Saturday, November 26, 2016

Kebenaran Menenggelamkan Kebatilan

- us Ibrahim Kuliah Maghrib Sabtu 26-Nov-2016

Surah Al-Israk Ayat 17:81

وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

Dan katakanlah:" Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap".

- bila ada kasih-sayang, ukhwah maka sukar utk berlaku persengketaan. Sekiranya berlaku perbalahan, tempohnya tidak lama. Mereka akan berbaik semula dlm masa yg singkat.

- Ayat ini merupakan ayat murshid, jika dinisbahkan kpd silaturrahin dan ukhwah, maka boleh dikatakan persengketaan/perbalahan adalah amat sukar utk berlaku.

- apbl kita diuji dgn kesusahan namun tidak dinilaikan sebagai kesusahan oleh org lain, hingga tidak ditolong oleh kawan/jiran yg dekat. Maka perlu jaga hati kita agar tidak bersangka buruk dgn mereka, dan tidak memutuskan silaturrahim/ukhwah dgn mereka.

- Apbl kita diuji melelui perbuatan sahabat/kawan yg melakukan keburukan ke atas diri atau keluarga kita, maka jagalah hati kita dr memburukkan sahabat/kawan itu kpd org lain. Jaga hati agar keikhlasan yg kita buat sebelum ini tidak dinilai oleh Allah.

- Marah yg tiada nilai
Apbl org bukan Islam menghina Al-Quran, kita marah. Namun dlm masa yg sama kita tidak mengaji/membaca Al-Quran. Ini menunjukkan kita tidak sayangkan ugama. Marah kita itu spt marah yg dibuat-buat.

- Aqidah yg kuat akan merohohkan kebatilan.

- Tauhid yg kuat akan menolak dakyah yg dibawa oleh pengikut yg sesat (syiah, athies, kristian, etc).

- Berlembut akan membawa kpd benaran. Jangan berkeras kerana kekerasan selalunya bersifat sementara/sentimen dan akan menyerlahkan kelemahannya (spt riak).

No comments: