Sunday, April 9, 2017

Melembutkan hati

- us Meftah Kuliah Suboh Ahad 9-Apr-2017

1) Bersedia utk kehidupan selepas kematian
Kehidupan kita bermula dgn kematian, apbl diciptakan oleh Allah kita bermula dr sesuatu yg mati, kemudian dihidupkan di dunia. Apbl dimatikan kehidupan dunia yg sementara, maka kita akan dihidupkan sekali lagi utk kehidupan yg kekal selamanya.

- Surah Yunus Ayat 10:45

(وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنَ النَّهَارِ يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ ۚ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ)

Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).

2) Sifat Allah itu lemah lembut
- utk melembutkan hati seseorg, baca "Ya Latiif" sebanyak 129 kali, kemudian "Ya Hafiiz"  119 kali, (jumlah yg spesifik). Jika terkurang atau terlebih, ianya spt zikir biasa.
- bacakan surah Toha Ayat 1 hingga 5, sewaktu membacakan ayat ini  bayangkan wajah org yg diinginkan utk dilembutkan hatinya.

No comments: