkan dalam rumah sendiri. Kampung yang ditembak itu dipanggil terbakar. Kampung yang terbakar tidak boleh digunakan lagi dan tidak boleh dimasukkan buah congkak apabila membuat pusigan congkak.
Memilih pemenang:
Di akhir permainan, buah congkak dikira dari rumah masing-masing. Pemenang adalah yang memiliki buah congkak terbanyak. Sekiranya jumlah buah congkak sama banyak, maka pemain dengan jumlah kampung terbakar terbanyak dikira kalah.
Congkak menggunakan papan kayu adalah berbentuk sampan. Congkak memiliki lubang-lubang untuk diisikan dengan buah congkak.
Congkak mempunyai 5, 7 atau 9 lubang yang dipanggil kampung dengan satu lubang besar dibahagian hujung dipanggil rumah. Setiap set congkak mempunyai set kiri dan kanan kampung dengan rumah masing-masing.
Dua orang pemain diperlukan dan berkedudukan mengadap satu sama lain. Rumah pemain adalah teletak disebelah kanan sesorang pemain. Untuk memulakan permainan, biji getah atau guli akan diisikan dalam setiap kampung dengan sama banyak dan rumah dibiarkan kosong.
Cara bermain:
Kedua-dua pemain secara serentak mencapai mana-mana buah congkak di hadapannya (rumahnya) dan memasukkan satu buah congkak ke dalam rumah seterusnya dengan aturan dari kanan ke kiri. Satu buah conkak akan dimasukkan dalam rumah sendiri apabila melepasi kampung lawan. Tiada buah congkak dimasukkan ke rumah lawan. Giliran pemain akan tamat sekiranya buah congkak terakhir masuk ke kampung yang kosong. Pemain lawan akan meneruskan permainan jika pemain pertama telah kehabisan buah congkak.
Terbakar:
Sekiranya buah congkak terakhir masuk ke kampung sendiri, maka pemain boleh menembak kampung yang bertentangan dan mengambil kesemua buah congkak yang ada dalam kampung yang ditembak, dan dimasukkan dalam rumah sendiri. Kampung yang ditembak itu dipanggil terbakar. Kampung yang terbakar tidak boleh digunakan lagi dan tidak boleh dimasukkan buah congkak apabila membuat pusigan congkak.
Memilih pemenang:
Di akhir permainan, buah congkak dikira dari rumah masing-masing. Pemenang adalah yang memiliki buah congkak terbanyak. Sekiranya jumlah buah congkak sama banyak, maka pemain dengan jumlah kampung terbakar terbanyak dikira kalah.
Monday, December 17, 2007
Penunjuk Arah Kiblat
Salam,
Kpd tuan/puan yg inginkan ketepatan arah kiblat di rumah, pejabat, etc. bolehlah tuan/puan semak arah kibrat tersebut dgn menggunakan tools yg dibangunkan oleh Ibn Mas'ud (http://nomi.ibnmasud.com/blog/qibla-locator/) menggunakan teknologi Google Map.
Kpd tuan/puan yg musafir blh juga menyemak kedudukan arah kiblat dgn menggunakan 3G handphone/smart phone. Namun, phone E65 saya masih gagal memaparkan peta dgn baik, mungkin full version software ini dpt mengatasi masalah teknikal ni.
Utk semakan arah kibat, layari http://www.qiblalocator.com , kemudian zoom-out peta ke arah rumah/pejabat/tempat tuan/puan berada, alihkan peta dgn cara hold mouse dan drag. Kemudian zoom-in hingga muncul bumbung rumah/pejabat. Perhatikan garisan merah yg menunjukkan arah kiblat berdasarkan kiraan GPS.
Gunakan butang "Map" atau "Satellite" utk mendapatkan peta dgn nama jalan atau gambaran satelit (gambar2 satelit lewat kira2 1-1/2 thn dulu)
Kpd tuan/puan yg berminat install Google Map di 3G phone sila download software tsbt di http://www.google.com/gmm/
Selamat mencuba!
Kpd tuan/puan yg inginkan ketepatan arah kiblat di rumah, pejabat, etc. bolehlah tuan/puan semak arah kibrat tersebut dgn menggunakan tools yg dibangunkan oleh Ibn Mas'ud (http://nomi.ibnmasud.com/blog/qibla-locator/) menggunakan teknologi Google Map.
Kpd tuan/puan yg musafir blh juga menyemak kedudukan arah kiblat dgn menggunakan 3G handphone/smart phone. Namun, phone E65 saya masih gagal memaparkan peta dgn baik, mungkin full version software ini dpt mengatasi masalah teknikal ni.
Utk semakan arah kibat, layari http://www.qiblalocator.com , kemudian zoom-out peta ke arah rumah/pejabat/tempat tuan/puan berada, alihkan peta dgn cara hold mouse dan drag. Kemudian zoom-in hingga muncul bumbung rumah/pejabat. Perhatikan garisan merah yg menunjukkan arah kiblat berdasarkan kiraan GPS.
Gunakan butang "Map" atau "Satellite" utk mendapatkan peta dgn nama jalan atau gambaran satelit (gambar2 satelit lewat kira2 1-1/2 thn dulu)
Kpd tuan/puan yg berminat install Google Map di 3G phone sila download software tsbt di http://www.google.com/gmm/
Selamat mencuba!