Saturday, January 27, 2018

Yakjuj dan Makjuj

- us Muhd Ihsan kuliah Suboh Sabtu 27-Jan-2018

- fitnah shubhah ie fitnah kpd aqidah

- hadis: Zainab Binti Jahsyin (ie isteri Rasulullah SAW).katanya suatu ketika Rasulullah terjaga dari tidur dalam keadaan terkejut, lantas baginda berkata “Lailaha illallah, Celakala bagi orang Arab disebabkan  suatu bencana yang akan terjadi iaitu hari ini dinding yang menahan yakjuj dan makjuj telah terbuka sebesar ini..(membuat lingkaran dengan jari telunjuk dan ibu jari)..(Zainab binti Jahsyin) bertanya: Wahai Rasulullah apakah kita semua akan binasa padahal di antara kita banyak terdapat orang orang soleh? Beliau menjawab YA apabila banyak terjadi perzinaan.


Daripada Ummul Mukminin Ummul Hakam Zainab binti Jahsy ra., ia berkata : “Nabi saw masuk ke rumah dengan perasaan cemas seraya bersabda : “Tidak ada Tuhan selain Allah, hendaknya bangsa Arab harus selalu waspada terhadap bencana yang hampir menimpanya, di mana saat ini telah terbuka tirai Ya’juj dan Ma’juj sebesar ibu jari. Saya bertanya : “Wahai Rasulullah, apakah kami akan binasa sedangkan di tengah-tengah kami banyak orang-orang yang berbuat kebajikan ?” Beliau menjawab : “Ya, apabila kejahatan merajalela.” [HR.Bukhari dan Muslim]

 

a) perkara yg perlu dilakukan selepas bangun dr tidur atau pengsan atau koma  maka mengucap dahulu.
b) Kita yg melawat pesakit ajarkan kpd org yg baru sedar (pengsan/koma) dgn  mengucap.


- Zikir kpd Allah akan menjadi sebab utk kita terlepas dr fitnah.

a) zikir adalah perkara yh paling murah dan mudah utk mengingati Allah.


2. Baginda sebutkan bangsa Arab kerana org Arab paling ramai ketika itu.
a) hadis ini tidak khusus kpd bangsa Arab, sebaliknya kpd semua bangsa.

3. Allah masih bantu kita, halang yakjuj dan makjuj dari terlepas dr benteng yg dibina oleh Zulkarnain, spt yg disebutkan dlm Al-Quran surah Al-Kahfi.


a) tidak diberi ilham kpd mereka utk alternatif spt membina tangga atau melakukan kerja mengorek benteng secara bergilir.
b) Allah tidak ilhamkan kpd ketua mereka utk mengucapkan "insyaallah".


4. Apa yg boleh difahami tentang yakjuj dan makjuj?
a) Kaum yakjuj dan makjuj ini ada kepakaran yg tinggi, kerana mampu mengorek benteng besi .
b) ada ketua dikalangan mereka
c) ada di kalangan mereka yg mengenali kekuasaan Allah, hingga menyebutkan insyaallah.

5. Kita perlu menegur kemaksiatan hingga ke tahap memberi manfaat atau perubahan kpd org yang ditegur. Bermakna kita perlu lakukan teguran berterusan hinggalah org itu kembali kpd mentaati perintah dan larangan Allah.


No comments: