Sunday, September 16, 2018

Saad bin Abi Waqas

-us Norazam Kuliah Maghrib Ahad 16-Sep-2018

- Saad bin Abi Waqas
Sahabat yg dijanjikan syurga, sedangkan beliau masih hidup

- berketurunan sama dgn Aminah, ie ibunda Rasulullah. Berpangkat bapa saudara kpd Rasulullah.

- Saad bin Abi Waqas memeluk Islam awal (org lelaki ke3 ie selepas saidina Abu Bakar As-Siddiq), pd umur 17 thn. Didakwahkan oleh saidina Abu Bakar As-Siddiq, ie antara 5 org pertama yg memeluk Islam yg didakwahkan oleh Abu Bakar.

- Apbl Saad memeluk Islam ibunya merajuk dan tidak mahu makan sehinggalah Saad keluar Islam. Saad dinasihatkan oleh saudara yg lain utk menemui ibunya yg masih berlapar. Saad menemui ibunya (yg berkeadaan daif kerana tidak makan), katanya, sekiranya 100 nyawa dicabut dr ibunya saru persatu, namun tidak sekali-kali dia tidak akan meninggalkan Islam. Oleh kerana itu ibunya mengambil keputusan menghentikan mogok laparnya, dan kembali sihat.

- di Mekah tidak byk cerita berkenaan Saad.
- Saad berhijrah ke Madinah lebih awal dr baginda Rasulullah.
- Rasulullah berhijrah bermula pd 28 Safar, dan tiba di Yatrib pd 12-Rabiul Awal.
- semasa dlm masjid Rasulullah bersama para sahabat, baginda memberitahu bhw sebentar lagi akan tiba ahli syurga. Seketika kemudia masuk Saad bin Abi Waqas.
- antara amalan Saad adalah dia tidak akan melelapkan matanya selain setelah tenang hati, setelah memaafkan org lain.

- Menyertai peperangan:
a) dlm Peperangan Uhud, Saad adalah salah seorg yg melindungi Rasulullah, terutama selepas dr serangan pertama, selain dari xxx. Kemahiran Saad adalah memanah.

b) semasa zaman saidina Umar, utk merangi Parsi, Abdul Rahman bin Auf dan memberitahu bhw Saad bin Abi Waqas adalah singa yg layak menggantikan saidina Umar utk mengetui peperangan di Al-Adisiah. Saad mengetuai 30 ribu tentera Islam yg mengalahkan tentera Parsi (kira² 100 ribu org).

Rasulullah mendoakan Saad dgn 2 kelebihan ie
(i) memanah dgn tepat.
(ii) makbulkan doanya (Saad bin Abi Waqas), sama ada yg baik mahupun yg tidak baik.

- para sahabat amat berjaga-jaga apbl berbicara dgn Saad, takut jika didoakan oleh Saad akan perkara yg kurang baik.
H saidina Umar pernah menemui Saad dan memohon maaf kpdnya kerana khuatir persilihan pendapat antara mereka.
- Marwan bin Al-Hakam mengatakan harta itu miliknya. Apabl diadukan kpd Saad akan ucapan Marwan itu, Saad pesankan kpd pemuda itu utk sampaikan kpd Marwan sama ada mahu Saad mendoakan ke atas harta tersbt. Marwan selepas mendengarkan berita itu terus bertemu Saad dan memohon maaf dan mengakui harta itu adalah milik Allah dan pengagihannya mestilah mengikut aturan Allah.

- pd zaman saidina Umar, Saad dilantik sebagai Amir di kota Khuffah. Saidina Umar mendpt laporan bhw Saad tidak solat dgn betul (kerana 3 sbb ie
i) tidak keluar berjihad
ii) Saad itu apbl bahagikan harta, dia tidak berlaku adil.
iii) ...
Saad dpt tahu berkenaan fitnah yg dikatakan itu, Saad mendoakan sekiranya tuduhan palsu maka hukumkan dgn umur yg panjang, perangainya buruk.

No comments: