Saturday, May 5, 2018

Ukuran Kemuliaan

- us Ibrahim kuliah Maghrib Sabtu 5-Mei-2018

Surah Al-Hujrat Ayat 49:13 (ms 517)

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

- kemulian sesorg bukannya kerana ketinggian pangkat, darjat atau kemewahan. Sebaliknya dinilai oleh Allah dr sudut ketakwaan.

- Firaun menilai sesorg (dimaksudkan Nabi Musa as) kepada kemewahan dan harta. Dia dgn bongkak mengatakan memiliki kerajaan Mesir dgn Sungai Nilnya yg ketika itu menjadi sumber punca air utk minuman dan pengairan ladang² yg menjadikan Mesir kaya, subur hingga menyebabkan dia sonbong dan takbur.

- Surah Az-Zukhruf Ayat 43:51 (ms 493)

وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

Dan Firaun pula menyeru (dengan mengisytiharkan) kepada kaumnya, katanya: "Wahai kaumku! Bukankah kerajaan negeri Mesir ini - akulah yang menguasainya, dan sungai-sungai ini mengalir di bawah (istana) ku? Tidakkah kamu melihatnya?

- Balasan yg diberikan kpd kerajaan yg diperintah oleh pemimpin yg sombong, takbur adalah kemarau dan hasil negara yg berkurangan.
a) kemarau  simbolik kpd kesusahan
b)

- Surah Al-Araf Ayat 7:130 (ms 165)

وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

Dan sesungguhnya Kami telah menimpakan Firaun dan kaumnya dengan musim kemarau dan kekurangan buah-buahan, supaya mereka insaf mengambil pelajaran.

-

No comments: