Saturday, June 9, 2018

Keyakinan tentang sumber rezeki

- us Zamri Sabtu 9-Jun-2018

- tidak perlu meninggalkan kehidupan dunia utk menjadi org yg paling dekat dgn Allah.

- Surah Al-Hujrat ayat 49:13 (klik sini utk paparan ayat)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

- 2 waktu yg dikhususkan utk setiap org Islam menjadi spt seorg alim adalah:
  1. 10 hari terakhir dln bulan Ramadhan
  2. waktu ihram

- Bab Qonaah (berpada dgn apa yg ada), menjaga kehormatan, menginfakkan harta, dan memelihara diri dari meminta-minta.

- Imam Nawawi membawakan dalil:

a) Rezeki kita hanya Allah shj yg beri, bukannya dr manusia. Keyakinan kita perlu diperbetulkan bhw setiap rezeki adalah dr Allah, bukannya kerana atas sebab kita mengenali org² tertentu (spt dlm urusan perolehan kontrak, mendpt pekerjaan).

Surah Az-Zariat ayat 51:58 (klik sini)
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ

Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.

- maknanya, jangan bimbang dlm bab rezeki.

b) Kadar rezeki itu ditentukan oleh Allah.

Surah As-Shura ayat 42:27 (klik sini)
وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَٰكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ

Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.

c) Allah membuat percaturanNya kpd siapa rezeki itu diberikan. Bukan manusia yg kita anggap sebagai org ahli politik, pengarah, etc yg menentukan rezeki kita.

Surah As-Shura ayat 42:12 (klik sini)
لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Dia lah jua yang menguasai urusan dan perbendaharaan langit dan bumi; Ia memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dia juga yang menyempitkannya (menurut peraturan itu); sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

d) Yakinlah bhw setiap harta yg dibelanjakan (dermakan) pd jalan Allah, maka Allah akan gantikannya.

Surah Saba ayat 34:39 (klik sini)
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya, dan Ia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya; dan Dia lah jua sebaik-baik Pemberi rezeki".

No comments: