Tuesday, November 22, 2016

Hukum Pakai Cincin Bagi Lelaki

- us Abd Basir Kuliah Maghrib Selasa 22-Nov-2016
Perhiasan (cincin) yg dibenarkan utk lelaki.

- hukum bertindik bagi seorg lelaki:
Haram bagi seorg lelaki bertindik, tidak kira di mana tindik itu dipakai, contohnya di telinga, hidung, bibir, lidah, perut.

- cincin Rasulullah diperbuat dari perak manakala batu cincin baginda berasal dr Habsyah. Ada satu lagi cincin Rasulullah yg diperbuat dari perak namun tiada batu.

- ada juga cincin Rasulullah yg hanya digunakan sebagai cop (rasmi) surat (yg di balas oleh baginda Rasulullah. Cincin ini mempunyai tulisan "Allah Rasul Muhammad", yg setiap satunya dlm 3 baris.  Cara bacaan cop itu bermula dr baris bawah. Ini adalah adab yg diajarkan bwh kedudukan Allah mendahului, mengatasi segala apa yg selainnya.

- emas yg diharamkan kpd org lelaki (bukan kanak2 lelaki selagi belum baligh - hukumnya harus), adalah yg dihalalkan kpd org perempuan.

- utk mendpt pahala sunnah bagi lelaki yg memakai cincin, maka pakai cincin yg diperbuat dr perak.

- hukum pakai cincin suasa (bagi seorg lelaki), ada 2:
(i) harus jika bahannya tidak mempunyai bahan emas, atau bahan emas yg diguna utk menyaluti cincin suasa itu apbl bahan salut itu diasingkan, ianya tidak mempunyai nilai pasaran.

(ii) haram jika campuran bahan suasa dan emas dijadikan asas cincin suasa tsbt. Juga haram jika cincin suasa yg disaluti emas yg tebal, yg apbl diasingkan salutan emas itu, ianya mempunyai nilai pasaran.

- Rasulullah membuat cincin yg diguna sebagai cop rasmi (kerajaan Islam), sebagai tanda komunikasi dgn kerajaan luar.

- Rasulullah akan menanggalkan cincin yg mempunyai tulisan "Allah Rasul Muhammad", abpl hendak memasuki tandas (utk qadak hajat). Menjadi sunnah kpd kita utk membuka cincin yg kita pakai apbl hendak masuk tandas.

- Disunnahkan utk menutup kepala apbl hendak masuk tandas utk qadak hajat. Boleh gunakan tuala, topi, kain, etc. Namun sebaik-baiknya tidak menggunakan serban sebagai penutup kepala (ie jangan pakai serban apbl memasuki tandas utk qadak hajat).

- Harus (bagi lelaki) pakai 2 cincin pd satu-masa, ie satu di tangan kanan dan satu lagi di tangan kiri (bukannya ke2-2 cincin berada di tangan yg sama).

- Makruh memakai cincin lebih dr satu cincin, mengikut Imam2 lain. Begitu juga jika lebih dr 2 cincin.

- Hukum pakai cincin dijari (bagi seorg lelaki):
(i) Sunnah memakai cincin di jari kelingking (jari ke-5) tangan kanan. Ada juga Imam2 yg membenarkan di jari manis (jari ke-4).

(ii) Haram pakai cincin di jari lain selain kelingking (jari ke-5) atau jari manis (jari ke-4).

- Cincin Rasulullah yg mempunyai tulisan "Allah Rasul Muhammad" yg ketika itu dipakai oleh Khalifah Uthman, terlepas dari tangan Khalifah Uthman, apbl beliau membuka cincin dari jarinya dan terus masuk ke dlm telaga Aris. Telaga Aris ini beliau beli dr seorg yahudi, bagi tujuan memudahkan org Islam utk mendptkan bekalan air.

No comments: