Friday, October 14, 2011

Nabi Ulul-Azmi

- Us Yusri Kuliah Maghrib Jumaat 14-Okt-2011

-5 Nabi Ulul-azmi

Dalil: Suratul Al-Ahzab ayat ke7






(Teruslah bertaqwa kepada Kami) dan (ingatlah) ketika Kami mengambil dari Nabi-nabi (umumnya): perjanjian setia mereka, dan (khasnya) dari engkau sendiri (wahai Muhammad), dan dari Nabi Nuh, dan Nabi Ibrahim, dan Nabi Musa, serta. Nabi Isa ibni Maryam; dan Kami telah mengambil dari mereka: perjanjian setia yang teguh (bagi menyempurnakan apa yang ditugaskan kepada mereka); (Surah Al-Ahzab Ayat 7)
- Susunan/aturan nabi ulul-azmi spt ayat di atas adalah Nabi Muhammad saw, Nuh as, Ibrahim as, Musa as dan Isa as.

- Namun, susunan Nabi Ulul-Azmi mengikut turutan yg afdal adalah Nabi Muhammad saw, Ibrahim as, Musa as, Isa as, dan Nuh as. 

- selepas para Nabi adalah para ambiak.
- selepas para ambiak adalah para malaikat.

- cth terbaik adalah para rasul, para nabi dan para sahabat. Kelebihan para sahabat adalah kerana mereka hidup pd zaman Nabi. Para tabi'in adalah mereka hidup pd zaman para sahabat yg hidup pd zaman kehidupan Nabi Muhammad saw.

- Ciri2 beriman kpd Rasul
- beriman secara umum ie wajib percaya Allah tlh mengutus sekian byk Rasul yg disebut dlm Al-Quran ie sebyk 25 org.

- Ciri2nya:
1) Allah menutus para rasul adalah utk membawa berita yg baik akan perkara yg baik dan membawa berita buruk/balasan neraka utk mereka yg melakukan kemungkuran.
2) memebawa berita gembira dan membawa berita ancaman/amaran dr Allah.
- berita gembira adalah akan hal balasan syurga kpd mereka yg taat peritah Allah.
- berita ancaman/amaran ie hal balasan neraka dan janji2 Allah akan balasan yg menunggu kpd mereka yg ingkar perintah Allah.
- Dalil dr surah Al-An'am ayat 48 dan  49






Dan tiadalah Kami utuskan Rasul-rasul itu melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pembawa amaran; kemudian sesiapa yang beramal soleh, maka tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka tidak akan berdukacita. (Surah Al-An'am Ayat 48)







Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, mereka akan dikenakan azab seksa dengan sebab mereka berlaku fasik. (Surah Al-An'am Ayat 49)
- apbl turun ayat "maka hendaklah kamu menyampaikan secara terang2an...", Nabi Muhammad naik ke bukit dan menyampaikan ayat2 Allah kpd kaum musyrikin Mekah.

- Nabi menyampaikan kpd mereka akan amaran dr Allah bhw baginda memberitahu bhw baginda membawa ugama Islam sebagai berita gembira kpd yg menentaatinya, dan menyampaikan berita amaran/ancaman dr Allah jika mereka mengingkari.

2) spy rasul mengajak manusia menyembah Allah, tujuan asasi syariat Islam ie mengagungkan Allah, (ii) menghidupkan Islam dlm kehidupan (iii) mentauhidkan Allah.
- tauhid ie mengesakan Allah ie hanya Allah shj yg wajib disembah.

- Dalil (#1) surah Al-Ambiak Ayat 25
-- Ayat penafian dulu diikuti ayat membenarkan spt kalimah syahadah, tiada tuhan kecuali Allah.
-- berhak disembah ie berhak mentaati dan meninggalkan larangannya.






Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku; oleh itu, beribadatlah kamu kepadaKu".  (Surah Al-Anbiak Ayat 25)

- Dalil (#2) As-Syura Ayat 13 <-- kena tanya Uz semula ni!
- ayat ini adalah ayat perintah Allah utk menegakkan ugama Islam.
- bukan ugama yg berlu disesuaikan dgn keadaan/trend semasa, sebaliknya dlm menyusuri peredaran masa, kita perlu sentiasa merujuk kpd Al-Quran dan sunnah sbg panduan hidup.




"Dan akan sempit pula dadaku serta tidak lancar lidahku; oleh itu utuskanlah perintahMu kepada Harun (supaya ia membantuku). (Surah As-Syura Ayat 13)

- Dalil (#3) sambungan di lain kuliah.
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: