- us Ah mad Faizal bin Sudin Ali kuliah Maghrib Ahad 28-Sep-2025
Wali Nikah
Wali Mujbir
Wali mujbir berdasarkan pandangan Imam Syafi'i dan rujukan tafsir Ibnu Kathir:
- Wali mujbir merujuk kepada wali yang mempunyai hak untuk menikahkan seseorang (terutamanya anak perempuan) tanpa perlu mendapatkan izin atau kerelaan dari pihak tersebut.
- Dalam mazhab Syafi'i, wali mujbir biasanya adalah ayah dan datuk sebelah bapa (datuk), dan ia juga termasuk tuan yang memiliki hamba sahaya wanita.
- Perkataan "mujbir" bermakna berkuasa memaksa. Jadi wali mujbir memiliki kuasa untuk melaksanakan akad nikah bagi pihak yang berada dibawah perwaliannya tanpa memerlukan persetujuan personal si perempuan, terutama jika anak itu masih kecil atau belum baligh.
- Walau bagaimanapun, disunatkan bagi wali untuk bertanya dan mendapatkan izin dari pihak perempuan jika sudah baligh dan berakal sehat, kecuali dalam keadaan istimewa.
- Perkawinan yang dilakukan oleh wali mujbir disahkan oleh syarak dan sah tanpa mengira izin si anak, berbeza dengan wali ghairu mujbir yang memerlukan izin.
- Mazhab Hanafi berpendapat hak wali mujbir lebih terbatas, manakala Mazhab Maliki dan Hambali ada sedikit perbezaan, tetapi secara umum wali mujbir merujuk kepada wali utama yang berhak menentukan akad nikah.
Dalam konteks tafsir Ibnu Kathir, wali mujbir penting kerana peranan dan haknya berhubung dengan akad nikah yang sah mengikut syariat Islam dan memastikan terjaganya hak dan tanggungjawab dalam institusi perkahwinan.
Ringkasnya, wali mujbir ialah wali yang berkuasa menikahkan tanpa izin pihak perempuan, biasanya ayah atau datuk, dengan tujuan menjaga kepentingan dan agama si perempuan dalam pernikahan menurut syariah.
2. Syarat sah menjadi wali nikah
Merujuk kpd tafsir Ibnu Kathir dan pandangan ulama:
- Wali mestilah seorang Muslim yang beriman, tidak sah wali dari kalangan bukan Islam.
- Lelaki: Wali mestilah lelaki, perempuan tidak sah menjadi wali nikah.
- Baligh: Wali mestilah sudah mencapai usia baligh (dewasa) dan matang akal.
- Berakal: Wali mestilah waras dan tidak mengalami gangguan mental.
- Merdeka: Wali mestilah bebas, bukan hamba atau budak, memiliki hak penuh untuk melaksanakan tanggungjawab wali.
- Adil: Wali mestilah adil, iaitu tidak melakukan dosa besar dan tidak terus-menerus melakukan dosa kecil.
- Ulama menekankan bahawa wali yang fasiq tidak boleh menjadi wali nikah kecuali wali raja (pemerintah).
- Mampu memahami lafaz akad nikah dan mengucapkannya dengan tepat.
- Tidak dalam keadaan ihram (bagi yang melakukan ibadah haji/umrah).
- Wali mestilah memahami tanggungjawab wali nikah dan bertindak demi kepentingan perempuan yang akan dikahwinkan.
Terdapat beberapa tingkatan wali seperti:
- wali mujbir (berkuasa menikahkan tanpa izin) dan
- wali ghair mujbir yang perlu mendapat izin si perempuan jika sudah baligh dan berakal.
Syarat-syarat ini adalah untuk memastikan pernikahan sah dari sisi syariat dan melindungi hak pihak perempuan dan institusi perkahwinan secara keseluruhan.
Soalan 1:
Apakah sah nikah sekiranya seorang wali itu adalah seorang yang penghisap rokok, kerana fatwa di Malaysia menghukumkan merekok adalah haram.
- Sah pernikahan tersebut, kerana wali tersebut hanya melakukan perbuatan haram (mengikut fatwa) namun ianya tidak melakukan perkara dosa besar i.e. menyirikkan Allah.
- Amalan majlis pernikahan dimulakan dengan istighfar oleh wali, pasangan pengantin, saksi dan juga hadirin. Praktis ini memehon keampunan dari Allah dan mengucapkan kalimah syahadah bagi memastikan syarat sebagai seorang Islam itu dipenuhi.
No comments:
Post a Comment