Sunday, September 28, 2025

Wali Nikah

- us Ah mad Faizal bin Sudin Ali kuliah Maghrib Ahad 28-Sep-2025

Wali Nikah

Wali Mujbir
Wali mujbir berdasarkan pandangan Imam Syafi'i dan rujukan tafsir Ibnu Kathir:
  • Wali mujbir merujuk kepada wali yang mempunyai hak untuk menikahkan seseorang (terutamanya anak perempuan) tanpa perlu mendapatkan izin atau kerelaan dari pihak tersebut. 
    • Dalam mazhab Syafi'i, wali mujbir biasanya adalah ayah dan datuk sebelah bapa (datuk), dan ia juga termasuk tuan yang memiliki hamba sahaya wanita.
  • Perkataan "mujbir" bermakna berkuasa memaksa. Jadi wali mujbir memiliki kuasa untuk melaksanakan akad nikah bagi pihak yang berada dibawah perwaliannya tanpa memerlukan persetujuan personal si perempuan, terutama jika anak itu masih kecil atau belum baligh.
    • Walau bagaimanapun, disunatkan bagi wali untuk bertanya dan mendapatkan izin dari pihak perempuan jika sudah baligh dan berakal sehat, kecuali dalam keadaan istimewa.
  • Perkawinan yang dilakukan oleh wali mujbir disahkan oleh syarak dan sah tanpa mengira izin si anak, berbeza dengan wali ghairu mujbir yang memerlukan izin.

  • Mazhab Hanafi berpendapat hak wali mujbir lebih terbatas, manakala Mazhab Maliki dan Hambali ada sedikit perbezaan, tetapi secara umum wali mujbir merujuk kepada wali utama yang berhak menentukan akad nikah.
Dalam konteks tafsir Ibnu Kathir, wali mujbir penting kerana peranan dan haknya berhubung dengan akad nikah yang sah mengikut syariat Islam dan memastikan terjaganya hak dan tanggungjawab dalam institusi perkahwinan.

Ringkasnya, wali mujbir ialah wali yang berkuasa menikahkan tanpa izin pihak perempuan, biasanya ayah atau datuk, dengan tujuan menjaga kepentingan dan agama si perempuan dalam pernikahan menurut syariah.


2. Syarat sah menjadi wali nikah
Merujuk kpd tafsir Ibnu Kathir dan pandangan ulama:
  1. Wali mestilah seorang Muslim yang beriman, tidak sah wali dari kalangan bukan Islam.
  2. Lelaki: Wali mestilah lelaki, perempuan tidak sah menjadi wali nikah.
  3. BalighWali mestilah sudah mencapai usia baligh (dewasa) dan matang akal.
  4. Berakal: Wali mestilah waras dan tidak mengalami gangguan mental.
  5. Merdeka: Wali mestilah bebas, bukan hamba atau budak, memiliki hak penuh untuk melaksanakan tanggungjawab wali.
  6. Adil: Wali mestilah adil, iaitu tidak melakukan dosa besar dan tidak terus-menerus melakukan dosa kecil
    • Ulama menekankan bahawa wali yang fasiq tidak boleh menjadi wali nikah kecuali wali raja (pemerintah).
  7. Mampu memahami lafaz akad nikah dan mengucapkannya dengan tepat.
  8. Tidak dalam keadaan ihram (bagi yang melakukan ibadah haji/umrah).
  9. Wali mestilah memahami tanggungjawab wali nikah dan bertindak demi kepentingan perempuan yang akan dikahwinkan.
Terdapat beberapa tingkatan wali seperti:
  1. wali mujbir (berkuasa menikahkan tanpa izin) dan 
  2. wali ghair mujbir yang perlu mendapat izin si perempuan jika sudah baligh dan berakal.
Syarat-syarat ini adalah untuk memastikan pernikahan sah dari sisi syariat dan melindungi hak pihak perempuan dan institusi perkahwinan secara keseluruhan.


Soalan 1: 
Apakah sah nikah sekiranya seorang wali itu adalah seorang yang penghisap rokok, kerana fatwa di Malaysia menghukumkan merekok adalah haram.
  • Sah pernikahan tersebut, kerana wali tersebut hanya melakukan perbuatan haram (mengikut fatwa) namun ianya tidak melakukan perkara dosa besar i.e. menyirikkan Allah.

  • Amalan majlis pernikahan dimulakan dengan istighfar oleh wali, pasangan pengantin, saksi dan juga hadirin. Praktis ini memehon keampunan dari Allah dan mengucapkan kalimah syahadah bagi memastikan syarat sebagai seorang Islam itu dipenuhi.
 

Penggiliran Bermalam Isteri

- us Ahmad Faizal bin Sudin Ali kuliah Maghrib Ahad 28-Sep-2025

Penggiliran Bermalam Isteri

Hadis berkaitan giliran bermalam bersama isteri yg baru dinikahi utk 7 hari sekiranya isteri barunya itu belum pernah bersuami, dan 3 hari sekiranya isterinya itu seorang janda.

Hadis #1
  • Dari Anas r.a. katanya: "Telah menjadi sunnah bahawa kalau seseorang mempunyai isteri janda, lalu ia kahwin dengan seorang gadis, maka ia tetap tinggal dengan isteri mudanya selama tujuh hari, setelah itu bergiliran. Kalau ia mempunyai isteri gadis, lalu ia kahwin pula dengan seorang janda, maka ia tinggal selama tiga hari dengan isterinya yang baru, setelah itu bergiliran." [Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1609]

Hadis #2
  • Dari Abu Bakar bin 'Abdur Rahman r.a., katanya: "Ketika Rasulullah saw baru kahwin dengan Ummu Salamah, beliau tinggal di rumahnya (tiga malam). Ketika beliau hendak pergi ke rumah isterinya yang lain, baju beliau ditarik oleh Ummu Salamah. Lalu sabda beliau, "Jika engkau menghendaki, akan ku tambah malam pengantinmu, dan sudah tentu akan ku perhitungkan. Untuk gadis tujuh malam dan untuk janda tiga malam." [Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1403]

Saturday, September 27, 2025

Bicara dan Soal-Jawab Bersama Mufti Pulau Pinang

- us Prof. Madya Dato' Dr. Mohd Sukki bin Othman kuliah Suboh Sabtu 27-Sep-2025

Bicara dan Soal-Jawab Bersama Mufti Pulau Pinang

Surah Al-Mulk ayat 67:2 (klik sini)
{ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلٗاۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ }

Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);

- Syarat amalan yg diterima oleh Allah:
  1. Tepat, betul dan mengikuti hukum syarak
  2. Ikhlas kerana Allah SWT
  3. Berdasarkan aqidah yg sahih
- Bagaimana manusia boleh tertipu/terpedaya oleh iblis/syaitan dari mimpinya spt mimpi bertemu Rasulullah saw?
Ada org mermimpi bhw Nabi Muhammad hadir dlm mimpi sebagai cahaya, berjubah putih, berambut putih.
  • (i) Rambut putih kerana uban yg banyak. Perkara ini bertentangan dgn hadis yg diriwayatkan oleh Anas bin Malik, bhw jumlah uban baginda adalah sedikit dan terletak di beberapa helai sahaja, biasanya di belahan rambutnya. Menurut riwayat Anas bin Malik, jumlah uban Rasulullah saw adalah sekitar 14 helai, dan dalam riwayat lain disebutkan sekitar 17-20 helai. Jabir bin Samurah meriwayatkan bahawa tiada uban di kepala dan jangggut Nabi kecuali beberapa helai yang jika diminyaki tidak kelihatan.
  • Dari Ibnu Sirin r.a. katanya: "Aku bertanya kepada Anas bin Malik r.a., "Adakah Rasulullah saw. mencelup rambut beliau?" Jawab Anas, "Beliau tidak kelihatan beruban, kecuali di janggutnya tampak beberapa helai rambut putih." Kata Ibnu Sirin, "Aku bertanya pula kepadanya. adakah Abu Bakar mencelup rambutnya?" Jawab Anas," Ada, dengan inai.". [Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2161]

- Hukum berzikir secara israk (perlahan) atau jahar
Hukum berzikir secara israk (perlahan) atau jahar (kuat) menurut portal rasmi Jabatan Mufti Pulau Pinang:
  • Bagi orang yang sembahyang seorang diri atau makmum, adalah lebih baik berzikir dan berdoa secara perlahan (israk) yang hanya dapat didengar oleh dirinya sendiri. Dalam solat berjemaah, adalah sunnat bagi imam membaca doa dan berzikir dengan suara yang boleh didengar oleh jemaah dengan tujuan mengajar atau supaya jemaah sama-sama mengaminkan doa tersebut, tetapi dengan syarat jangan sampai mengganggu jemaah lain yang sedang solat atau beriktikaf.

  • Dibenarkan berzikir secara jahar (kuat) terutama di masjid yang sering dikunjungi orang yang berbeza bagi tujuan pengajaran dan mengajak supaya semua makmum ikut serta. Namun, jika suara zikir terlalu kuat sehingga mengganggu orang lain yang sedang bersembahyang, hukumnya tidak dibenarkan.

- Apkah hukum dan fatwa berkenaan vape dan rokok?
Hukum Fatwa Kerajaan Pulau Pinang mengenai rokok dan vape adalah bahawa penggunaan, penjualan, dan pengedaran rokok elektronik (vape), shisha, dan rokok adalah haram di sisi syarak
  • Keputusan ini diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang Bilangan 4/2013 dan 5/2018 serta diwartakan secara rasmi pada tahun 2016.

  • Hukum haram ini dibuat atas beberapa dalil, antaranya:
    • Vape dan rokok elektronik membawa kemudaratan kesihatan yang jelas berdasarkan kajian saintifik, seperti mengandungi bahan toksik yang merosakkan paru-paru dan boleh menyebabkan penyakit kronik seperti kanser.
    • Islam mengharamkan segala bentuk kemudaratan kepada diri sendiri dan orang lain berdasarkan prinsip syarak dan hadis sahih yang melarang memudaratkan diri dan sesama manusia.
    • Penggunaan vape juga dikategorikan sebagai pembaziran wang dan masa, yang dilarang dalam Islam.
    • Prinsip Maqasid Syariah yang menjaga nyawa (hifz al-nafs) turut menjadi asas pengharaman ini.

  • Mufti Pulau Pinang, Profesor Madya Datuk Dr. Mohd Sukki Othman, menegaskan bahawa hukum ini selaras dengan fatwa-fatwa negeri lain dan juga muzakarah fatwa kebangsaan, yang menegaskan vape sebagai amalan yang membawa kerosakan dan harus dijauhi oleh umat Islam.

- Warta dan Irsyad
Fatwa ada dua (2) bentuk ie (i) warta (ii) irsyad. Apbl diwartakan maka dikaitkan dgn akta perundangan dan boleh diambil tindakan sekiranya tidak dipatuhi. Manakala fatwa irsyad adalah panduan, dan tiada akta perundangan dikaitkan. Fatwa irsyad berbentuk "panduan".

- Irsyad Fatwa Pulau Pinang mengenai bilangan azan Subuh
  • Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang menggalakkan amalan melaungkan azan dua kali setiap waktu Subuh. Azan pertama dilaungkan kira-kira 30 minit sebelum waktu Subuh sebenarnya bermula untuk mengejutkan umat Islam daripada tidur, sementara azan kedua dilaungkan apabila masuk waktu Subuh bagi menandakan waktu solat sebenar.

  • Amalan azan dua kali ini bukan suatu keperluan wajib tetapi digalakkan sebagai usaha menghidupkan sunnah Rasulullah saw. Ia juga dilihat diamalkan di beberapa negara lain termasuk Arab Saudi.

  • Pihak masjid dan surau diberi kebebasan sama ada untuk mengamalkan azan dua kali atau tidak, namun ke arah penyamaan amalan ini di Pulau Pinang adalah digalakkan.

- Penggunaan speaker untuk azan
  • Penggunaan pembesar suara di luar masjid dan surau hanya dibenarkan untuk tujuan azan dan iqamah sahaja mengikut keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang bagi menjaga keselesaan orang ramai.

  • Fatwa ini dibuat berdasarkan Mesyuarat Jawatankuasa Mufti Pulau Pinang dan ditujukan untuk mengelakkan salah faham serta kekeliruan mengenai isu azan di negeri tersebut.

  • Sumber rasmi dan kenyataan Mufti Pulau Pinang menegaskan bahawa polemik larangan azan sebenarnya tidak benar dan amalan azan dua kali sedang digalakkan di Pulau Pinang.

- Fatwa Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang mengenai qasidah dalam masjid
  • Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang Bil. 6/2014 yang bersidang pada 3-4 Disember 2014 membincangkan amalan berzikir dengan memukul alat muzik seperti rebana, tabla (gendang) dan sebagainya di dalam masjid atau surau.

  • Keputusan mesyuarat menegaskan bahawa berzikir adalah ibadah sunat dan dianjurkan, tetapi penggunaan alat muzik di dalam masjid atau surau yang menyibukkan atau mengganggu orang lain beribadah, membaca al-Quran, atau berzikir tidak dibenarkan.

  • Amalan berzikir disertai alat muzik di dalam masjid atau surau dianggap bidaah jika ia mengganggu urusan ibadah atau majlis bercampur antara lelaki dan wanita yang bukan mahram.
    • Penggunaan alat muzik bagi tujuan ibadah boleh dijalankan di luar masjid atau surau dengan syarat berlandaskan syariat dan tidak mengganggu ibadah dalam masjid/surau.
    • Ini bermaksud bahawa qasidah yang disertai alat muzik seperti rebana tidak dibenarkan dimainkan secara terbuka dalam masjid jika mengganggu ibadah, tetapi mungkin dibenarkan di luar masjid dengan pematuhan syarak.

- Ambil komisyen dari kutipan sumbangan
- Menurut fatwa dan irsyad fatwa dari Jabatan Mufti Malaysia yang berlaku secara umum, kaedah pengambilan komisen dari kutipan derma adalah seperti berikut:
  • Pengutip derma atau wakil organisasi yang membuat kutipan dibenarkan mengambil sedikit komisen atau bayaran bagi menampung kos pentadbiran dan pengurusan, seperti kos pengiklanan, pengangkutan, upah pekerja, dan lain-lain. 
    • Namun, jumlah komisen mesti munasabah dan berdasarkan kos sebenar yang dikeluarkan.

  • Segala penggunaan kutipan derma hendaklah mendapat kebenaran atau persetujuan daripada penderma sama ada secara jelas (lisan/tulisan) atau melalui adat (uruf) yang diterima ramai. 
    • Jika penggunaan kutipan selain dari tujuan yang diberitahu penderma, hukumnya tidak dibenarkan.

  • Penetapan kadar komisen tidak boleh sewenang-wenangnya atau melebihi kos pengurusan yang sebenar kerana itu akan menjadikan baki derma berkurang dan menyalahi amanah.
    • Sebarang pengambilan komisen yang berlebihan sehingga menyebabkan kerugian kepada penderma atau menjejaskan tujuan derma adalah haram dan tidak dibenarkan.

  • Fatwa juga menegaskan bahawa penggunaan wang derma untuk tujuan selain daripada yang diberitahu kepada penderma memerlukan persetujuan semula dan sebarang penyelewengan adalah berdosa.
Panduan ini selaras dengan fatwa Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan dan irsyad fatwa terbaru yang turut menegaskan penggunaan duit derma untuk promosi atau pengiklanan adalah harus dengan iklan jelas tujuan tersebut kepada penderma

- Apakah wakaf Siti Aisyah di Pulau Pinang?
Wakaf Siti Aisyah di Pulau Pinang merujuk kepada projek pembangunan tanah wakaf yang dinamakan sempena pewakaf asal, Seetee Aisah Mahmood. Projek ini bermula dengan pembangunan pusat komersial dan perumahan di atas tanah wakaf seluas kira-kira 5 hektar di Seberang Jaya, Pulau Pinang.

Beberapa fakta utama mengenai Wakaf Siti Aisyah:
  • Tanah tersebut pada asalnya diwakafkan oleh Seetee Aisyah Mahmood sejak tahun 1901 untuk tujuan pertanian dengan sewaan RM400 setahun.
  • Projek pembangunan moden ini melibatkan kerjasama antara Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) sebagai pemegang amanah wakaf dan UDA Holdings Berhad sebagai pemaju.
  • Pusat perniagaan wakaf ini mengandungi 27 unit kedai dan 76 unit rumah teres dua tingkat, dengan rumah hanya boleh dimiliki oleh umat Islam.
    • Nilai pembangunan tanah wakaf ini dianggarkan sekitar RM24 juta, dan bangunan perniagaan yang dibina disewakan oleh MAINPP kepada umum bagi menghasilkan sumber pendapatan.
    • Model pembangunan ini menjadi contoh pembangunan wakaf komersial pertama di Malaysia yang berfungsi untuk kepentingan sosial dan ekonomi umat Islam.
  • Projek ini kemudian diteruskan dengan Wakaf Siti Aisyah II yang melibatkan pembangunan perumahan mampu milik dan kondominium dengan fokus membantu golongan asnaf serta memperkukuh pemilikan hartanah umat Islam di Pulau Pinang.
  • Kerajaan Negeri melalui MAINPP juga menggalakkan lebih banyak wakaf tanah sebagai instrumen pembangunan ekonomi umat Islam serta mensasarkan pembangunan dalam sektor pendidikan dan komuniti selaras dengan Agenda Pembangunan Agama Islam-Pulau Pinang 2030 (APAI2030).

- Apakah wakaf Zuri di Pulau Pinang?
Wakaf Zuri di Pulau Pinang merujuk kepada projek perumahan wakaf yang dibangunkan oleh Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) bagi menyediakan rumah mampu milik khusus untuk golongan asnaf dan penduduk Islam yang memerlukan.

Beberapa fakta penting mengenai Wakaf Zuri ialah:
  • Ia adalah salah satu inisiatif wakaf utama pulau pinang yang menyediakan perumahan selesa dan percuma untuk golongan berkelayakan.
    • Contohnya seperti Pangsapuri Wakaf An-Nur yang terletak di Jalan Teluk Air Tawar, yang dibina di atas tanah wakaf yang lama dan memberi manfaat kepada penduduk asal terutama mereka yang sebelum ini menetap di tanah wakaf lama seperti di Jalan Mengkuang, Butterworth.

  • Projek ini bertujuan meningkatkan kualiti hidup umat Islam dan mengekalkan tanah wakaf bagi manfaat jangka panjang. Penduduk pangsapuri wakaf ini diberi rumah tanpa bayaran sewa, menggantikan rumah lama yang tidak selesa dan kerap berdepan risiko seperti banjir. MAINPP juga merancang untuk terus membangunkan lebih banyak unit rumah wakaf atas kerjasama dengan agensi persekutuan dan dana pembangunan.

  • Wakaf Zuri adalah sebahagian dari usaha bersepadu MAINPP untuk mengurus dan membangunkan tanah wakaf yang membawa kebaikan sosial dan ekonomi kepada masyarakat Islam di Pulau Pinang.

  • Projek ini membina pangsapuri wakaf yang percuma untuk dihuni oleh golongan sasaran, bertujuan memperbaiki kualiti hidup mereka serta memelihara dan memanfaatkan aset wakaf untuk manfaat jangka panjang umat Islam di negeri tersebut. 
    • Usaha ini mendapat sokongan dana dan kerjasama daripada agensi persekutuan serta lebih banyak pembangunan rumah wakaf dirancang di masa depan

Saturday, September 20, 2025

3 Perkara yang Dibenci dan Dilarang oleh Nabi

- us Syed Hussaini kuliah Suboh Sabtu 20-Sep-2025

3 Perkara yang Dibenci dan Dilarang oleh Nabi

Hadis 1:
  • Dari Mughirah bin Syuabah r.a., katanya dia mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Allah membenci tiga perkara; (1) Banyak bicara. (2) Menyia-nyiakan harta benda. (3) Banyak tanya (terutama mengenai agama). [Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0763]

Hadis 2:
  • Dari Mugbirah bin Syu'bah r.a., dari Rasulullah saw. sabdanya: "Sesungguhnya Allah 'Azza wa Jalla mengharamkan atasmu: (1) mendurhakai ibu; (2) mengubur anak perempuan hidup-hidup; (3) tidak suka memberi, tetapi suka meminta. Dan Allah membenci bagi mu tiga perkara : (1) suka desas-desus;(2) banyak bertanya (pertanyaan-pertanyaan yang tidak berisi bahkan bersifat mencemuh): (3) menyia-nyiakan harta (membelanjakannya tidak menurut kehendak syarak, dan pemboros)." [Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1697]

Banyak bicara (dikatakan dan orang itu berkata) yang bermaksud suka berkata-kata tanpa ilmu atau berkata perkara yang tidak membawa manfaat dan kebenaran. Ini termasuk perkara seperti sebarkan berita yang tidak pasti kebenarannya, yang berlawanan dengan arahan Allah supaya manusia tidak mengikuti perkara yang tidak diketahui sumbernya dengan pasti. (Surah Al-Isra’ ayat 36 menyatakan manusia akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang didengar, dilihat dan dihati mereka)

Surah Al-Israk ayat 17:36 (klik sini)
{ وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَٰٓئِكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولٗا }

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.

Menyia-nyiakan harta benda, bermaksud membuang-buang harta atau menggunakan harta secara sia-sia tanpa manfaat. Ini mesti dihindari kerana harta adalah amanah dan harus digunakan dengan hikmah. 

Banyak tanya, terutama dalam hal agama tanpa keperluan yang jelas, yang boleh menyebabkan kekeliruan, membebankan diri, atau membuang masa. Hadis ini melarang bertanya perkara yang tidak perlu atau berlebihan dalam agama sehingga menimbulkan kesulitan. (Dikenali sebagai larangan bertanya melampau dalam agama).

- Bagaimana kita perinteraksi dgn org yg suka bercakap atau menyebarkan perkara yg tidak benar?
  1. Berlalu shj dan tidak terlibat dgn perbincangan yg dibawakan oleh seseorg atau sekumpulan manusia.
Surah Al-Mukminum ayat 23:3 (klik sini)
{ وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ }
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

- Apakah bentuk/model soalan yg ditanyakan oleh para sahabat kpd Rasulullah saw?
Model soalan yang ditanyakan oleh para sahabat kepada Rasulullah berkenaan ilmu agama biasanya bersifat:
  1. Soalan mengenai hukum syarak dan amalan Islam yang perlu mereka ketahui untuk memastikan mereka beribadah dengan betul dan mengikuti ajaran Islam yang tepat.
  2. Pertanyaan tentang makna ayat Al-Quran dan hadis Rasulullah untuk memahami dasar dan hikmah di sebalik perintah agama.
  3. Soalan tentang perkara yang sering dialami dalam kehidupan harian mereka yang berkaitan dengan agama, seperti soal ibadah, muamalat (perdagangan), akhlak, dan hubungan sosial.
  4. Soalan yang bertujuan memperjelas hukum yang samar atau persoalan baru yang timbul agar mereka tidak tersalah dalam melaksanakan agama.

Para sahabat juga kerap bertanya untuk mengelakkan kekeliruan dan mencungkil lebih dalam ilmu agama agar mereka dan umat Islam generasi akan datang mendapat pengajaran yang tepat.

  • Contoh pendekatan soalan para sahabat ialah bertanya dengan ringkas dan jelas, contohnya: "Apakah itu rukun qauli dalam solat?" atau "Bilakah jari telunjuk diangkat dalam tasyahud?" seperti yang direkod dalam soal jawab fiqh dan hadith pengajaran harian.

Ringkasnya, soalan-soalan para sahabat bersifat praktikal untuk menegakkan ibadah yang sah dan memahami ajaran Islam secara mendalam serta berdisiplin dalam menuntut ilmu agama.


- 3 golongan yg dibenarkan meminta bantuan harta
Golongan yang dibenarkan oleh Rasulullah saw untuk meminta bantuan harta seperti yang disebut dalam hadis adalah tiga golongan utama:
  1. Orang yang menanggung hutang (gharim) untuk menyelesaikan hutangnya. Dia boleh meminta bantuan sehingga hutangnya selesai. Selepas hutang tersebut dilunaskan, dia tidak boleh lagi meminta-minta.
  2. Orang yang ditimpa bencana atau musibah sehingga harta bendanya musnah. Dia boleh meminta bantuan sehingga mendapat sekurang-kurangnya keperluan hidupnya.
  3. Orang yang dalam keadaan kesusahan atau kemiskinan yang benar-benar memerlukan, dan keadaannya disaksikan atau diketahui oleh tiga orang yang dipercayai tentang kemiskinannya. Dia dibenarkan meminta sehingga memperoleh sumber kehidupan yang layak.

Selain tiga golongan tersebut, meminta-minta dianggap tidak halal dan haram, baik memintanya atau memakan hasil meminta-minta itu.

  • Dari Qabishah ibnu Mukhariq r.a berkata: "Ketika aku menanggung harga tebusan darah, maka aku datang kepada Rasulullah saw dan meminta sedekah dari beliau. Lalu sabda beliau: "Tunggulah wahai Qabishah, hingga datang orang yang menghantar sedekah pada kami, maka nanti akan aku berikan bahagianmu." Kemudian beliau bersabda: "Sesungguhnya sedekah itu tidak dihalalkan melainkan untuk tiga macam orang, iaitu: seorang yang menanggung harga tebusan darah untuk keperluan Islam, maka harta sedekah halal untuknya, hingga ia bisa menutup segala keperluannya. Dan bagi yang tertimpa musibah hingga habis hartanya, maka halal baginya harta sedekah, hingga tercukupi semua keperluannya, setelah itu ia harus berhenti. Dan bagi seorang yang jatuh miskin sampai disaksikan oleh tiga orang pintar dari kaumnya, maka halal baginya harta sedekah, hingga ia bisa menutupi keperluan hidupnya. Adapun selain itu. wahai Qabishah, maka hasil sedekah itu akan menjadi barang haram bagi yang makan daripadanya." [Hadis Sunan An-Nasai Jilid 3. Hadis Nombor 2440]

Tadabbur Surah Al-Ahzab ayat 33:21 - Ikut Nabi Dalam Melakukan Amalan

-us Dr Hasnan Kasan kuliah Maghrib 5-Sep-2025

Tadabbur Surah Al-Ahzab ayat 33:21 - Ikut Nabi Dalam Melakukan Amalan

- surah Al-Ahzab 33:21 (klik sini)
{ لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا }

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)

- "يَرۡجُواْ" Mengharapkan Allah itu dirujuk pada ayat 8 surah At-Tahrim.

- surah At-Tahrim ayat 66:8 (klik sini)
{ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةٗ نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمۡ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ وَيُدۡخِلَكُمۡ جَنَّٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ يَوۡمَ لَا يُخۡزِي ٱللَّهُ ٱلنَّبِيَّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥۖ نُورُهُمۡ يَسۡعَىٰ بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَبِأَيۡمَٰنِهِمۡ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا وَٱغۡفِرۡ لَنَآۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٞ }

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".

- Di Padang Mahsyar itu gelap gelita. Org² beriman dibekalkan cahaya "nur". Manakala kpd org² yg fasik dan munafik Allah padamkan cahaya apbl mereka melalui Titian Sirat.

- Allah ingatkan juga dlm surah Az-Zumar ayat 39:69 (klik sini).
 { وَأَشۡرَقَتِ ٱلۡأَرۡضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ ٱلۡكِتَٰبُ وَجِاْيٓءَ بِٱلنَّبِيِّـۧنَ وَٱلشُّهَدَآءِ وَقُضِيَ بَيۡنَهُم بِٱلۡحَقِّ وَهُمۡ لَا يُظۡلَمُونَ }

Dan akan bersinar terang-benderanglah bumi (hari akhirat) dengan cahaya Tuhannya; dan akan diberikan Kitab suratan amal (untuk dibicarakan); dan akan dibawa Nabi-nabi serta saksi-saksi; dan akan dihakimi di antara mereka dengan adil, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.

- Utk mendapatkan cahaya/nur, boleh jadikan ayat surah Az-Zumar ayat 18 dgn awalan ayat dijadikan doa, tambahkah "Allah hummaj'alni minal ladzi ..." rujuk surah Az-Zumar ayat 39:18 (klik sini)
{ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.

- Surah Ali-Imran ayat 3:31 (klik sini)
{ قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِي يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيمٞ }

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

- Pesan Rasulullah saw, supaya umatnya Ikut apa yg baginda lakukan khususnya cara mendirikan solat.

- Kaedah Iktidal:
Setelah selesai rukuk dengan tomakninah, angkat kepala sambil membaca "Sami’ Allahu liman hamidah."
  1. Berdiri lurus sepenuhnya sambil membaca "Rabbana lakal hamd."
  2. Kemudian barulah bertakbir untuk sujud.
  3. Jangan mendahului imam saat berpindah ke rukun lain bila berjemaah.

Dalil hadith yang menguatkan rukun dan bacaan iktidal adalah sabda Rasulullah saw:
  • Dari Abu Bakar bin 'Abdur Rahman r.a., katanya dia mendengar Abu Hurairah berkata: "Apabila Rasulullah saw. solat, mula-mula beliau takbir. Ketika hendak rukuk, beliau takbir pula. Ketika bangkit dari rukuk, beliau membaca 'Sami'allahu liman hamidah '. Ketika telah sempurna berdiri dari rukuk, beliau membaca 'Rabbana wa lakal hamd'. Ketika menunduk hendak sujud, beliau takbir pula. Ketika mengangkat kepala dari sujud, takbir pula. Ketika hendak sujud lagi, takbir lagi. Ketika mengangkat kepala hendak berdiri untuk rakaat kedua begitu pula sesudah tasyahhud pertama, membaca takbir pula. Demikianlah seterusnya pada setiap rakaat hingga selesai. Akhirnya Abu Hurairah berkata, "Begitulah cara Rasulullah saw. solat." [Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0345]
- sebagai makmum, apabl imam selesai bertukar rukun dgn membaca Sami’ Allahu liman hamidah." Kita perlu membaca tasbih Sami’ Allahu liman hamidah." dan setelah berdiri tegak maka baca Rabbana lakal hamd." Apbl imam telah bertukar rukun sujud, maka kita takbir bertukar rukun utk sujud.

- Kaedah angkat jari dalam tahiyat
Perbuatan Nabi Muhammad saw mengangkat jari telunjuk semasa tahiyat adalah sebagai isyarat tauhid, menunjukkan bahawa hanya Allah SWT yang mesti disembah. Nabi saw meletakkan tapak tangan kanan di atas paha kanan dan tapak tangan kiri di atas paha kiri, sambil mengangkat jari telunjuk kanan dengan ibu jari diletakkan di atas jari tengah, manakala tapak tangan kiri menutup lutut. Jari telunjuk ini diangkat ketika melafazkan kalimah "illallah" dan kekal diangkat sehingga selesai solat atau salam.
  • Ulama Mazhab Syafi’i berijtihad bahawa jari diturunkan selepas salam kerana doa juga dianggap selesai ketika itu. Gerakan ini dilakukan dengan niat mentauhidkan Allah dan mengikhlaskan diri kepada-Nya. Disunatkan jari telunjuk sedikit dibengkokkan dan tidak diluruskan sepenuhnya.

- Kaedah wirid selepas solat dgn 100 zikir
Hadis yang berkaitan wirid selepas solat dengan 100 zikir adalah hadis yang menganjurkan zikir sebanyak 33 kali tasbih (Subhanallah), 33 kali tahmid (Alhamdulillah), 33 kali takbir (Allahu Akbar), dan satu kali tahlil (La ilaha illallah wahdahu la sharika lah). Keseluruhan zikir ini berjumlah 100 kali yang dilakukan selepas solat fardu. Hadis ini menyebut bahawa barang siapa yang melaksanakan amal ini, maka dosanya diampunkan walaupun sebanyak buih di lautan. Dalam hadis yang diriwayatkan, ketika sampai pada zikir yang ke-100 disebut kalimah tahlil yang penuh makna, yaitu:

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير

Maksudnya: "Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, milik-Nya kerajaan dan bagi-Nya segala pujian, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu."

Amalan ini adalah sunat dan pernah diamalkan oleh Rasulullah saw serta para sahabat setelah menunaikan solat fardu.
  • Nabi juga menegur supaya tidak tergesa-gesa dengan doa sejurus selepas salam solat tanpa mengagungkan dan memuji Allah serta berselawat ke atas Nabi terlebih dahulu.

- Kaedah wirid 100 zikir selepas solat
  1. 33 kali tasbih (Subhanallah)
  2. 33 kali tahmid (Alhamdulillah)
  3. 33 kali takbir (Allahu Akbar)
  4. 1 kali tahlil penuh (La ilaha illallah...
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
)

Carian internet:
  • Abu Hurairah r.a. menceritakan, bahawa orang-orang fakir datang kepada Nabi saw. mengatakan: Orang-orang kaya beroleh darjat yang tinggi serta kebahagiaan yang mantap. Mereka solat seperti kami, dan berpuasa seperti kami. Namun mereka mempunyai kelebihan dari kami, kerana mereka dapat pergi haji dengan harta mereka. Mereka juga dapat umrah, berperang dan bersedekah." Jawab Nabi, "Tidakkah lebih baik ku ceritakan kepada mu suatu hal yang jika kamu kerjakan, nescaya kamu akan dapat mengejar orang yang dahulu, dan tidak akan boleh dikejar oleh orang yang di belakangmu. Kamu akan menjadi orang yang paling baik di antara kawan-kawannya, kecuali jika mereka mengerjakan pula apa yang kamu kerjakan. Iaitu: Tasbih (membaca Subhanallah), Tahmid (membaca Allamdulillah), dan Takbir (membaca Allaahu Akbar), setiap selesai solat sebanyak 33 kali. Kami berbeza pendapat. Ada yang mengatakan, tasbih 33 kali, tahmid 33 kali dan takbir 34 kali. Aku bertanya kembali kepada Nabi saw., dan beliau menjawab, "Baca Subhanallah, Alhamdulillah, dan Allahu Akbar. Masing-masing 33 kali." [Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0460]

  • Dari Warid r.a., setiausaha Mughirah bin Syu'bah, katanya: "Di imlakan kepada ku oleh Mughirah bin Syuabah sebuah surat kepada Muawiyah. bunyinya: "Biasanya Nabi saw. setiap selesai solat fardu, beliau membaca: Laa ilaaha illallaahu wahdahu syarikalahu lahul mulku walahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. (Tidak ada Tuhan yang patut disembah, melainkan hanya Allah satu-satunya. Tidak ada sekutu bagiNya, kepunyaanNya lah seluruh kerajaan dan pujian, dan Dia berkuasa di atas segala-galanya). Allahumma laa maani'a limaa a'thaita, wa laa mu'thiya limaa mana 'ta, wa laa yanfa'u dzal jaddi minkal jaddu." (Wahai, Allah! Tidak ada yang sanggup menghalangi pemberianMu. Dan tidak ada pula yang sanggup memberikan apa yang Engkau larang. Tidak ada manfaatnya di hadapanMu kekayaan orang kaya) [Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0461]

Dari 2 hadis di atas, penutup kpd wirid 100 selepas solat itu bukannya dibaca sebagai "...   lahul mulku walahul hamdu yuhyi wayumitu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir."

Berbuat Baik dan Taat Kepada Kedua Ibu dan Bapa

- us Abdul Rauf bin Abdul Aziz kuliah Maghrib Jumaat 19-Sep-2025

Berbuat Baik dan Taat Kepada Kedua Ibu dan Bapa

Dalil Al-Quran mengapa kita perlu berbuat baik, taat dan menjaga ibu dan bapa:
Surah Al-Ahqaf ayat 46:15 (klik sini)
{ وَوَصَّيۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيۡهِ إِحۡسَٰنًاۖ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ كُرۡهٗا وَوَضَعَتۡهُ كُرۡهٗاۖ وَحَمۡلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهۡرًاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرۡبَعِينَ سَنَةٗ قَالَ رَبِّ أَوۡزِعۡنِيٓ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِيٓ أَنۡعَمۡتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَٰلِدَيَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَٰلِحٗا تَرۡضَىٰهُ وَأَصۡلِحۡ لِي فِي ذُرِّيَّتِيٓۖ إِنِّي تُبۡتُ إِلَيۡكَ وَإِنِّي مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ }

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".


- Allah memerintahkan agar kita berbuat baik kepada kedua orang tua setelah beriman kepada-Nya dan tidak menyekutukan-Nya. Perintah berbuat baik kepada ibu bapa datang segera selepas perintah tauhid.
Surah An-Nisa ayat 4:36 (klik sini)
{ ۞وَٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَلَا تُشۡرِكُواْ بِهِۦ شَيۡـٔٗاۖ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنٗا وَبِذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱلۡجَارِ ذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡجَارِ ٱلۡجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلۡجَنۢبِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتۡ أَيۡمَٰنُكُمۡۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخۡتَالٗا فَخُورًا }

Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;

- Allah memerintahkan agar rendah diri, lemah lembut, dan berucap dengan kata-kata yang mulia kepada ibu bapa, bahkan ketika mereka sudah lanjut usia, supaya menjaga kehormatan dan kasih sayang mereka.
Surah Al-Israk 17:23 (klik sini)
{ ۞وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَكَ ٱلۡكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوۡ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفّٖ وَلَا تَنۡهَرۡهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوۡلٗا كَرِيمٗا }

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

- Hadis 1:
  • Dari Abu Hurairah r.a, katanya: Datang seorang laki-laki kepada Rasulullah saw dan bertanya: "Wahai Rasulullah! Siapakah yang paling berhak saya pergauli dengan baik?" Jawab beliau: "Ibumu!" Tanya orang itu: "Sesudah itu siapa?" Jawab beliau: "Ibumu!" Tanya: "Kemudian itu siapa lagi?" Jawab beliau: "Ibumu". Tanya: "Siapa lagi?" Jawab beliau: "Kemudian itu bapamu." [Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1690]

Sunday, September 14, 2025

Tafsir Surah Al-Mulk Ayat 67:6

- us Roslan bin Che Ros kuliah Maghrib Ahad 14-Sep-2025

Tafsir Ayat ke6 Surah Al-Mulk

Surah Al-Mulk ayat 67:6 (klik sini)
{ وَلِلَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمۡ عَذَابُ جَهَنَّمَۖ وَبِئۡسَ ٱلۡمَصِيرُ }

Dan bagi orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhan mereka, disediakan azab neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.

Ayat ini menyatakan bahwa orang-orang yang kafir kepada Tuhan mereka akan memperoleh azab neraka Jahannam. Neraka itu merupakan tempat yang paling buruk bagi mereka sebagai tempat kembali yang seburuk-buruknya akibat kekafiran dan ingkar mereka kepada Allah.

Ibnu Kathir menjelaskan bahawa ayat ini menegaskan ketetapan bahwa orang kafir serta yang mendustakan para rasul dan menyekutukan Allah akan dimasukkan ke neraka sebagai balasan perbuatan mereka. Neraka bukan hanya tempat siksaan bagi syaitan, tetapi juga diperuntukkan bagi jin dan manusia yang kafir. Allah SWT memperingatkan betapa buruk dan pedihnya tempat kembali ini dibandingkan segala kenikmatan dunia. Ini adalah peringatan keras agar manusia menghindari kekafiran dan kembali kepada ketaatan kepada Allah.

Ayat ke6 ini menyempurnakan ayat ke5 bhw neraka itu bukan hanya utk syaitan.

- Apakah tujuan bintang diciptakan Allah?
Tujuan bintang di langit menurut Islam adalah tiga perkara utama:
  1. Sebagai perhiasan langit yang indah untuk manusia melihat keagungan ciptaan Allah, sehingga langit malam tampak menghiasi bak kemilauan permata dan logam berkilau. Ini sebagai keindahan dan tanda kekuasaan Allah di alam semesta.
  2. Sebagai alat pelempar syaitan. Artinya, bintang-bintang digunakan oleh Allah untuk menjaga langit dari gangguan syaitan yang ingin mencuri dengar rahasia-rahasia langit. Jika syaitan mencoba menyelinap, bintang-bintang ini menjadi cahaya yang dilemparkan untuk menghalau mereka agar tidak dapat mengganggu wahyu.
  3. Sebagai petunjuk arah bagi manusia, khususnya dalam perjalanan pada malam hari dengan bintang sebagai penunjuk waktu, musim, dan arah perjalanan di darat dan laut.

- Apakah 3 golongan yang berakal?
Tiga golongan ciptaan Allah yang berakal dalam Islam adalah:
  1. Manusia - Makhluk yang berakal dengan jasad yang menyerupai manusia dan memiliki roh serta akal yang mampu berfikir dan memilih antara kebaikan dan keburukan.
  2. Jin - Makhluk berakal yang diciptakan dari api, yang juga memiliki kemampuan berfikir dan bertindak serta akan dihisab dan diberi balasan sesuai amalannya. Jin terbahagi kpd tiga golongan, salah satunya yang menyerupai manusia dan bertanggung jawab atas amal perbuatan mereka.
  3. Malaikat - Meskipun malaikat biasanya dianggap makhluk tanpa kehendak bebas (tidak berdosa), mereka juga makhluk yang cerdas dan taat kepada perintah Allah.
  • Dalam konteks umum, yang sering ditekankan adalah manusia dan jin sebagai makhluk berakal karena mereka yang bertanggung jawab atas amal baik dan buruknya. Manakala malaikat walaupun cerdas, taat pada perintah dan tidak melakukan dosa.

- Nabi Muhammad saw amat rindukan kita.
Hadis yang menunjukkan rasa rindu Nabi Muhammad saw kepada umatnya diriwayatkan dalam banyak riwayat dan dikisahkan antara lain sebagai berikut:
  • Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Pada suatu ketika Rasulullah saw. berkunjung ke suatu pekuburan, lalu beliau mengucapkan salam: 'Assalamu'alaikum daara qaumi" mukminin. Wa inna insya Allahu bikum laahiquun." (Selamatlah kamu wahai penduduk kampung orang-orang mukmin. Insya Allah kami akan menyusul kamu sekalian). Setelah itu beliau bersabda, "Aku ingin benar, kalaulah kita dapat melihat saudara-saudara kita." Jawab para sahabat, "Bukankah kami ini saudara-saudara Anda, ya Rasulullah?" Jawab Nabi saw., "Anda semua adalah para sahabatku. Saudara-saudara kita yang ku maksudkan ialah orang-orang yang belum datang, tetapi akan datang kelak di hari kiamat." Tanya mereka, "Bagaimana Anda dapat mengenal umat Anda yang belum datang tetapi akan datang di hari kemudian, ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah saw., "Bagaimana pendapat Anda, jika seseorang mempunyai kuda putih kening, putih kaki dan putih tangannya, kemudian kuda itu berada di tengah-tengah kuda banyak tetapi hitam semuanya, dapatkah orang mengenali kudanya?" Jawab mereka, "Tentu, ya Rasulullah. Tentu dapat!" Sabda Nabi saw., "Nah! Mereka itu akan datang nanti dalam keadaan putih bercahaya-cahaya mukanya, tangan dan kakinya, kerana dari bekas wuduk. Dan aku mendahului mereka datang ke telagaku. Ketahuilah! Ada orang-orang yang ku larang mendekat ke telagaku itu, seperti halnya seekor unta sesat. Lalu ku panggil mereka, "Hai, kemarilah!" Tetapi nanti ada yang mengatakan "Mereka itu telah bertukar agama sepeninggal Anda!" Kerana itu ku usir mereka, "Pergilah jauh-jauh!" kataku. [Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0195]

Hadis ini memperlihatkan betapa besar kecintaan dan kerinduan Rasulullah saw kepada umatnya, bahkan yang belum pernah bertemu dengannya secara langsung. Ini menunjukkan kedalaman kasih sayang Nabi kepada seluruh umat Islam, yang menjadi contoh dan teladan dalam mencintai dan memperhatikan umatnya.

- Mengapa kita perlu beriman kepada Nabi Muhammad saw?
  1. Rukun Iman yang Asas - Beriman kepada Rasul termasuk Nabi Muhammad adalah salah satu rukun iman yang wajib diyakini oleh setiap muslim. Tanpa percaya kepada Nabi Muhammad sebagai nabi dan rasul terakhir, keimanan seseorang tidak lengkap.
  2. Syafaat sebagai Rahmat Allah bagi Umat Nabi Muhammad - Syafaat yang diberikan oleh Nabi Muhammad adalah bentuk rahmat Allah SWT kepada umatnya untuk membantu mereka yang beriman dalam menghadapi pengadilan di akhirat.
 

Friday, September 5, 2025

Kisah Kewafatan Rasulullah

- us Mohd Al-Ihsan bin Ghazali kuliah Suboh Jumaat 5-Sep-2025

Kisah Kewafatan Rasulullah

- Surah Ali-Imran ayat 3:144 (klik sini)
{ وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٞ قَدۡ خَلَتۡ مِن قَبۡلِهِ ٱلرُّسُلُۚ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوۡ قُتِلَ ٱنقَلَبۡتُمۡ عَلَىٰٓ أَعۡقَٰبِكُمۡۚ وَمَن يَنقَلِبۡ عَلَىٰ عَقِبَيۡهِ فَلَن يَضُرَّ ٱللَّهَ شَيۡـٔٗاۚ وَسَيَجۡزِي ٱللَّهُ ٱلشَّٰكِرِينَ }

Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau ia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun; dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).

- Kisah Zainab binti al-Harits yang meracuni Nabi Muhammad saw selepas Perang Khaibar:

Zainab binti al-Harits, seorang wanita Yahudi dan isteri kepada Salam bin Masykum, yang merupakan salah seorang pemimpin Yahudi di Khaibar, membalas dendam atas kematian suami dan ayahnya dalam peperangan itu dengan meracuni daging kambing panggang yang dihadiahkan kepada Rasulullah saw dan para sahabat.

Daging tersebut terutamanya paha depan kambing yang diketahui sebagai bahagian kegemaran Rasulullah. Setelah Rasulullah mengambil sepotong dan mengunyahnya tetapi tidak menelannya, Baginda berkata bahawa tulang kambing itu memberitahunya bahawa daging tersebut beracun.

Malangnya, salah seorang sahabat, Basyar bin Barra, telah makan sebahagian daging beracun itu dan meninggal dunia. Zainab kemudian dihadapkan kepada Rasulullah saw dan mengaku meracuni daging tersebut dengan tujuan membunuh baginda.

Rasulullah saw menunjukkan kelembutan dengan memaafkannya, berkata bahawa Allah tidak akan membenarkan dia memiliki kuasa untuk membunuh Rasulullah. Namun, setelah kematian Basyar, keputusan hukuman atas Zainab diserahkan kepada keluarga mangsa. Peristiwa racun tersebut tetap memberi kesan pada Baginda sehingga menjelang wafatnya.

Kisah ini menunjukkan sifat keampunan Rasulullah saw meskipun terhadap musuh-musuhnya, dan juga menunjukkan bahaya rasa dendam serta rahmat Allah yang melindungi Nabi dari usaha pembunuhan melalui racun tersebut.Kisah Zainab binti al-Harits yang meracuni Nabi Muhammad saw selepas Perang Khaibar adalah seperti berikut:

Rasulullah saw mengetahui adanya racun tersebut apabila mengambil sepotong daging dari bahagian paha depan domba yang merupakan kegemaran Baginda. Baginda mengunyah tetapi tidak menelannya dan memuntahkannya sambil berkata bahawa tulang daging itu memberitahu baginda bahawa ia telah diracun.

Malangnya, seorang sahabat bernama Basyar bin Barra yang turut sama makan daging tersebut meninggal dunia akibat racun itu. Zainab kemudian dihadapkan kepada Rasulullah saw dan mengaku perbuatannya. Rasulullah saw memaafkan Zainab dengan berkata bahawa Allah tidak akan memberinya keizinan untuk membunuh Nabi-Nya.

Peristiwa ini meninggalkan kesan racun dalam tubuh Rasulullah saw sehingga menjelang kematiannya. Kisah ini menggambarkan keampunan dan kelembutan Rasulullah saw walaupun dengan musuh yang berniat jahat kepadanya.

- Pengajaran dari peristiwa dgn kewafatan Rasulullah saw:
  1. Bhgn pd kambing yg paling digemari oleh baginda Rasulullah adalah shank.
  2. Baginda Rasulullah berbekam sebagai kaedah perubatan mengeluarkan racun yg baginda temakan semasa makan kambing.

- Beratnya sakit saat kematian:
Ketika sakit yang sangat teruk sebelum kewafatan, Aisyah r.a. melihat Baginda berpeluh dengan banyak sekali, walaupun ketika itu adalah musim sejuk. Kewafatan Baginda memang disertai dengan keadaan yang sangat menyakitkan dan berat. Rasulullah sering kali menyapu wajah dengan air dan bersiwak meskipun dalam keadaan sakit dan lemah, menunjukkan keperibadian Baginda yang sentiasa menjaga kebersihan dan ibadah hingga akhir hayat.

Aisyah juga menyaksikan saat-saat di mana Rasulullah memanggil cucu dan isteri-isterinya, memberi mereka pesanan dan wasiat terakhir. Pada saat-saat terakhir Baginda, nampak betul keletihan dan pengorbanan yang baginda tanggung bagi menyampaikan risalah Islam kepada umat.

- Rasulullah wafat di rumah Aisyah:
Ketika Rasulullah saw sakit yang akhirnya membawa kepada kewafatan Baginda, pada mulanya baginda berada di rumah Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah saw). Baginda pernah meminum madu di rumah Zainab dan bermalam di sana, namun kemudian baginda meminta izin untuk tinggal di rumah Aisyah.

Izin ini diberikan oleh isteri-isteri lain kerana keadilan dan kerelaan hati mereka supaya Rasulullah dapat berada di tempat yang baginda kehendaki ketika sakit. Rasulullah memilih untuk tinggal di rumah Aisyah kerana layanan, kasih sayang, dan kesempurnaan akhlaknya yang sangat istimewa kepada baginda selepas sakit semakin berat.

- Berapa lama baginda sakit saat kewafatan?
Rasulullah saw sakit selama kira-kira 13 hingga 14 hari sebelum wafatnya. Meskipun sakit, Baginda tetap melaksanakan solat berjemaah bersama para sahabat selama 11 hari pertama sakitnya. Pada tiga hari terakhir, kesakitan Baginda bertambah sehingga tidak lagi mampu menjadi imam, dan Abu Bakar As-Siddiq mengambil alih menjadi imam solat.

- Rasulullah bersedekah saat kewafatan
Dalam masa sakit yang semakin berat menjelang kewafatan, Rasulullah saw bertanyakan kepada Aisyah akan apa yang berlaku kepada sejumlah emas yang dimilikinya, yang berjumlah tujuh atau sembilan dinar. Ketika Aisyah menjawab bahawa emas itu masih di sisinya, Rasulullah meminta agar Aisyah bersedekah dengan emas tersebut.

Aisyah sempat sibuk dengan urusan lain, lalu Rasulullah memanggilnya sekali lagi agar memberikannya dan Aisyah pun menyerahkan emas itu. Baginda memegang emas tersebut di telapak tangannya dan berpesan bahawa apabila seseorang bertemu dengan Allah sedangkan masih mempunyai harta yang belum dikeluarkan untuk sedekah, ia akan menjadi beban baginya.

Selepas meminta agar emas itu diberikan untuk sedekah, Rasulullah saw dikatakan pengsan atau menjadi sangat lemah lalu orang di sekelilingnya memberi pertolongan. Ini merupakan salah satu tanda betapa Rasulullah meninggalkan dunia tanpa harta yang masih tinggal di tangan Baginda selain untuk sedekah dan nafkah.

- Hadis bisikan terakhir Rasulullah kepada Fatimah
  • Dari Aisyah r.a., katanya: Fatimah datang berjalan kaki, seolah-olah perjalanannya sama dengan perjalanan Nabi s.a.w. Beliau bersabda: "Selamat datang, wahai anakku!" Kemudian beliau suruh duduk di kanan atau di kiri beliau. Lalu beliau bisikkan suatu berita kepadanya. Lantas Fatimah menangis. Saya bertanya kepadanya: "Mengapa engkau menangis?" Kemudian beliau membisikkan lagi suatu berita kepadanya. Lalu Fatimah tertawa. Saya berkata: Belum pernah saya melihat seperti kejadian di hari ini, suka yang mendampingi duka. Saya bertanya kepadanya mengenai apa yang dibisikkan Rasulullah kepadanya. Jawab Fatimah: "Saya tiada akan membukakan rahsia (bisik) Rasulullah s.a.w." Setelah Nabi s.a.w. wafat, saya ulang menanyakan. Jawabnya: Beliau membisikkan kepada saya: Bahawa malaikat Jibril datang mengajarkan Quran selengkapnya pada saya sekali setahun. Dan dia datang kepada saya tahun ini dua kali. Saya mengira ajal saya telah dekat. Engkau di antara keluarga saya yang pertama mengikuti saya. Lantas saya (Fatimah) menangis. Beliau bersabda: "Apakah engkau tidak suka jadi ketua wanita-wanita yang mendiami syurga atau ketua wanita mukmin?" Lalu saya (Fatimah) tertawa kerananya. [Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1544]
- Ucapan saidina Abu Bakar ra selepas dimaklumkan kewafatan Rasulullah
Setelah Rasulullah saw wafat, Fatimah memberitahu Abu Bakar tentang keadaan tersebut. Abu Bakar yang pada ketika itu tidak berada di sisi Rasulullah, segera pulang ke rumah Aisyah di mana jenazah Rasulullah disemayamkan.

Abu Bakar lalu menyingkap kain penutup jenazah Rasulullah, menciumnya, dan berkata:
"Demi ayah dan ibuku, betapa mulianya engkau dalam keadaan hidup maupun mati. Demi Allah, engkau tidak akan mengalami dua kematian selama-lamanya."

Setelah itu, Abu Bakar keluar ke masjid dan menenangkan orang ramai yang sedang berduka, terutama Umar bin Khattab yang sangat susah menerima berita tersebut. Abu Bakar mengingatkan mereka bahawa Muhammad itu hanyalah seorang Rasul, dan sesungguhnya Allah Maha Hidup dan tidak mati. Beliau membaca ayat Al-Quran surah Ali Imran ayat 144 (klik sini) untuk menegaskan bahawa Rasulullah sudah wafat dan menggesa umat Islam meneruskan keimanan kepada Allah.

Ucapan Abu Bakar ini menjadi penstabil keadaan umat Islam yang sedang bersedih dan keliru mengenai kematian Rasulullah.