Tuesday, October 20, 2020

Al-Quran, Israk & Mikraj dan Ilmu Sains

- Israk dan Mikraj Kuliah Umum Ahad 1-Jun-2015
-Dr Arif Kasmo


Al-Quran dan Peristiwa Israk dan Mikraj sebagai Ilmu Sains


Surah Al-Israk Ayat 17:1:

A001


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

-Peristiwa israk dan Mikraj adalah perkara samaiyah dan secara logik akal sukar diterima. Rasulullah menghadapi cabaran utk meyakinkan penduduk Mekah akan peristiwa ini. Ada penduduk Mekah yg bertanya bukti, ada yg bertanya keadaan Masjidil Aqsa sebagai hennak menguji Rasulullah.


- 2 perkara cabaran:
(i) meyakinkan akal

Khalid bin Mughairah seorg sarjana arab. Apbl mula mendengar bacaan Al-Quran, hatinya rasa gelisah. Apbl diancam oleh Abu Jahal tentang Al-Quran, Khalid mengakui kehebatan Al-Quran dan sangat hebat berbanding dgn keindahan dan kehebatan falsafah arab.

Hadis nabi, apbl Khalid bin Mughairah ditanya oleh Saidina Abu Bakar adakah dia yakin akan peristiwa israk dan Mikraj, Khalid menjawab, jika perkara itu diungkapkan sendiri oleh Muhammad, maka dia percaya.

Surah Fusilat Ayat 41:53:

A053


سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ 

Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?


Surah As-Sajdah Ayat 32:5

A005


يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ 

Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa.


- Dalam satu kajian sains ilmuan Islam, ayat 5 surah Sajdah ini menerangkan tentang jarak yang ditempuh oleh bulan dalam tempoh 1,000 tahun iaitu 12,000 bulan.

  • 1 hari bersamaan 1,000 tahun.
  • Ini adalah kiraan utk tahun hijrah, merujuk kpd pasangan bulan mengelilingi bumi.
  • Usia Nabi Nuh adalah 1,000 tahun.

Formula mengira kelajuan cahaya:
= 12,000 x jarak laluan bulan (orbit bulan)  ÷ jumlah saat dlm sehari 
= 299,792,458 meter per saat.


- Surah Al-Maarij Ayat 70:4

A004

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ 

Yang dilalui oleh malaikat-malaikat dan Jibril ke pusat pemerintahanNya (untuk menerima dan menyempurnakan tugas masing-masing, terutama) pada satu masa yang adalah tempohnya (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) sungguh panjang, (kerana banyak hitungan hisab dan berat soal jawabnya).


Keadaannya adalah 50,000 tahun.  Israk dan Mikraj berlaku selaju 50 kali kelajuan cahaya.

Saintis hanya ketahui 4 peratus saja dr ilmu dunia.

Teori Relativiti oleh Albert Einstein (seorg Jerman) mengatakan salah satu penemuan Israk dan Mikraj ini adalah wujudnya inter-galaxy.

Sains fiksyen, belum ada saintis yg menolak teori time travel.

- Surah Al-Qiamah Ayat 75:7:

A007

Maka (jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut),


- Surah Luqman Ayat 32:14:

A014

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).


-- Menceraikan susu (kepada bayi) adalah 2 tahun.

- Surah Al-Ahqaf Ayat 46:15

A015


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".


-- Menceraikan susu dlm masa 30 bulan

--> Formula untuk mengira kandungan (bayi) yang selamat

30 bln -24 bln = 6 bln
6 bln atau 23 minggu,  jika bayi lahir selepas berusia 6 bln atau lebih dan dijaga dgn baik, maka dia akan membesar sebagai anak yg sama spt bayi yg dikandung 9 bulan.

Kandungan zat makanan dlm susu ibu adalah antara 19 hingga 24 bulan. Selepas itu zat makanan menyusut.


---Perintah Menutup Aurat---

Kesan wanita yg tidak menutup aurat terhadap lelaki
-lelaki tidak boleh membuat keputusan yg tepat.

- Surah An-Nur Ayat 24:31

A031


وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.


- Saintis yahudi mengkaji bhw lelaki tidak boleh membuat keputusan apbl berhadapan wanita yg cantik (apatah lagi yg seksi). Maka mereka merumuskan utk membuat perundingan yg menguntungkan mereka, maka mereka akan membawa bersama perempuan yg cantik.


--Hal kahwin--
Org bukan Islam sama ada melambatkan perkahwinan atau tidak berkahwin langsung.

Saintis barat merumuskan bhw perkahwinan meningkatkan kesihatan. Kurang tekanan perasaan, kajian ke atas 34,500 kajian dlm 15 negara.

Surah Ar-Rum Ayat 30:21

A021


وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.


--Ayat Al-Quaran Berkenaan Hutang - - -

- Surah Al-Baqarah Ayat 2:282

A282


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Org perempuan ada 2 waktu mereka kalut:
(i)  waktu hormon estrogen merosot ie apbl hampir waktu dtg haid.
(ii) waktu nak putus haid.

Kaum lelaki mesti memahami keadaan ini, terutamanya dlm hal perkawinan, utk mengelak dari terikut-ikut dgn perangai isteri ketika itu hingga menyebabkan perceraian.


Tadabbur Surah Luqman Ayat 31:1 hingga 16

- us Kuliah Maghrib Sabtu 12-Ogo-2017

Surah Luqman Ayat 31:12


A012
وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.


- "Hikmat" ditafsirkan sbg kebijaksanaan yg dikurniakan Allah, juga  kata2 yg menepati perbuatan, juga sbg yg menepati sunnah Rasulullah.

- Luqman ini bukanlah seorg Nabi atau Rasul. Begitu juga Zulkainain, dan Hidir, mereka disebutkan dlm Al-Quran sebagai hamba-hamba yang diberikan keistimewaan dan hikmah.

- diriwayatkan Luqman hidup sezaman dgn Nabi Daud as. Sebelum Nabi Daud dilantik menjadi Nabi dan Rasul, Luqman menjadi rujukan utk permasalahan masyarakat. Namun setelah Nabi Daud dilantik menjadi Nabi dan Rasul, Luqman menurut ajaran Nabi Daud as.

- surah Luqman dimulakan dgn huruf muqatta'a ie Alif, Laam, Miim. hanya Allah shj yg mengetahui maksudnya.


-Ayat 31: 1

A001


- Ayat 31:2

A002

Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh,


- Ayat 31:3

A003

Menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik


- Ayat 31:4

A004

Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang, dan memberi zakat, serta mereka yakin tentang adanya hari akhirat.


-Ayat 31:5

A005

Mereka itulah yang tetap mendapat hidayah petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

- cerita yg paling elok berkenaan dunia adalah ...

Ambillah apa yg dianugerahkan kamu utk bekalan kamu di akhirat. ...Jangan kamu lupa bhgn kamu di dunia...


- Ayat 31:6

A006

Dan ada di antara manusia: orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari ugama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan ugama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.

(a) ada manusia yg gunakan harta/ilmu yg diberukan kpdnya utk menghalang manusia lain dr dekat kpd Allah.


- Ayat 31:7

A007

Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, berpalinglah dia dengan angkuhnya, seoleh-oleh ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya.

(a) inilah kelakuan org2 kafir pd zaman Rasulullah. Mereka buat bising apbl Rasulullah membacakan ayat2 Al-Quran.


- Ayat 31:8

A008

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang penuh dengan berbagai nikmat,


- Ayat 31:9

A009

kekallah mereka di dalamnya. Demikian dijanjikan Allah - janji yang tetap benar; dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


- Ayat 31:10

A010

Ia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia biakkan padanya berbagai jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat.

(a) kejadian langit yg diciptakan tanpa tiang, juga disebutkan dlm surah Al-Mulk.


Surah Al-Mulk Ayat 67:3

A003

Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?


(a) Di sini, apbl Allah suruh manusia melihat ciptaanNya, maka perhatikan kekuasaan Allah dlm menciptakan, dan rasa kecil dan rendah diri dan takut kpd Allah.


