Saturday, March 10, 2018

Tafsir Surah Yusuf

- us Dr Khairul Kuliah Maghrib Sabtu 10-Mac-2018

- peringkat pertama fitnah ke atas Nabi Yusuf ie keluarga.

Surah Yusuf Ayat 12:17

قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ

Mereka berkata: "Wahai ayah kami! Sesungguhnya kami telah pergi berlumba-lumba berburu dan kami telah tinggalkan Yusuf menjaga barang-barang kami, lalu ia dimakan oleh serigala; dan sudah tentu ayah tidak akan percaya kepada kata-kata kami ini, sekalipun kami adalah orang-orang yang benar".

- ayat² menipu/utk memperdaya: sudah tentu ayah tidak akan percaya kepada kata-kata kami ini, sekalipun kami adalah orang-orang yang benar".

- begitu juga keadaan hari ni, org yg menjual/promote benda/jualan akan mengguna ayat yg serupa ini.

- Ayat 12:20

وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ

Dan (setelah berlaku perundingan) mereka menjualnya dengan harga yang murah, iaitu beberapa dirham sahaja bilangannya; dan mereka adalah orang-orang yang tidak menghargainya.

- tafsir mengapa dijual Nabi Yusuf dgn harga yg murah adalah:
(i) kabilah ni tidak perlu modal utk mendptkan Nabi Yusuf, jd jual murah pun masih lg untung.
(ii) kabilah ini khuatir jika disimpan lama utk mendptkan harga jualan yg tinggi, maka akan ada leluarga Nabi Yusuf yg menuntut. Mereka langsung tidak dpt untung.

Peringkat ke-2 fitnah yg dihadapi oleh Nabi Yusuf

- apbl Nabi Yusuf dewasa, Allah kurniakan kpdnya 2 keistimewaan ie
(i) kebijaksaan
(ii) pengetahuan

- Ayat 12: 22

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ

Dan ketika Yusuf sampai ke peringkat umurnya yang sempurna kekuatannya, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikianlah kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

- Ayat 12:23

وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memuliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya".

- Allah pelihara Nabi-Nya dgn sifat maksum, dan dgn kebijasanaan yg dikurniakan-Nya kpd Nabi Yusuf dgn balasan kata²: Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memuliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya".

- ikhlas
Kata iblis: Aku akan  menyesatkan hamba Adam kecuali yg ikhlas.

- bukti Nabi Yusuf tidak melakukan kesalahan adalah tiada satu ayat Al-Quran yg menceritakan permohonan Nabi Yusuf utk memohon ampun dr Allah akan kesalahan yh dilakukannya.

No comments: