- us Syukri kuliah Suboh Khamis 1-Mei-2025
Haiwan Qurban
Udhiyyah bermaksud binatang ternak yg disembelih pd hari Raya Haji 10 Zulhijjah, atau 3 hari selepasnya. 3 hari itu disebut hari² tasyrik.
Dalil #1: Surah Al-Haj ayat 22:34 (klik sini)
{ وَلِكُلِّ أُمَّةٖ جَعَلۡنَا مَنسَكٗا لِّيَذۡكُرُواْ ٱسۡمَ ٱللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلۡأَنۡعَٰمِۗ فَإِلَٰهُكُمۡ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞ فَلَهُۥٓ أَسۡلِمُواْۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُخۡبِتِينَ }
Dan bagi tiap-tiap umat, Kami syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka; binatang-binatang ternak yang disembelih itu. Kerana Tuhan kamu semua ialah Tuhan Yang Maha Esa, maka hendaklah kamu tunduk taat kepadaNya; dan sampaikanlah berita gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tunduk taat -
Dalil #2: Surah Al-Kawthar ayat 108:2 (klik sini)
{ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَٱنۡحَرۡ }
Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).
Hukum melakukan qurban
Hukum qurban dalam Islam utama sebagai sunat muakkadah (sangat dituntut) bagi yang mampu, dengan perbezaan pendapat ulama mengenai kewajipannya:
- Pendapat majoriti (Malik, Syafi'i, Ahmad)
Sunnah muakkadah berdasarkan hadis dan praktik Nabi SAW. Makruh meninggalkannya jika mampu tanpa uzur.
- Mazhab Hanafi
Wajib bagi yang memiliki nisab zakat (kecukupan harta), merujuk kepada perintah umum dalam Surah Al-Kautsar dan hadis tentang tuntutan ibadah ini.
Kewajipan khusus melakukan qurban:
Qurban menjadi wajib jika:
- Bernazar untuk berkorban.
- Menentukan haiwan tertentu sebagai qurban (al-ta'yin).
- Janji khusus kepada Allah untuk melaksanakannya.
- Apakah hukum qurban untuk orang yang telah meninggal dunia?
Tidak boleh kecuali:
- Diwasiatkan sebelum kematian.
- Nazar yang belum ditunaikan.
- Ta'yin (sudah tentukan haiwan tertentu untuk qurban).
- Alternatif: Boleh berniat qurban untuk diri sendiri, lalu hadiahkan pahala kepada si mati.
- Apakah syarat umur haiwan qurban berdasarkan jenisnya?
- Unta -- 5 tahun atau lebih, atau 5 tahun ke arah 6 tahun. (Boleh dikongsi 7 bahagian)
- Lembu/Kerbau -- 2 tahun atau lebih, atau 2 tahun masuk 3 tahun. (Boleh dikongsi 7 bahagian)
- Kambing biasa -- 2 tahun masuk 3 tahun, atau tidak kurang 2 tahun. (1 ekor atau 1 bahagian kambing untuk 1 orang)
- Biri-biri -- 1 tahun atau lebih, atau salin gigi hadapan (jika belum genap setahun tetapi sudah cukup besar). (1 ekor atau 1 bahagian untuk 1 orang)
- Bagaimana qurban menjadi tidak sah?
- Haiwan qurban itu seperti kambing liar, rusa, atau haiwan bukan ternakan: Tidak sah dijadikan qurban.
- Haiwan belum cukup umur: Tidak memenuhi syarat.
- Keutamaan haiwan qurban jantan vs betina berdasarkan pandangan ulama:
- Dibenarkan untuk kedua-dua jantina haiwan.
- Para ulama bersepakat bahawa qurban sah dengan haiwan jantan atau betina.
- Keutamaan jantan
- Daging lebih elok: Pendapat utama mazhab Syafi'i menyatakan jantan lebih afdal kerana dagingnya lebih berkualiti. Amalan Nabi SAW: Rasulullah pernah berqurban dengan dua kambing jbersaba.
- Haiwan tidak aktif mengawan: Jika jantan kurang mengawan, ia lebih utama daripada betina yang belum beranak.
- Apakah kriteria utama binatang qurban?
- Kesihatan: Bebas kecacatan (buta, pincang, sakit).
- Contoh: Buta sebelah mata. Jelas sakit badannya. Sakit otak yang hilang sum-sumnya, Lembu gila.
- Haiwan yang cacat mempunyai daging yang kurang.
- Cacat seperti buta itu apabila biji/bola mata tiada kedua-dua atau salah satu matanya.
- Umur: Memenuhi syarat minima (contoh: kambing 2 tahun, biri-biri 1 tahun).
- Kualiti: Pilih haiwan yang paling bernilai dan disukai pemiliknya.
Nota Kuliah berkaitan ibadah Qurban:
Carian hadis berkaitan qurban:
- Dari Ummu Salamah r.a. katanya Nabi saw. bersabda: "Apabila kamu melihat bulan Zulhijjah telah terbit, dan kamu bermaksud hendak menyembelih korban, maka janganlah kamu mencukur rambut dan jangan memotong kuku (hingga selesai menyembelih)." [Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1918]
- Dari Nubaisyah Al Hudzali r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Hari-hari Tasyriq (11,12 dan 13 Zulhijjah) adalah hari-hari makan minum." [Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 1108]
No comments:
Post a Comment