Saturday, October 21, 2017

Adab mengunjungi orang

- us Ibrahim kuliah Maghrib Sabtu 21-Okt-2017

- kisah Bani Qadim setelah memeluk Islam, beriman kpd Allah dan Nabi Muhammad saw, dan mereka berhajat utk menziarahi Rasulullah.

- apbl mereka tiba di Madinah, rombongan Bani Qadim ini dimaklumkan bhw baginda Rasulullah tidak berada di masjid, baginda berada di rumah (isteri), namun tidak diketahui di rumah isteri yg mana satu.

- rombongan itu pun bergerak dgn berteriak "Muhammad, Muhammad" memanggil baginda Rasulullah, setelah beberapa rumah, akhirnya mereka sampai ke rumah yg Rasulullah ada di sana.  Mendengarkan itu baginda menyahut dan bersiap2 utk bertemu mereka. Rombongan itu berteriak lagi mcm org tak beradap, tak sabar menunggu.

- sedang Rasulullah bersiap itu turun wahyu dr Allah menerangkan mereka yg memanggil2 nama baginda itu, kebanyakkannya  tidak tahu adab bertemu dgn Rasulullah, tidak sabar menunggu Rasulullah utk keluar menemui mereka, memanggil nama shj (Muhammad).

- Surah Al-Hujrat Ayat 49:4

إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat ahlimu, wahai Muhammad), kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tata tertib).

- Surah Al-Hujrat Ayat 49:5

وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّىٰ تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Dan kalaulah mereka bersabar menunggu sehingga engkau keluar menemui mereka, tentulah cara yang demikian lebih baik bagi mereka; dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

- Allah menegur golongan itu dgn turunnya ayat di atas  agar tidak diulangi situasi itu atau ditiru oleh org lain,
(a) panggil dgn sanjungan yg tinggi bukannya dgn panggilan nama shj
(b) bersabar menunggu Rasulullah utk keluar bertemu mereka.
(c) bercakap dgn suara yg perlahan.

- apbl mengunjungi org, maka jagalah adab. Jangan lakukan perkara spt yg dilakukan oleh Bani Qadim.

No comments: