- us Mohd Ihsan kuliah Suboh Sabtu 24-Mac-2018
- hadis bab fitnah, hadis Sohoh Muslim, no 2,459:
- 2459. Dari Ahnaf bin Qais r.a. katanya: "Aku keluar bermaksud hendak menolong orang ini. Tetapi Abu Bakrah menyusui ku lalu katanya, "Hai, Ahnaf! Hendak ke mana engkau?" Jawab ku, "Aku hendak membantu anak pakcik Rasulullah saw. (yakni 'Ali)." Kata Abu Bakrah, "Hai, Ahnaf! Pulanglah kembali! Sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Apabila dua orang muslim bekelahi dengan mempergunakan pedang masing-masing maka yang terbunuh dan membunuh masuk neraka." Aku bertanya, "Ya, Rasulullah! Si pembunuh (wajar masuk neraka), tetapi mengapa yang terbunuh (masuk neraka pula"?" Jawab beliau, "Kerana dia sengaja pula hendak membunuh sahabatnya.
- tafsir ulamak:
a) peperangan antara dua org/pihak islam yg tidak mempunyai takwil (hujah² yg dibenarkan) maka tidaklah mereka di kategorikan dlm hadis ini, spt keadaannya para sahabat.
b) dlm kes antara saidina Ali dgn saidina Siti Aisyah (ys dibantu oleh pasukan Muawiyah), ianya tidak termasuk dlm kategori peperangan yg tiada takwil.
c) 4 pandangan
i) Ali dlm kedudukan benar (sebagai seorg Khalifah pd ketika itu)
ii) Ali dan Aisyah benar keduahduanya namun terpaksa bertempur
iii) Salah seorg yg benar
iv) Terserah kpd Allah kerana para sahabat.
- pandangan Ahli Sunnah Waljamaah adalah pandangan ke4.
- 3 keadaan yg menjadi perbalahan
i) dua-dua pihak adalah benar
ii) salah satu pihak adalah benar
iii) dua-dua pihak dlm keadaan salah.
d) para sahabat keliru bagaimana yg kena bunuh juga akan maauk neraka.
- Rasulullah menjelaskan bhw yg kena bunuh itu juga mempunyai niat utk membunuh org yg cuba membunuhnya. Oleh kerana niatnya utk membunuh, dia dimasukkan dlm neraka.
1) 2 keadaan penggunaan harta dan ilmu maka lakukan 2 perkara ini:
i) utk takwa kpd Allah
ii) utk rapatkan silaturrahim
2) org yg Allah beri ilmu tetapi tidk diberi rezeki harta.
3) org yg Allah beri harta namun tidak diberi ilmu
- Ada harta tetapibtidak berilmu, tidak beramal dgn jartanya utk mendptkan keredaan danntidak juga beramal utk rapatkan silaturrahim.
4) org yg tidak diberi harta dan ilmu.
- jagan jadi spt org (3) dan (4).
e) Lintasan hati
- dlm bab aqidah lintasan hati (gangguan syaitan dlm fikiran), dia masih belum dikira bersalah.
i) org yg berilmu, dia tahu bagaimana hendak menyelesaikan gangguan syaitan.
f) niat biasa vs niat jazam
- niat biasa tidak mendpt pahala lagi, kerana ucapan.
- niat jazam adalah niat yg qasad ie kita berazam bersungguh-sungguh utk melaksanakannya. Niat spt ini mendpt pahala.
- sekiranya seorg suami yg berniat utk menceraikan isterinya, dan keadaannya membenarkan (spt isterinya dlm keadaan suci, mereka berdua adalah waras), tetapi sekadar niat shj, jumhur ulamak sependapat bhw tidak jatuh talak.
Tinggalkan maksiat dan dpt pahala:
- sekiranya seorg lelaki berniat utk melakukan zina (di pusat perzinaan), dia pun bergerak pergi le pusat itu, tetapinhajatnya tidak kesampaian kerana pusat itu tlh ditutup. Maka niatnya utk berzina dan usahanya utk melkukan zina itu dikira sebagai berdosa. (Niat yg confirm hendak dibuat)
Tinggalkan maksiat dan tidak dpt pahala:
- sekiranya meninggalkan maksiat kerana Allah maka dia diberikan pahala. Tetapi jika dia meninggalkan maksiat kerana takut disebarkan dlm media sosial yg akan menjejaskan peluangnya, maka dia tidak mendpt pahala (kerana niatnya meninggalkan maksiat itu bukannya kerana Allah).
- Taubat org yg berniat buat maksiat namun hajatnya terhalang, Allah terima taubatnya.
- taubatnya perlu berazam utk tidak mahu mengulang perbuatan itu.
- 7 kategori keadaan fitnah:
1. Tidur
2. Berbaring
3. Duduk
4. Bangun
5. Berjalan
6. Berlari
7. Dlm kancah fitnah
- 3 keadaan fitnah itu dlm keadaan selamat dr dosa fitnah.
- 4 keadaan terakhir itu terlibat dgn perbuatan fitnah. Jauhilah 4 keadaan itu.
Jauhi golongan yg sebarkan fitnah
- kalau kita memuji org² yg melakukan fitnah, maka dia turut sama berdosa melakukan fitnah. Apatah lagi jika kita bantu atau beri kelengkapan dan bantuan wang kpd ahli fitnah, berdosalah kita.
- berbanyak doa utk mengelak dirindr terjebak dlm fitnah.