- Ayat 31:11

A011

Ini (semuanya adalah) ciptaan Allah, maka cubalah kamu tunjukkan kepadaKu apakah yang telah diciptakan oleh makhluk-makhluk yang lain daripadaNya (yang kamu sembah itu)? (Tidak ada sesuatu pun) bahkan orang-orang yang zalim (dengan perbuatan syiriknya) itu berada dalam kesesatan yang jelas nyata.


- Ayat 31:12

A012

Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

(a) sesungguhnya jika dihimpunkan segala amalan manusia maka ianya tidak memberi apa2 kpd zat Allah. Begitu juga jika dikumpulkan segala kekufuran, ianya tidak mengurangkan zat Allah.


-Ayat 31:13

A013

Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".

(a) Wasiat Luqman kpd anaknya adalah jgn syirik kpd Allah.

Surah An-Nisa Ayat 4:48:

A048

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.


(b) Allah mengampuni dosa2 lain, namun dosa syirik tidak diampunkan Allah.

Surah Az-Zumar Ayat 39:53

A053

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


- Ayat 31:14

A014

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).


- Ayat 31:15


A015

Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.


- Ayat 31:16

A016

(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.


Sunday, October 18, 2020

Bersugi / Bersiwak

Bersugi 

(Kitab Taharah (Bersuci) oleh Sheikh Muhammad bin Ismail Daud Al-. Fatani, Terbitan Jabatan Mufti Negeri Selangor. Cetakan ke-2, 2009, muka surat , 30-31)


Bersugi hukumnya sunat pada setiap kelakuan (keadaan).

#1) Sangat digalakkan bersugi ketika:
1. Hendak membaca Al-Quran
2. Hendak solat/sembahyang
3. Hendak tidur
4. Hendak berwuduk 
5. Hendak membaca hadis dan berzikir
6. Hendak memasuki Kaabah
7. Hendak memasuki rumah
8. Hendak bersetubuh
9. Ketika lapar
10. Ketika dahaga
11. Hampir mati bagi memudahkah roh keluar dari badan
12. Hendak musafir
13. Kembali dari musafir
14. Sebelum gelincir matahari bagi orang yang berpuasa
15. Ketika berubah bau mulut
16. Ketika jaga dari tidur
17. Ketika gigi menjadi kuning

Keterangan:
(i) Bersugi setelah gelincir matahari adalah makhruh sama ada puasa fardu atau puasa sunat, dan hilang makhruh setelah jatuh matahari.
(ii) Mengikut Imam Nawawi, tidak makhruh sebelum atau selepas gelincir matahari.

#2) Sunat bersugi dengan tangan kanan dan dimulai pihak sebelah kanan mulutnya, dilakukan secara perlahan-lahan ke atas langit-langit, di atas gusi, gigi dan lidah.


#3) Fadilat (Kelebihan) bersugi antaranya adalah:
1. Dua rakaat sembahyang orang yang bersugi lebih bak daripada sembahyang orang yang tidak bersugi dengan 70 rakaat.
2. Allah meredhoi orang yang bersugi
3. Menyucikan mulut
4. Memperelokkan bau mulut
5. Menambahkan kecerdasan akal dan mencerahkan mata
6. Melambatkan tumbuh uban
7. Membetulkan belakang
8. Menggandakan pahala
9. Mengingatkan kalimah syahadah ketika hendak mati.


Hadis berkaitan bersugi, antaranya:

1. Dari Abu Hurairah ra. bahawasanya Rasulullah saw. bersabda : “Seandainya aku tidak khuatir untuk mempersulit umatku, niscaya aku perintahkan mereka untuk bersiwak (bersugi) setiap akan mengerjakan salat.”(HR.Bukhari dan Muslim)

2. Dari Hudzaifah ra., ia berkata : “Apabila Nabi saw. bangun dari tidurnya, beliau selalu bersiwak (menggosok gigi) dengan siwak (sikat gigi).” (HR.Bukhari dan Muslim).

3. Dari Aisyah ra., ia berkata : “Kami selalu menyediakan siwak dan air wudhu untuk Rasulullah saw. maka apabila Allah membangunkan beliau kapan saja pada waktu malam, niscaya beliau bersugi, wudhu dan mengerjakan salat .”(HR.Muslim)

4. Dari Anas ra., ia berkata : “Rasulullah saw. bersabda : “Aku sudah sering kali menganjurkan kepada kalian untuk bersiwak.”(HR.Bukhari)

5. Dari Syuraih bin Hani’, ia berkata : “Saya pernah bertanya kepada Aisyah ra. tentang perbuatan apakah yang mula pertama dikerjakan oleh Nabi saw. apabila masuk rumahnya ?” Aisyah menjawab : “Beliau bersiwak.”(HR.Muslim)

6. Dari Aisyah ra., bahwasanya Nabi saw. bersabda : “Bersiwak (bersugi) itu dapat membersihkan mulut dan mendapat ridha Tuhan.”(HR.Nasa’i dan Ibnu Huzaimah)

7. Dari Aisyah ra., ia berkata : Rasulullah saw bersabda : “Sepuluh macam daripada fitrah adalah : Mencukur kumis, memelihara janggut, bersiwak, menghirup air ke hidung, memotong kuku, membasuh sela-sela jari, mencabut bulu ketiak, mencukur rambut kemaluan, dan bersuci apabila buang air.” Perawi hadis ini berkata : “Untuk yang kesepuluh saya lupa, tetapi kalau tidak salah adalah berkumur.” Sedangkan Waki’ salah seorang yang juga meriwayatkan hadis ini berkata : “(yang kesepuluh) adalah istinja.”(HR.Muslim)





Saturday, October 17, 2020

Perkara yang membatalkan wuduk (Siri 2)

Perkara yang membatalkan wuduk
(Kitab Taharah (Bersuci) oleh Sheikh Muhammad bin Ismail Daud Al-. Fatani, Terbitan Jabatan Mufti Negeri Selangor. Cetakan ke-2, 2009, muka surat , 38-39)


Perkara yang membatalkan wuduk ada lima (5):

(#1) Keluar sesuatu dari salah satu daripada dua jalan dengan yakin dengan syarat seseorang itu masih hidup lagi nyata (nyata alat kemaluan)Tidak batal wuduk jika keluarnya daripada orang yang mati, dan tidak batal wuduk bagi khunsa musykil yang mempunyai dua alat kecuali keluar sesuatu daripada kedua-kedua kemaluannya.

Nota rujukan (sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan):  
Khunsa dari sudut istilah para fuqaha ialah: Seseorang yang mempunyai dua kemaluan iaitu kemaluan lelaki dan juga kemaluan perempuan. Ataupun seseorang yang tidak memiliki kedua-duanya dan dia mempunyai lubang yang keluar daripadanya air kencing. Rujuk Hasyiah Ibn Abidin (5/464), Nihayah al-Muhtaj (6/31).


Khunsa musykil: Seseorang yang tidak jelas tanda-tanda kelelakian atau keperempuanan pada dirinya. Tidak dapat diketahui sama ada dia merupakan seorang lelaki atau perempuan. Khunsa musykil juga memiliki dua kemaluan iaitu kemaluan lelaki dan kemaluan perempuan dan tidak dapat dipastikan keadaannya dari kedua jenis tersebut iaitu sama ada dia lelaki ataupun perempuan.


Keterangan:
(i) Dimaksudkan dengan keluar sesuatu yang boleh membatalkan wuduk ialah sama ada keluarnya sesuatu yang biasa (seperti tahi dan kencing) atau yang jarang-jarang berlaku seperti darah atau batu atau darah buasir seumpama buasirnya belum keluar.

Batu tersebut sama ada terjadi drpd najis atau batu yang ditelan kemudian keluar melalui kemaluannya sama ada yang keluar itu merupakan najis atau suci seperti cacing walaupun mengeluarkan kepalanya sahaja. 

(ii) Tidak batal wuduk dengan keluar mani disebabkan bermimpi oleh orang yang tidur tetap punggungnya atau berkhayal atau memikirkan tentang syahwat, tetapi diwajibkan mandi.


(#2) Tidur yang tidak tetap papan punggungnya atau tidur secara berdiri atau tidur atas belakang (berbaring) walaupun tetap papan punggung seperti dengan dilekapkan dengan bantal atau sebagainya seperti tiang (bersandar pada tiang atau lain-lainya).


(#3) Hilang akal disebabkan oleh tersangat sakit atau mabuk atau gila babi atau seumpamanya walaupun pada masa duduk yang tetap papan punggungnya.


(#4) Menyentuh kulit perempuan yang bukan mahramnya (yang diharamkan nikah) tanpa berlapik walaupun yang telah mati. Walaubagaimanpun:

(a) Sentuhan sesama jenis atau sesama khunsa atau khunsa dengan lelaki atau khunsa dengan perempuan tidaklah membatalkan wuduk.
(b) Tidak batal wuduk dengan menyentuh rambut atau gigi atau kuku.
(c) Dikehendaki dengan lelaki dan perempuan bagi perkara di atas ialah yang telah sampai "had syahwat" mengkut uruf.
(d) Yang dimaksudkan dengan mahram ialah mereka yang haram berkahwin dengan sebab nasab atau susuan atau bersemandaan seperti menantu dan mertua.

 

(#5) Menyentuh kemaluan manusia dengan tapak tangannya iaitu qubul (kemaluan hadapan) walaupun yang sudah dikerat/potong selagi ianya dinamakan zakar, dan duburnya iaitu:

(i) yang dimaksudkan dengan kemaluan bagi lelaki ialah semua zakarnya tidak termasuk tempat tumbuh bulu dan bagi perempuan ialah dua bibir farajnya yang tertangkup serta daging yang tumbuh di atas faraj (mengikut qul yang muktamad disisi Syeik al-Ramli), oleh yang demikian tidak termasuk tempat tumbuh bulunya.

Keterangan: Batal wuduk dengan menyentuh kemaluan manusia itu sama ada kemaluannya atau kemaluan orang lain sama ada perempuan atau lelaki sama ada kecil atau besar, sama ada hidup atau mati.

(ii) Menyentuh dubur iaitu menyentuh halaqah (ie lubang) dubur anak Adam.
(a) Dimaksudkan dengan tapak tangan ialah tapak tangan dengan semua perut anak jari.
(b) Tidak batal wuduk jika menyentuh dengan tepi tapak tangan atau semua kepala anak jari atau di antara anak jari setelah ditekan sedikit. 

Friday, October 16, 2020

Sujud Tilawah

Sujud Tilawah
(Kitab Pelajaran Tajwid, us Azhari Ibrahim, muka surat 64-65)


Terdapat di dalam riwayat hadis Bukhari bahawa Nabi Muhammad saw apabila baginda membaca surah yang terdapt ayat sujud, maka baginda sujud bersama-sama sahabat.


Daripada Abdullah bin Umar ra bahawa beliau berkata:

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأ عَلَيْنَا السُورَةَ فِيهَا السَجْدَةُ فَيَسْجُدَ وَنَسْجُد

Maksudnya: Pada satu ketika, Rasulullah saw membacakan kepada kami satu surah yang mempunyai ayat Sajadah, maka Baginda saw pun sujud lalu kami pun ikut sujud juga.(Rujuk Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari, 2:556)


Hukum sujud tilawah:
(i) Disisi Imam Hanafi -- ianya adalah wajib
(ii) Disisi imam-imam yang lain -- ianya adalah sunat

Syarat-syarat sujud tilawah:
Syarat-syaratnya adalah sama seperti sujud semasa menunaikan solat:
1) Ada wuduk
2) Niat sujud
3) Takbiratul ihram
4) Sujud seperti dalam solat dengan sekali sujud
5) Memberi salam.

Nota:
jika dalam solat: 
  • (a) sekiranya imam membaca ayat sujud tilawah, maka makmum perlu ikut perlakuan imam untuk sujud tilawah iaitu setelah selesai bacaan ayat tilawah tersebut.
  • (b) tidak perlu berniat sujud tilawah
  • (c) takbiratul ihram sewaktu bergerak untuk sujud, dan takbiratul ihram untuk bangun setelah selesai sujud. 
  • (d) tidak perlu memberi salam 

