Saturday, March 28, 2015

Setiap nyawa pasti akan mati

- Dr Ikhwan Kuliah Suboh Sabtu 28-Mac-2015

Hiduplah selama mana yg kita hendak, kesudahannya adalah kematian.

Hidup di atas muka bumi adalah tipu daya semata - mata.

(i)  Zuhud ie org yg meninggkan perkara2 yg tidak berguna di akhirat.
(ii)  Warak ie org yg meninggkan perkara yg tidak memberi faedah kepadanya di akhirat kelak.

Setiap nyawa pasti akan mati, ada satu hadis perihal Nabi Musa:
Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah berkata, "Malaikat maut diutus kepada Musa, ketika dia datang Musa menamparnya, lalu malaikat maut kembali kepada Tuhannya, dia berkata, 'Engkau telah mengutusku kepada seorang hamba yang menolak mati." Lalu Allah mengembalikan matanya (yang rusak karena tamparan Musa). Allah berfirman kepadanya, "Kembalilah kepada Musa, katakan kepadanya agar dia meletakkan tangannya di punggung sapi jantan, maka bulu sapi yang tertutup oleh tangannya itulah sisa umurnya, satu bulu satu tahun." Musa berkata, "Ya Rabbi setelah itu apa?" Malaikat menjawab, "Maut." Musa berkata, "Sekarang aku pasrah." Maka Musa memohon kepada Allah agar didekatkan kepada tanah suci sejauh lemparan batu. Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda "Seandainya aku di sana niscaya aku tunjukkan kuburnya kepada kalian yang berada di sisi jalan di dataran berpasir merah yang bergelombang." 

- akan ikut si mati adalah 3 perkara ie keluarga, harta dan amalan. Hanya amalan yg mengikut kita ke dlm alam kubur.

- amalan yg mcm mana? Iaitulah amalan yg soleh, ie amalan yg berkualiti, bermutu. Cth, amalan dgn Al-Quran, serapat, sekerap mana kita berhubung dgn Al-Quran. Sekerap mana kita membacanya. Cth ke2, zikir, sekerap mana kita berzikir? Cth3, solat, adakah kita ahli solat?

- Kita perlu menyediakan diri utk bersedia meninggalkan keluarga, atau ditinggalkan ahli keluarga.

- Jgn terlibat dgn melakukan dosa2 kecil, kerana ianya akan dihitung dan berkumpul, menjadikan kita berat/payah utk melakukan ibadah, cth payah utk membaca Al-Quran, malas utk solat sunat, mengantuk utk bangun solat suboh.

- apa ukuran kemuliaan? Bukannya harta, dan pangkat. Sebaliknya qiamulail.

Ciri2 org yg soleh:
1) qiamulail
- ada riwayat mengatakan solat 2 rakaat selepas isyak sudah di kira qiamulail. Namun ianya dikatakan sekecil/rendah amalan qiamulail. Afdhalnya dilakukan swpertiga mlm. Jika tidak mampu juga lakukan di waktu awal pagi sebelum masuk waktu suboh, cth 5pagi.

-Bila kita tidak berhajat kpd manusia.
Ajar diri kita supata

No comments: