Saturday, February 23, 2013

Mengingati Allah

- Kuliah Maghrib Sabtu 23-Feb-2013

Tazkirah: Mengingati Allah 

-Surah Al-Anfal ayat 8:2: (klik sini utk paparan ayat)

إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡهِمۡ ءَايَٰتُهُۥ زَادَتۡهُمۡ إِيمَٰنٗا وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.

  • Kunci kejayaan adalah apbl manusia mengingati Allah.

  • Ada pelbagai sebab manusia mengangis mengingati Allah, oleh itu kita pilihlah sendiri cara utk mengingati Allah.

-kisah Habib An-Naja dlm Surah Yassin:
Utusan Allah di An-Thoqiah diseksa dan ada tafsiran mengatakan mereka diseksa dan digergaji kepalanya. Habib An-Najah juga menerima nasib yg sama hinggalah dia mrninggal. Mufasir mengatakan ketika Habib diseksa, dia diperintah masuk syurga. Habib mengatakan/mengungkapkan kpd kaumnya alangkah baiknya jika kaumnya mengikutinya utk menerima balasan syurga yg disingkapkan oleh Allah kpdnya utk dpt melihat keadaan dan keindahan yg dijanjikan di dlm surga.

  • Hadis yg diriwayatkan dr Aisyah ra, Rasulullah bersabda bhw setiap dr umatku akan masuk syurga kecuali yg tidak mahu masuk syurga. Para sahabat bertanya siapakah yg tidak mahu masuk syurga itu? Jawab baginda, siapa yg hendak masuk syurga akan mengikuti perintah Allah dan rasulNya, manakala org yg tidak mahu masuk syurga adalah yg tidak patuh mengikuti perintah Allah dan rasulNya.

  • Pilihan diberika kpd manusia sama ada utk beriman kpd Allah atau berlaku kufur terhadap Allah.

- Ayat-ayat Al-Quran berbentuk amaran yang bakal diterima kepada mereka yang kufur, disebutkan oleh Allah dlm ayat ke-16 surah Az-Zumar.  Di akhir ayat ke-17, berita gembira kepada mereka yang beriman kpd Allah, 
"maka berilah berita gembira kpd umat2ku", dijelaskan bhw mereka itu adalah manusia yg mendengar dgn baik peringatan yg diberikan kpdnya. 

Surah Az-Zumar Ayat 39:16  (klik sini utk paparan ayat)

لَهُم مِّن فَوۡقِهِمۡ ظُلَلٞ مِّنَ ٱلنَّارِ وَمِن تَحۡتِهِمۡ ظُلَلٞۚ ذَٰلِكَ يُخَوِّفُ ٱللَّهُ بِهِۦ عِبَادَهُۥۚ يَٰعِبَادِ فَٱتَّقُونِ

Bagi mereka (yang kafir disediakan lapisan-lapisan dari api menyerkup di atas mereka, dan lapisan-lapisan (dari api) di bawah mereka; dengan (azab) yang demikian, Allah menakutkan hamba-hambaNya: "Oleh itu, bertaqwalah kepadaKu wahai hamba-hambaKu!"


Surah Az-Zumar Ayat 39:17  (klik sini utk paparan ayat)

وَٱلَّذِينَ ٱجۡتَنَبُواْ ٱلطَّٰغُوتَ أَن يَعۡبُدُوهَا وَأَنَابُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰۚ فَبَشِّرۡ عِبَادِ

Dan orang-orang yang menjauhi dirinya dari menyembah atau memuja Taghut serta mereka rujuk kembali taat bulat-bulat kepada Allah, mereka akan beroleh berita yang mengembirakan (sebaik-baik sahaja mereka mulai meninggal dunia); oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu 

  • Manusia perlu mendengar dgn baik sesuatu peringatan yg disampaikan kpdnya, menilai dan mengikuti peringatan dan suruhan yg disampaikan supaya ia mendapatkan keampunan dr Allah dan mendapatkan balasan syurga.

  • Syurga tidak disediakan untuk manusia yg kufur (kpd Allah), syurga hanya utk manusia yg bertakwa.

Ciri-ciri orang yang bertakwa
-dlm surah Ali-Imran ayat 133 disebutkan balasan syurga utk orang-orang yang bertakwa. Dlm ayat 134, disebutkan ciri-ciri org yg bertakwa:

Surah Ali Imran Ayat 3:133 (klik sini utk paparan ayat)

وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٖ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ

Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;


Surah Ali Imran Ayat 3:134 (klik sini utk paparan ayat)

ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي ٱلسَّرَّآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَٱلۡكَٰظِمِينَ ٱلۡغَيۡظَ وَٱلۡعَافِينَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ

Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
  1. Org yg menginfkakkan hartanya pd jalan Allah

  2. Org yg menghilangkan kemarahan.
    • kita hilangkan perasaan marah dgn (menelan kemarahan tersbt) bersabar.

  3. Org yg memaafkan org lain.
    • Sifat org bertakwa adalah dia mengampunkan, memaafkan dan menghapuskan kesilapan/kejahatan rasa marah yg dilakukan oleh org yg menyakitinya.

  4. Org yg cinta/gemar melakukan kebaikan.
    • Apbl Allah bertanya kpd Nabi Musa, baginda menjawab tongkat yg dipegangnya adalah utk membantunya berjalan, mengembala dan sebagainya. 
Surah Toha Ayat 20:18 (klik sini utk paparan ayat)

قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّؤُاْ عَلَيۡهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىٰ غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَـَٔارِبُ أُخۡرَىٰ

Nabi Musa menjawab: "Ini ialah tongkatku; aku bertekan atasnya semasa, berjalan, dan aku memukul dengannya daun-daun kayu supaya gugur kepada kambing-kambingku, dan ada lagi lain-lain keperluanku pada tongkat itu".

    • Sekiranya sebatang tongkat ada menfaat kpd manusia maka setiap diri manusia perlu menjadikan dirinya bermanfaat kpd manusia lain.

No comments: