- us Prof. Madya Dato' Dr. Mohd Sukki bin Othman kuliah Suboh Sabtu 27-Sep-2025
Bicara dan Soal-Jawab Bersama Mufti Pulau Pinang
Surah Al-Mulk ayat 67:2 (klik sini)
{ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلٗاۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ }
Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);
- Syarat amalan yg diterima oleh Allah:
- Tepat, betul dan mengikuti hukum syarak
- Ikhlas kerana Allah SWT
- Berdasarkan aqidah yg sahih
- Bagaimana manusia boleh tertipu/terpedaya oleh iblis/syaitan dari mimpinya spt mimpi bertemu Rasulullah saw?
Ada org mermimpi bhw Nabi Muhammad hadir dlm mimpi sebagai cahaya, berjubah putih, berambut putih.
- (i) Rambut putih kerana uban yg banyak. Perkara ini bertentangan dgn hadis yg diriwayatkan oleh Anas bin Malik, bhw jumlah uban baginda adalah sedikit dan terletak di beberapa helai sahaja, biasanya di belahan rambutnya. Menurut riwayat Anas bin Malik, jumlah uban Rasulullah saw adalah sekitar 14 helai, dan dalam riwayat lain disebutkan sekitar 17-20 helai. Jabir bin Samurah meriwayatkan bahawa tiada uban di kepala dan jangggut Nabi kecuali beberapa helai yang jika diminyaki tidak kelihatan.
- Dari Ibnu Sirin r.a. katanya: "Aku bertanya kepada Anas bin Malik r.a., "Adakah Rasulullah saw. mencelup rambut beliau?" Jawab Anas, "Beliau tidak kelihatan beruban, kecuali di janggutnya tampak beberapa helai rambut putih." Kata Ibnu Sirin, "Aku bertanya pula kepadanya. adakah Abu Bakar mencelup rambutnya?" Jawab Anas," Ada, dengan inai.". [Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2161]
- Hukum berzikir secara israk (perlahan) atau jahar
Hukum berzikir secara israk (perlahan) atau jahar (kuat) menurut portal rasmi Jabatan Mufti Pulau Pinang:
- Bagi orang yang sembahyang seorang diri atau makmum, adalah lebih baik berzikir dan berdoa secara perlahan (israk) yang hanya dapat didengar oleh dirinya sendiri. Dalam solat berjemaah, adalah sunnat bagi imam membaca doa dan berzikir dengan suara yang boleh didengar oleh jemaah dengan tujuan mengajar atau supaya jemaah sama-sama mengaminkan doa tersebut, tetapi dengan syarat jangan sampai mengganggu jemaah lain yang sedang solat atau beriktikaf.
- Dibenarkan berzikir secara jahar (kuat) terutama di masjid yang sering dikunjungi orang yang berbeza bagi tujuan pengajaran dan mengajak supaya semua makmum ikut serta. Namun, jika suara zikir terlalu kuat sehingga mengganggu orang lain yang sedang bersembahyang, hukumnya tidak dibenarkan.
- Apkah hukum dan fatwa berkenaan vape dan rokok?
Hukum Fatwa Kerajaan Pulau Pinang mengenai rokok dan vape adalah bahawa penggunaan, penjualan, dan pengedaran rokok elektronik (vape), shisha, dan rokok adalah haram di sisi syarak.
- Keputusan ini diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang Bilangan 4/2013 dan 5/2018 serta diwartakan secara rasmi pada tahun 2016.
- Hukum haram ini dibuat atas beberapa dalil, antaranya:
- Vape dan rokok elektronik membawa kemudaratan kesihatan yang jelas berdasarkan kajian saintifik, seperti mengandungi bahan toksik yang merosakkan paru-paru dan boleh menyebabkan penyakit kronik seperti kanser.
- Islam mengharamkan segala bentuk kemudaratan kepada diri sendiri dan orang lain berdasarkan prinsip syarak dan hadis sahih yang melarang memudaratkan diri dan sesama manusia.
- Penggunaan vape juga dikategorikan sebagai pembaziran wang dan masa, yang dilarang dalam Islam.
- Prinsip Maqasid Syariah yang menjaga nyawa (hifz al-nafs) turut menjadi asas pengharaman ini.
- Mufti Pulau Pinang, Profesor Madya Datuk Dr. Mohd Sukki Othman, menegaskan bahawa hukum ini selaras dengan fatwa-fatwa negeri lain dan juga muzakarah fatwa kebangsaan, yang menegaskan vape sebagai amalan yang membawa kerosakan dan harus dijauhi oleh umat Islam.
- Warta dan Irsyad
Fatwa ada dua (2) bentuk ie (i) warta (ii) irsyad. Apbl diwartakan maka dikaitkan dgn akta perundangan dan boleh diambil tindakan sekiranya tidak dipatuhi. Manakala fatwa irsyad adalah panduan, dan tiada akta perundangan dikaitkan. Fatwa irsyad berbentuk "panduan".
- Irsyad Fatwa Pulau Pinang mengenai bilangan azan Subuh
- Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang menggalakkan amalan melaungkan azan dua kali setiap waktu Subuh. Azan pertama dilaungkan kira-kira 30 minit sebelum waktu Subuh sebenarnya bermula untuk mengejutkan umat Islam daripada tidur, sementara azan kedua dilaungkan apabila masuk waktu Subuh bagi menandakan waktu solat sebenar.
- Amalan azan dua kali ini bukan suatu keperluan wajib tetapi digalakkan sebagai usaha menghidupkan sunnah Rasulullah saw. Ia juga dilihat diamalkan di beberapa negara lain termasuk Arab Saudi.
- Pihak masjid dan surau diberi kebebasan sama ada untuk mengamalkan azan dua kali atau tidak, namun ke arah penyamaan amalan ini di Pulau Pinang adalah digalakkan.
- Penggunaan speaker untuk azan
- Penggunaan pembesar suara di luar masjid dan surau hanya dibenarkan untuk tujuan azan dan iqamah sahaja mengikut keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang bagi menjaga keselesaan orang ramai.
- Fatwa ini dibuat berdasarkan Mesyuarat Jawatankuasa Mufti Pulau Pinang dan ditujukan untuk mengelakkan salah faham serta kekeliruan mengenai isu azan di negeri tersebut.
- Sumber rasmi dan kenyataan Mufti Pulau Pinang menegaskan bahawa polemik larangan azan sebenarnya tidak benar dan amalan azan dua kali sedang digalakkan di Pulau Pinang.
- Fatwa Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang mengenai qasidah dalam masjid
- Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang Bil. 6/2014 yang bersidang pada 3-4 Disember 2014 membincangkan amalan berzikir dengan memukul alat muzik seperti rebana, tabla (gendang) dan sebagainya di dalam masjid atau surau.
- Keputusan mesyuarat menegaskan bahawa berzikir adalah ibadah sunat dan dianjurkan, tetapi penggunaan alat muzik di dalam masjid atau surau yang menyibukkan atau mengganggu orang lain beribadah, membaca al-Quran, atau berzikir tidak dibenarkan.
- Amalan berzikir disertai alat muzik di dalam masjid atau surau dianggap bidaah jika ia mengganggu urusan ibadah atau majlis bercampur antara lelaki dan wanita yang bukan mahram.
- Penggunaan alat muzik bagi tujuan ibadah boleh dijalankan di luar masjid atau surau dengan syarat berlandaskan syariat dan tidak mengganggu ibadah dalam masjid/surau.
- Ini bermaksud bahawa qasidah yang disertai alat muzik seperti rebana tidak dibenarkan dimainkan secara terbuka dalam masjid jika mengganggu ibadah, tetapi mungkin dibenarkan di luar masjid dengan pematuhan syarak.
- Ambil komisyen dari kutipan sumbangan
- Menurut fatwa dan irsyad fatwa dari Jabatan Mufti Malaysia yang berlaku secara umum, kaedah pengambilan komisen dari kutipan derma adalah seperti berikut:
- Pengutip derma atau wakil organisasi yang membuat kutipan dibenarkan mengambil sedikit komisen atau bayaran bagi menampung kos pentadbiran dan pengurusan, seperti kos pengiklanan, pengangkutan, upah pekerja, dan lain-lain.
- Namun, jumlah komisen mesti munasabah dan berdasarkan kos sebenar yang dikeluarkan.
- Segala penggunaan kutipan derma hendaklah mendapat kebenaran atau persetujuan daripada penderma sama ada secara jelas (lisan/tulisan) atau melalui adat (uruf) yang diterima ramai.
- Jika penggunaan kutipan selain dari tujuan yang diberitahu penderma, hukumnya tidak dibenarkan.
- Penetapan kadar komisen tidak boleh sewenang-wenangnya atau melebihi kos pengurusan yang sebenar kerana itu akan menjadikan baki derma berkurang dan menyalahi amanah.
- Sebarang pengambilan komisen yang berlebihan sehingga menyebabkan kerugian kepada penderma atau menjejaskan tujuan derma adalah haram dan tidak dibenarkan.
