Sunday, October 6, 2013

Peringatan dan persediaan mati

Tazkirah Maghrib Ahad 6-Okt-2013

1. Cara terbaik utk mempersiap diri mengadap Allah utk merima balasan di atas segala perbuatan di dunia, adalah dengan memperingati mati.

Rasulullah melukis suatu kotak dan membuat beberapa garisan melintang di dlm kotak, kemudia melukiskan garisan menegak dari bawah melepasi kotak.

Kemudian baginda bertanya kpd para sahabat, adakah mereka faham akan maksud gambar yg dilukis di tanah. Para sahabat berkata Rasul dan Allah lebih mengetahui.

Maka Rasulullah menerangkan lukisan tersebut sebagai;
- Kotak adalah kehidupan/umur manusia,
-garisan adalah ragam kehidupan, ada kalanya senang, sudah, suka duka, dan sebagainya.
- Garisan menegak merentasi kotak adalah angan-angan, keinginan manusia.

2. Setiap kali waktu solat, satu malaikat dtg kepadanya dan memberi tahu supaya bangun bersolat untuk memadamkan api yg menyala itu.

3. Di syurga nanti akan ada ahli syurga yg akan menyesal, kerana ada waktu yg dia tidak menggunakan waktu tersbt utk mengingati Allah.

4. Apbl kita sudah nampak apa faedah solat, berzikir dan lain2 amalan, maka kita akan berlumba2 utk melakukan amalan2 tersbt kerana mengharapkan balasan syurga. Namun penyesalan ini akan hanya diamati ketika mana manusia sudah tidak lagi mempunyai peluang utk kembali ke dunia utk beramal.

5. Al-Quran dan hadis menjadi peringatan kpd manusia utk memimpin dan memperingatkan manusia utk beramal.

6. Keinginan/nafsu dlm diri kita adalah ujian yg kita kena hadapi. Apbl ianya dituruti dengan membelakangi perintah Allah, maka akan diturunkan penyakit, bala bencana.
- Sabda Rasulullah, aku tinggalkan kamu 2 perkara iaitu AlgQuran dab hadis. Jika kamu perpegang kpdnya, nescaya kamu akan selamat.

7. Kisah nabi Musa as, dalam tempoh 40 hari baginda meninggalkan umatnya utk bermunajat kpd Allah, dan kitika nabi Harun as menjalabkan tugas kenabiannya sewaktu ketiadaan nabi Musa. Dari 600 ribu umat nabi Musa, 588 ribu telah murtad dan mengikuti samiri.

- Ancaman fahaman adalah bala yg kini melanda Malaysia. Fahaman syiah sedang mengelirukan org ramai dgn menyerupai org sunnah dan islam. Namun oleh kerana tiada kefahaman ugama dlm diri seseorg maka ramai yg percaya dan terikut2 dgn ajaran syiah ini.

- dengan itu setiap kita perlu mempersiapkan diri, dgn melakukan perkara2 yg di suruh Allah dan meninggalkan perkara2 yg dilarang.

- Berhati2 dgn ancaman fahaman syiah kerana ianya sangat hampir dgn kita. Bagaimanabianya akan mempengaruhi ahli keluarga terutama anak2 kita.

8. 4 perkara berbeza antara syiah dan sunnah:

(1) Syahadah - syahadah syiah berbeza dan mempunyai 5 perkara yg berlainan dr kalimah syahadah yg diucapkan dlm solat
(2) Al-Quran - syiah mempercayai bhw ayat quran ada 70 ribu ayat, namun quran mereka tiada dlm bentuk cetakan, akan dibawa oleh guru mereka suatu masa nanti.
(3) Sahabat nabi - syiah mengkafirkan para sahabat, dan hanya mengiktiraf saidina Ali karamawallahwajhu.
(4) Kemaksuman imam2 mereka, bahkan lehih tinggi dari para nabi.

No comments: