Saturday, September 20, 2025

3 Perkara yang Dibenci dan Dilarang oleh Nabi

- us Syed Hussaini kuliah Suboh Sabtu 20-Sep-2025

3 Perkara yang Dibenci dan Dilarang oleh Nabi

Hadis 1:
  • Dari Mughirah bin Syuabah r.a., katanya dia mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Allah membenci tiga perkara; (1) Banyak bicara. (2) Menyia-nyiakan harta benda. (3) Banyak tanya (terutama mengenai agama). [Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0763]

Hadis 2:
  • Dari Mugbirah bin Syu'bah r.a., dari Rasulullah saw. sabdanya: "Sesungguhnya Allah 'Azza wa Jalla mengharamkan atasmu: (1) mendurhakai ibu; (2) mengubur anak perempuan hidup-hidup; (3) tidak suka memberi, tetapi suka meminta. Dan Allah membenci bagi mu tiga perkara : (1) suka desas-desus;(2) banyak bertanya (pertanyaan-pertanyaan yang tidak berisi bahkan bersifat mencemuh): (3) menyia-nyiakan harta (membelanjakannya tidak menurut kehendak syarak, dan pemboros)." [Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1697]

Banyak bicara (dikatakan dan orang itu berkata) yang bermaksud suka berkata-kata tanpa ilmu atau berkata perkara yang tidak membawa manfaat dan kebenaran. Ini termasuk perkara seperti sebarkan berita yang tidak pasti kebenarannya, yang berlawanan dengan arahan Allah supaya manusia tidak mengikuti perkara yang tidak diketahui sumbernya dengan pasti. (Surah Al-Isra’ ayat 36 menyatakan manusia akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang didengar, dilihat dan dihati mereka)

Surah Al-Israk ayat 17:36 (klik sini)
{ وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَٰٓئِكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولٗا }

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.

Menyia-nyiakan harta benda, bermaksud membuang-buang harta atau menggunakan harta secara sia-sia tanpa manfaat. Ini mesti dihindari kerana harta adalah amanah dan harus digunakan dengan hikmah. 

Banyak tanya, terutama dalam hal agama tanpa keperluan yang jelas, yang boleh menyebabkan kekeliruan, membebankan diri, atau membuang masa. Hadis ini melarang bertanya perkara yang tidak perlu atau berlebihan dalam agama sehingga menimbulkan kesulitan. (Dikenali sebagai larangan bertanya melampau dalam agama).

- Bagaimana kita perinteraksi dgn org yg suka bercakap atau menyebarkan perkara yg tidak benar?
  1. Berlalu shj dan tidak terlibat dgn perbincangan yg dibawakan oleh seseorg atau sekumpulan manusia.
Surah Al-Mukminum ayat 23:3 (klik sini)
{ وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ }
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

- Apakah bentuk/model soalan yg ditanyakan oleh para sahabat kpd Rasulullah saw?
Model soalan yang ditanyakan oleh para sahabat kepada Rasulullah berkenaan ilmu agama biasanya bersifat:
  1. Soalan mengenai hukum syarak dan amalan Islam yang perlu mereka ketahui untuk memastikan mereka beribadah dengan betul dan mengikuti ajaran Islam yang tepat.
  2. Pertanyaan tentang makna ayat Al-Quran dan hadis Rasulullah untuk memahami dasar dan hikmah di sebalik perintah agama.
  3. Soalan tentang perkara yang sering dialami dalam kehidupan harian mereka yang berkaitan dengan agama, seperti soal ibadah, muamalat (perdagangan), akhlak, dan hubungan sosial.
  4. Soalan yang bertujuan memperjelas hukum yang samar atau persoalan baru yang timbul agar mereka tidak tersalah dalam melaksanakan agama.

Para sahabat juga kerap bertanya untuk mengelakkan kekeliruan dan mencungkil lebih dalam ilmu agama agar mereka dan umat Islam generasi akan datang mendapat pengajaran yang tepat.

  • Contoh pendekatan soalan para sahabat ialah bertanya dengan ringkas dan jelas, contohnya: "Apakah itu rukun qauli dalam solat?" atau "Bilakah jari telunjuk diangkat dalam tasyahud?" seperti yang direkod dalam soal jawab fiqh dan hadith pengajaran harian.

Ringkasnya, soalan-soalan para sahabat bersifat praktikal untuk menegakkan ibadah yang sah dan memahami ajaran Islam secara mendalam serta berdisiplin dalam menuntut ilmu agama.


- 3 golongan yg dibenarkan meminta bantuan harta
Golongan yang dibenarkan oleh Rasulullah saw untuk meminta bantuan harta seperti yang disebut dalam hadis adalah tiga golongan utama:
  1. Orang yang menanggung hutang (gharim) untuk menyelesaikan hutangnya. Dia boleh meminta bantuan sehingga hutangnya selesai. Selepas hutang tersebut dilunaskan, dia tidak boleh lagi meminta-minta.
  2. Orang yang ditimpa bencana atau musibah sehingga harta bendanya musnah. Dia boleh meminta bantuan sehingga mendapat sekurang-kurangnya keperluan hidupnya.
  3. Orang yang dalam keadaan kesusahan atau kemiskinan yang benar-benar memerlukan, dan keadaannya disaksikan atau diketahui oleh tiga orang yang dipercayai tentang kemiskinannya. Dia dibenarkan meminta sehingga memperoleh sumber kehidupan yang layak.

Selain tiga golongan tersebut, meminta-minta dianggap tidak halal dan haram, baik memintanya atau memakan hasil meminta-minta itu.

  • Dari Qabishah ibnu Mukhariq r.a berkata: "Ketika aku menanggung harga tebusan darah, maka aku datang kepada Rasulullah saw dan meminta sedekah dari beliau. Lalu sabda beliau: "Tunggulah wahai Qabishah, hingga datang orang yang menghantar sedekah pada kami, maka nanti akan aku berikan bahagianmu." Kemudian beliau bersabda: "Sesungguhnya sedekah itu tidak dihalalkan melainkan untuk tiga macam orang, iaitu: seorang yang menanggung harga tebusan darah untuk keperluan Islam, maka harta sedekah halal untuknya, hingga ia bisa menutup segala keperluannya. Dan bagi yang tertimpa musibah hingga habis hartanya, maka halal baginya harta sedekah, hingga tercukupi semua keperluannya, setelah itu ia harus berhenti. Dan bagi seorang yang jatuh miskin sampai disaksikan oleh tiga orang pintar dari kaumnya, maka halal baginya harta sedekah, hingga ia bisa menutupi keperluan hidupnya. Adapun selain itu. wahai Qabishah, maka hasil sedekah itu akan menjadi barang haram bagi yang makan daripadanya." [Hadis Sunan An-Nasai Jilid 3. Hadis Nombor 2440]

No comments:

Post a Comment