Monday, August 5, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:268 hingga 271

- us Mahadir Md Nor kuliah Maghrih Isnin 5-Ogo-2024

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:268 hingga 271

Surah Al-Baqarah ayat 2:268 (klik sini)

{ ٱلشَّيۡطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَيَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِۖ وَٱللَّهُ يَعِدُكُم مَّغۡفِرَةٗ مِّنۡهُ وَفَضۡلٗاۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٞ }

Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya.

Surah Al-Baqarah ayat 2:269 (klik sini)

{ يُؤۡتِي ٱلۡحِكۡمَةَ مَن يَشَآءُۚ وَمَن يُؤۡتَ ٱلۡحِكۡمَةَ فَقَدۡ أُوتِيَ خَيۡرٗا كَثِيرٗاۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

Surah Al-Baqarah ayat 2:270 (klik sini)

{ وَمَآ أَنفَقۡتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوۡ نَذَرۡتُم مِّن نَّذۡرٖ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَعۡلَمُهُۥۗ وَمَا لِلظَّٰلِمِينَ مِنۡ أَنصَارٍ }

Dan (ketahuilah), apa sahaja yang kamu belanjakan (dermakan) atau apa sahaja yang kamu nazarkan maka sesungguhnya Allah mengetahuiNya dan (ingatlah), orang-orang yang zalim itu tidak ada sesiapa pun yang dapat menolongnya.

Surah Al-Baqarah ayat 2:271 (klik sini)

{ إِن تُبۡدُواْ ٱلصَّدَقَٰتِ فَنِعِمَّا هِيَۖ وَإِن تُخۡفُوهَا وَتُؤۡتُوهَا ٱلۡفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيۡرٞ لَّكُمۡۚ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّـَٔاتِكُمۡۗ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٞ }

Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.

- Allah menjanjikan balasan baik kpd sumbangan/infaq yg dibelanjakan, dan diberikan keampunan dosa. Juga limpah-kurnia dari Allah antaranya hikmah.
  • Apa maksud hikmah, ie kata² atau nasihat sesorg itu mudah diterima difahami.
- Allah mengkifarahkan dosa² kita sebagai balasan dari sumbangan/infaq yg dilakukan.

- Sebaliknya syaitan membisikkan kemiskinan apabila seseorg mengeluarkan hartanya bagi tujuan sedekah, sumbangan atau infaq.
  • Fahsyak adalah kejahatan² yg terkait dgn seks, manakalan mungkar adalah kejahatan² selain dari yg berkaitan dgn seks.
- Adalah lebih afdal utk menyembunyikan sumbangan/infaq, kerana khuatir tidak dapat menjaga hati dari perasaan riak. Riak dlm melakukan sumbangan, infaq akan menyebabkan gugur (terbatal) pahala kebaikan sumbangan/infaq yg dilakukan.

No comments:

Post a Comment