- Fatwa juga menegaskan bahawa penggunaan wang derma untuk tujuan selain daripada yang diberitahu kepada penderma memerlukan persetujuan semula dan sebarang penyelewengan adalah berdosa.
Panduan ini selaras dengan fatwa Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan dan irsyad fatwa terbaru yang turut menegaskan penggunaan duit derma untuk promosi atau pengiklanan adalah harus dengan iklan jelas tujuan tersebut kepada penderma
- Apakah wakaf Siti Aisyah di Pulau Pinang?
Wakaf Siti Aisyah di Pulau Pinang merujuk kepada projek pembangunan tanah wakaf yang dinamakan sempena pewakaf asal, Seetee Aisah Mahmood. Projek ini bermula dengan pembangunan pusat komersial dan perumahan di atas tanah wakaf seluas kira-kira 5 hektar di Seberang Jaya, Pulau Pinang.
Beberapa fakta utama mengenai Wakaf Siti Aisyah:
- Tanah tersebut pada asalnya diwakafkan oleh Seetee Aisyah Mahmood sejak tahun 1901 untuk tujuan pertanian dengan sewaan RM400 setahun.
- Projek pembangunan moden ini melibatkan kerjasama antara Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) sebagai pemegang amanah wakaf dan UDA Holdings Berhad sebagai pemaju.
- Pusat perniagaan wakaf ini mengandungi 27 unit kedai dan 76 unit rumah teres dua tingkat, dengan rumah hanya boleh dimiliki oleh umat Islam.
- Nilai pembangunan tanah wakaf ini dianggarkan sekitar RM24 juta, dan bangunan perniagaan yang dibina disewakan oleh MAINPP kepada umum bagi menghasilkan sumber pendapatan.
- Model pembangunan ini menjadi contoh pembangunan wakaf komersial pertama di Malaysia yang berfungsi untuk kepentingan sosial dan ekonomi umat Islam.
- Projek ini kemudian diteruskan dengan Wakaf Siti Aisyah II yang melibatkan pembangunan perumahan mampu milik dan kondominium dengan fokus membantu golongan asnaf serta memperkukuh pemilikan hartanah umat Islam di Pulau Pinang.
- Kerajaan Negeri melalui MAINPP juga menggalakkan lebih banyak wakaf tanah sebagai instrumen pembangunan ekonomi umat Islam serta mensasarkan pembangunan dalam sektor pendidikan dan komuniti selaras dengan Agenda Pembangunan Agama Islam-Pulau Pinang 2030 (APAI2030).
- Apakah wakaf Zuri di Pulau Pinang?
Wakaf Zuri di Pulau Pinang merujuk kepada projek perumahan wakaf yang dibangunkan oleh Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) bagi menyediakan rumah mampu milik khusus untuk golongan asnaf dan penduduk Islam yang memerlukan.
Beberapa fakta penting mengenai Wakaf Zuri ialah:
- Ia adalah salah satu inisiatif wakaf utama pulau pinang yang menyediakan perumahan selesa dan percuma untuk golongan berkelayakan.
- Contohnya seperti Pangsapuri Wakaf An-Nur yang terletak di Jalan Teluk Air Tawar, yang dibina di atas tanah wakaf yang lama dan memberi manfaat kepada penduduk asal terutama mereka yang sebelum ini menetap di tanah wakaf lama seperti di Jalan Mengkuang, Butterworth.
- Projek ini bertujuan meningkatkan kualiti hidup umat Islam dan mengekalkan tanah wakaf bagi manfaat jangka panjang. Penduduk pangsapuri wakaf ini diberi rumah tanpa bayaran sewa, menggantikan rumah lama yang tidak selesa dan kerap berdepan risiko seperti banjir. MAINPP juga merancang untuk terus membangunkan lebih banyak unit rumah wakaf atas kerjasama dengan agensi persekutuan dan dana pembangunan.
- Wakaf Zuri adalah sebahagian dari usaha bersepadu MAINPP untuk mengurus dan membangunkan tanah wakaf yang membawa kebaikan sosial dan ekonomi kepada masyarakat Islam di Pulau Pinang.
- Projek ini membina pangsapuri wakaf yang percuma untuk dihuni oleh golongan sasaran, bertujuan memperbaiki kualiti hidup mereka serta memelihara dan memanfaatkan aset wakaf untuk manfaat jangka panjang umat Islam di negeri tersebut.
- Usaha ini mendapat sokongan dana dan kerjasama daripada agensi persekutuan serta lebih banyak pembangunan rumah wakaf dirancang di masa depan
No comments:
Post a Comment