Sunday, December 3, 2017

Dosa Besar ke-26 ie Melakukan Kejahatan dan Kezaliman

- us Shairozi Hashim kuliah Maghrib Ahad 3-Dis-2017

Dosa Besar ke-26 ie Melakukan Kejahatan dan Kezaliman (ke atas manusia)

a) Kezaliman yg paling besar adalah berlaku syirik kpd Allah.

- penindasan berlaku dlm byk bentuk. Jika seorg pemimpin, jangan mengenakan polisi, dan undang² hingga menyebabkan rakyat dibebani masalah kehidupan, spt cukai yg melampau dan menekan rakyat.

- sesungguhnya Allah tidak lupa akan perbuatan, penindasan yg dilakukan. Semua itu akan dibentangkan di Akhirat nanti, dan dibenarkan utk org yg ditindas/dizalimi utk menuntut haknya.

- Surah Ibrahim Ayat 14:42 (pg 260)

(وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ)

Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku).

b) Hadis dr Abdullah bin Salam, kata baginda Rasulullah, selepas Allah ciptakan makhluk,  dan selepas itu berjalanlah makhluk itu sambil bertanya kpd Allah, wahai Tuhan dgn siapa Engkau suka mendampingkan diri. Kata Allah, Aku bersama-sama dgnnorg yg teraniaya, sehinggalah ditunaikan haknya.

- sahabat Rasulullah apbl diuji dgn kezaliman dan penindasan, iman mereka makin bertambah kerana yakinnyaereka dgn janji Allah  bhw Allah bersama dgn org yg dizalimi.

c) dlm riwayat/cerita yg lain ada seorg raja yg zalim yg membina istana dgn segala kemewahan. Kemudian dtg seorg perempuan tua membina sebuah pondok buruk di sebelah kawasan istananya. Suatu hari ketika bersiar-siar dia ternampak pondok buruk itu. Selepas ditanyakan kpd pengiringnya, dia arahkan utk roboh pondok buruk itu kerana mencacatkan pandangannya. Apbl pulang perempuan tua itu dia bertanya kpd pengawal, siapa yg merobohkan pondoknya. Jawab si pengawal, raja yg menyuruh pondok perempuan itu dirobohkan. Maka berdoa perempuan itu memohon balasan dr Allah kpd raja yg berlaku zalim kpdnya. Lalu makbulkan doanya dan Allah perintahkan malaikat Jibrail utk membalikkan istana raja.

- doa seorg yg dianiaya itu amat dekat dgn Allah.

c) sewaktu kita melakukan kejahatan, menghina, mencaci, mengaibkan org, kita terdedah kpd dosa melakukan fitnah dan kezaliman yg boleh menyebabkan Allah murka kpd kita, dan kita terdedah kpd bala dr Allah.

- org yg rasa dia dianiaya, dizalimi dan ditindas, maka cukup baginya utk mengucapkan "hasbiallah" ie "cukuplah bagiku Allah ada  bersamaku".

d) dari Abu Umamah, dia menyebutkan bhw org yg zalim itu apbl melalui jambatan dia akam bertemu dgn org yg dizaliminya dahulu. Org itu tidak dpt melepasi jambatan itu melainkan semua kebaikan/pahalanya digunakan utk menebus kezaliman yg dilakukan. Bila kehabisan kebaikan/pahala maka dipindahkan pula dosa org yg dizalimi. Bila dah tiada pahala, maka dia akan diseret oleh malaikat dan dicampakkan ke dlm neraka.

e) kata Rasulullah, akan dibangkitkan manusia dgn berkaki ayam, bertelanjang dan tidak berkhatan. Lalu berseru suara yg dpt didengar org yg jauh, lalu dikatakan oleh suara itu, Akulah Raja yg paling berkuasa, tidak dibenarkan seorg itu masuk ke syurga walau dgn satu dosa di tangannya.

- apbl ditanya oleh para sahabat siapakah org yg berkaki ayam, bertelanjang dan tidak berkhatan itu, jawab baginda Nabi, org yg berkaki ayam bertelanjang dan tidak berkhatan itu adalah kerana kejahatan dan kezaliman yg dilakukan di dunia.

- Sesungguhnya Allah tidak menzalimi sesiapa. Manusia itu sendiri yg memilih berlaku zalim ke atas diri mereka sendiri. Segala perbuatan mereka akan dibentangkan di Akhirat nanti.

- Surah Al-Kahfi Ayat 18:49 (pg 299)

وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا

Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.

d) Rasulullah mengajarkan kita utk mengajarkan kpd anak² kita utk beradab, tidak berlaku zalim kpd mereka.

No comments: