Sunday, April 7, 2013

Pakatan Politik Dengan Bukan Islam


Pakatan Politik Antara Orang Islam dan Bukan Islam

1. Pernah berulang kali berlaku dlm pemerintahan Islam.

2. Tahalussiasi adalah apbl org Islam meminta pertolongan org bukan Islam dan dlm masa yg sama org bukan Islam juga meminta pertolongan org Islam bagi suatu tujuan politik.
-perjanjian Hudaibiyah bukan bab tahalussiasi sebaliknya genjatan senjata di mana kedua-dua pihak tidak boleh menyerang satu sama lain selama 10 tahun.

-perjanjian Ilful Kubul, org kafir quraish membuat perjanjian dikalangan beberapa puak bani quraish, sebelum dr Nabi dilantik menjadi Rasul. Ini juga bukan contoh tahalussiasi kerana tidak berkaitan kuasa politik, sebaliknya adalah pakatan kerjasama.

- dlm perang Badar, org musyrikin dtg bertemu dgn Nabi dan ingin mendapatkan pertolongan org Islam dan dlm masa yg sama ingin menolong Nabi dan org Islam utk turut serta dlm perang Badar. Ini adalah contoh tahalussiasi.

3. Pandangan ulamak terhadap tahalussiasi.
(1) Ibnu Taimiah - berdasarkan surat menyurat antara Khalid Al-Walid dgn Saidina Umar berkenaan hak penjagaan harta di negeri Syam, yg dicadangkan agar dijaga oleh seorg kristian. Saidina Umar tidak membenarkan Khalid Al-Walid melantik org kristian tersbt.

(2) dlm hadis yg diriwayatkan oleh imam baihaki. xxx.

No comments: