Tuesday, May 31, 2011

Tafsir Surah Asy-Syams Ayat 91:9 hingga 15

- us Mahdzir Md Nor Isnin 30 Mei 2011 kuliah Magrib (** dr catatan kuliah) .

Surah Asy-Syam Ayat 91:9

A009


"Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),"

ayat 91:10

A010


"Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat)."

- setelah Allah menunjukkan jalan, maka beruntunglah org yg bertakwa.
 
- kefahaman Kristian: setiap org ada dosa, ie dosa yg diwarisi oleh kesilapan dr Nabi Adam, dan dosa ini ada pada semua manusia.
 
- dlm Islam, setiap bayi yg lahir adalah suci (bertentangan dgn kefahaman sesat Kristian). Dia berdosa bila dia telah akhil baligh, ie stlh mengenali yg baik dan buruk, tetapi melakukan perkara yg dilarang dari segi syarak. Sbb dia masih belum buleh berfikir.

-org gila, org yg terlalu tua (nyanyuk) tidak berdosa, sbb dia tidak fikir yg baik dan buruk.
 
-membersihkan jiwa yg berdosa (setiap hari), mereka adalah org yg beruntung. Dosa harian mungkin kerana berdosa dgn Allah, mungkin berdosa terhdp manusia.
 
-ucapan istighfar adalah permintaan ampun terhadap Allah yg sgt dinantikan oleh Allah, dan Allah sedia mengampunkannya.
 
-dlm hadis kursi: jika manusia yg berdosa tetapi tidak beristighfar, maka Allah berjanji akan memusnahkan kaum itu dan menggantikan dgn kaum lain.
 
-dlm suatu hadis, Rasulullah beristighfar 70 kali sehari, dlm hadis lain diriwayatkan sebanyak 100 kali. Rasulullah yg maksum masih beristighfar memohon keampunan dr Allah, jadi sebagai manusia, kita mesti beristghfar lebih dr yg dilakukan oleh Rasulullah.
 
- pd malam lailatul qadar, Allah memrintahkan para malaikat menyaksikan tasbih dr manusia yg paling hebat dan paling disukai Allah, iaitulah isighfar yg diucapkan oleh org yg berjaga mlm.
 
- bila manusia diberi kebebasan memilih dlm keadaan dia tiada ilmu agama, berlakunya krisis nilai. 

- Rasulullah pernah sebut kpd para sahabat, kalau umur kamu panjang, akan sampai suatu ketika/zaman, amal makruf nahi mungkar tidak dilaksankan. Para sahabat ketika itu tertanya2, akan berlakukah perkara itu. Bahkan kata Rasulullah, org akan memandang mungkar itu baik dan baik itu mungkar (ammar mungkar, nahi maaruf). Apa yg dinilai baik oleh Rasulullah, skrg ini mungkin kita kata tidak baik dan perkara yg dinilai buruk oleh Rasulullah, dinilai baik oleh manusia ketika ini.
Cth: ibu bapa yg mendorong anaknya memasuki akademi fantasia, walaupun ianya perkara buruk.
 
ayat 91:11 

A011

 

"(Ingatlah), kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas;"

ayat 91:12

A012


"Ketika orang yang paling jahat di antara mereka menerima perintah dari mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat),"

ayat 91:13

A013


"Maka berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: " (Janganlah kamu ganggu) unta betina dari Allah itu, dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya (supaya kamu tidak ditimpa azab)!""

ayat 91:14

A014

 

"(Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhan menimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Ia meratakan azab itu meliputi mereka (sehingga punah-ranah semuanya)."

ayat 91:15

A015

  

"Dan Allah tidak hiraukan kesudahan (mereka) yang demikian, (kerana itu adalah balasan yang adil)."

- Nabi Soleh tlh memberi keizinan kpd umatnya dgn cara giliran antara giliran unta betina (mukjizat) meminum air di telaga, dgn giliran kpd umatnya. Kaum Thamud menyembelih unta betina (mukjizat) itu dan akhirnya Allah azabkan mereka dgn musnah/meratakan mereka dgn bumi (ditanam/ditimbus dlm tanah).

- pengajaran: Allah murka kpd kaum
Thamud, dlm keadaan kehadiran seorg Nabi di antara mereka, mereka memilih utk kufur kpd perintah/peraturan Allah. Allah memusnahkan kaum Thamud dan tidak merasa rugi sedikit pun.

Istidraj = suatu pemberian dr Allah utk menambahkan lagi kemurkaan Allah. 
Cth firaun diberi segala kemewahan, menjadikan firaun terus membuat dosa terhdp Allah. Akhirnya apbl Allah turunkan azab, firaun tidak sempat bertaubat kpd Allah.

- kita bimbang sekiranya kemewahan/kekayaan/jawatan yg diberi oleh Allah terus melalaikan kita dr mengingati Allah. Kiranya bala hendak diturunkan, ianya tidak ditimpa kpd individu, sebalinkya kpd seluruh umat. Balasan/Azab yg diturunkan juga meliputi org yg beriman, kerana mereka tidak menghalang org2 yg zalim/melakukan kejahatan/kemaksiatan dr berhenti melakukan kejahatan/kemaksiatan.

Monday, May 23, 2011

Kuliah Fekah - bab Riak

- Uz Shairozi Hasyim, Ahad 15 Mei 2011 Kuliah Maghrib @BP (** dr catatan kuliah)

Sub'ah: riak kerana memberitahu kpd org akan amalan yg dilakukan sendirian yg tidak diketahui org (pada asalnya).
-sub'ah itu termasuk dlm dosa2 besar.

-melakukan amal ibadah hanya kerana Allah Taala, itulah ikhlas.
-sekirannya kamu menzahirkan sedekah, maka itu adalah baik kpd kamu, tetapi jika kamu sembunyikan maka ia lebih baik bagi kamu.

Tanda2 org riak:
4 tanda org riak kata Saidina Ali r.a.,
1) bila bersaorangan ia malas beramal.
2) bila ramai org, amalannya dilipat gandakan, atau berlebihan. - pernah saidina Omar r.a. memasuki masjid dan nampak seorg terhangguk2 kepala, Omar menegur mengatakan zikirlah secara perlahan atau di dlm hati (agar tidak menampakkan riak).
3) amalannya bertambah bila dipuji.
4) bila ditegur, langsung tidak dibuat amalan itu.

Benteng dr riak:
1) dr Shakib ibn Rahim: bhw setiap amalan itu adalah dr izin Allah Taala. Dgn itu dpt mematahkan rasa riak.
2) kita perlu meyedari bhw setiap perbuatan itu adalah utk mendapat redha Allah.
- benteng itu akan menjadikan sesorg menjadi tamak utk melakukan lebih byk amalan utk mencari pahala.
3) mengingati mati.
4) byk berdoa kpd Allah. Rujuk doa dr al-Mathurat: (...)
5) teruskan amalan itu. Sbb memberhentikan amalan kerana takut kpd (kata2) manusia, maka itu adalah riak.

Dr Hakim: ada 7 amalan tetapi tidak memberi apa2 manfaat kpd pelakunya:
1) org yg buat amalan kerana takut kpd Allah tetapi tidak berhati2 drpd melakukan dosa. - cth melakukan solat tetapi masih melakukan ngumpat.
2) org yg berharap2, tetapi tidak melakukan amalan tsbt. -cth berharap nak puasa sunat tetapi tidak melkukannya.
3) amalannya hanya dgn niat.
4) amalannya hanya dgn doa. Tiada usaha tanpa berbuat amalan.
5) hanya beristighfar, tetapi tidak ada penyesalan di atas dosa yg dilakukan, dan tidak memberhentikan perbuatan (buruknya) itu.
7) hanya lakukan amalan bila dikhalayak, bila berseorangan tidak dilakukan.
-Sabda Rasulullah SAW, Akan keluar satu kaum nanti, dia mengambil dunia dgn amalan. Mereka itu memakai pakaian kulit kambing (ie penampilan pakaian org baik2), kata2nya lebih manis dr gula (pandai bercakap) sedangkan hatinya hati serigala (pantang dpt peluang, dia cekup). Lalu Allah berfirman, apakah engkau nak mempermain2 Aku? Nescaya Aku akan campakkan org2 ni dlm fitnah/ujian yg amat dahsyat.
8) org yg buat amalan yg bersungguh2 tetapi tidak ikhlas.

-sebahagian hukamah berpendapat: bila nak buat amal ada 4 perkara:
1) kita mesti ada ilmu sebelum melakukan sesuatu amalan. Kerana amalan itu tidak akan elok jika tiada ilmu. Jika tiada ilmu, banyak rosak dr elok.
2) niat masa nak melaksanakan amalan.
-sabda Rasulullah, setiap amalan itu mesti dilakukan dgn niat
3) sewaktu melakukan amalan itu kita mesti tenang/sabar.
4) amalan itu dilakukan dgn ikhlas.

Hamid al Lafak: muhasabah dr kita. Apbl Allah nak hancurkan sesorng itu ia berlaku dgn 3 cara:
1) Allah memberinya ilmu, tetapi dia payah nak beramal.
2) Allah memberinya dia berkawan dgn org baik2, tetapi dia terhalang utk melakukan perkara/amalan baik.
3) dibukakan peluang utk membuat ketaatan, tetapi tiada keikhlasan dlm hatinya.

Tafsir al-Quran surah Asy-Syams ayat 91:8

- us Mahdzir Md Nor 16 Mei 2011 kuliah Maghrib 

Surah Asy-Syam Ayat 91:8

A008


 "Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa.

bagaimana menentukan hukum, ianya merujuk kpd al-Quran dan hadis. Jika tiada maka ikut hukum syarak. 
Cth rokok dikaji dr hukum syarak mendatangkan keburukan kpd diri sendiri dan org lain, maka dijatuhkan haram.
Cth dadah memberi kesan hilang fungsi otak kpd pengambilnya (minum, inject/suntikan, hidu) samalah juga kesan kpd peminum arak. Maka hukum dadah adalah haram.

Apbl berkaitan hal syubhat, maka ianya perlu ditinggalkan terus. Cth gelas yg dikatakan bekas racun, perlu ditinggalkan dan tidak diguna utk minuman.

Sumpah dlm hukum syarak:
- ayat sumpah diturunkan utk hal2 agama.
-5 perkara yg agama/syariaat jaga ie
1) agama
2) nyawa
3) harta
4) keturunan, sesiapa yg cuba merosakkan/mengaibkan keturunan maka dia perlu dibunuh.
5) maruah, sesiapa yg merosakkan maruah org maka dia perlu dibunuh.

As sebab turun Surah an-Nur ayat 24:6;
Suatu mlm Hilal balik dr kebun dia dgr isterinya berzina, dia lihat sendiri isterinya berzina. Keesokkan paginya dia menemui Rasululullah. Rasulullah bertanya jika dia ada saksi, Hilal menjawab tiada saksi lain. Keesokkannya Hilal bertemu Rasulullah, dia dapati Rasulullah dlm keadaan murung. Para sahabat menarik Hilal dan menasihatkan dia bersabar. Akhirnya turun ayat surah an-Nur ayat 6 ie sekiranya suami mendapati isterinya berzina, maka si suami perlu bersumpah 4 kali.

Surah An-Nur Ayat 24:6

A006


"Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar.


-selepas sumpah ke4 hakim akan memberhentikan si penuduh dan peringatkan ia bhw sumpah ke5 adalah utk bersumpah kiranya dia berbohong maka dia akan diazab oleh Allah.

-selepas penuduh bersumpah maka giliran yg dituduh mengangkat sumpah. Selepas sumpah ke4 hakim akan menghentikan kerana sumpah ke5 adalah dia bersedia menerima azab Allah.