Bilangan ayat sujud tilawah:
14 ayat di dalam Al-Quran 

No. Surah Ayat Muka surat
1. Al-Araf 7:206 176
2. Ar-Rad 13:15 251
3. An-Nahl 16:49 272
4. Al-Isra' 17:107 293
5. Maryam 19:58 309
6. Al-Hajj 22:18 334
7. Al-Hajj 22:77 341
8. Al-Furqan 25:60 365
9. An-Naml 27:25 379
10. As-Sajdah 32:15 416
11. Fusilat 41:37 480
12. An-Najm 53:62 528
13. Al-Insyiqaq 84:21 589
14. Al-Alaq 96:19 597

(Klik pada ayat untuk membaca)


Lafaz doa sujud tilawah:

اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَلَكَ أَسْلَمْتُ سَجَدَ وَجْهِى لِلَّذِى خَلَقَهُ وَصَوَّرَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Maksudnya: Ya Allah! bagi Engkau aku sujud, dengan Engkau aku beriman, bagi Engkau aku berserah, Ya Allah! Engkaulah Tuhanku, sujudnya mukaku bagi yang mencipta-Nya, yang sangat mendengar dan melihat-Nya, maha berkatlah Allah yang paling elok selaku pencipta.

 

1. Surah Al-Araf Ayat 7:206

A206
Sesungguhnya mereka (malaikat) yang ada di sisi Tuhanmu tidak bersikap angkuh (ingkar) daripada beribadat kepadaNya, dan mereka pula bertasbih bagiNya, dan kepadaNyalah jua mereka sujud.

2. Surah Ar-Rad Ayat 13:15

A015
Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, sama ada dengan sukarela atau dengan terpaksa; dan (demikian juga) bayang-bayang mereka; pada waktu pagi dan petang.

3) Surah an-Nahl Ayat 16:49

A049
Dan bagi Allah jualah tunduk sujud apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dari makhluk-makhluk yang bergerak serta malaikat; sedang mereka (malaikat-malaikat itu) tidak berlaku sombong takbur (daripada beribadat dan sujud kepadaNya).

4) Surah al-Isra': ayat 17:107

A107
Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang yang ingkar itu): "Sama ada kamu beriman kepada Al-Quran atau kamu tiada beriman, (tidaklah menjadi hal); kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud (dalam keadaan hiba dan khusyuk);

5) Surah Maryam Ayat 19:58

A058
Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.

6) Surah al-Hajj Ayat 22:18

A018
Tidakkah engkau mengetahui bahawa segala yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan, dan bintang-bintang, dan gunung-ganang, dan pokok-pokok kayu, dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? Dan banyak pula (di antara manusia) yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya); dan (ingatlah) sesiapa yang dihinakan oleh Allah maka ia tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa yang dirancangkanNya.

7) Surah al-Hajj 
Ayat 22:77

A077
Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).

8) Surah al-Furqan Ayat 25:60

A060
Dan apabila dikatakan kepada mereka (yang musyrik itu): "Sujudlah kamu kepada Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah)!" Mereka bertanya: "Dan siapakah Ar-Rahman itu? Patutkah kami sujud kepada apa sahaja yang engkau perintahkan kami?" Dan perintah yang demikian, menjadikan mereka bertambah liar ingkar.

9) Surah an-Naml Ayat 27:25

A025
"(Mereka dihalangi oleh Syaitan) supaya mereka tidak sujud menyembah Allah yang mengeluarkan benda yang tersembunyi di langit dan di bumi, dan yang mengetahui apa yang kamu rahsiakan serta apa yang kamu zahirkan.

10) Surah al-Sajdah Ayat 32:15

A015
Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.

11) Surah Fusilat Ayat 41:37

A037
Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betulah kamu hanya beribadat kepada Allah.

12) Surah al-Najm Ayat 53:62

A062
Oleh yang demikian, hendaklah kamu sujud kepada Allah (yang telah menurunkan Al-Quran itu), dan beribadatlah kamu kepadaNya (dengan sepenuh-penuh tauhid).

13) Surah al-Insyiqaq Ayat 84:21

A021
Dan (apakah pula alasannya) apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka tidak mahu taat dan sujud?

14) Surah al-'Alaq Ayat 96:19

A019
Ingatlah! Janganlah engkau (wahai Muhammad) menurut kehendaknya, dan (sebaliknya) sujudlah dan dampingkanlah dirimu kepada Allah (dengan taat dan beramal soleh)!