Sunday, April 7, 2019

Dosa Besar ke28 Memakan benda yang haram atas apa bentuk sekalipun

-us Shairozi Hashim kuliah Maghrib Ahad 7-April-2019

Dosa besar ke-28 Memakan benda yang haram atas apa bentuk sekalipun

-maksud memakan yg haram adalah atau mengambil (pd pengamatan syarak) yg haram.
eg perniagaan yg terlibat dr perniagaan barang haram seperti jualan arak. Perniagaan dgn riba.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:188 (klik sini utk paparan ayat)

وَلَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ وَتُدۡلُواْ بِهَآ إِلَى ٱلۡحُكَّامِ لِتَأۡكُلُواْ فَرِيقٗا مِّنۡ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلۡإِثۡمِ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).

- cara yg batil itu adalah kaedah yg tidak dibenarkan oleh syarak.

- Makan yg batil spt:
  1. merompak, 
  2. menipu, 
  3. khianat, 
  4. mencuri

-Makan harta dgn tipu muslihat spt:
  1. Helah - eg menipu harta anak yatim.

Ibnu Abas as mendefinasikan makan yg batil adalah spt - menggunakan sumpah palsu. eg bersumpah dgn nama Allah bhw harta pusaka telah di wasiatkan kpd org yg menjaga ibu/bapa yg telah meninggal, yg tiada saksi.

Sahih Muslim menyebutkan, bhwsanya seorg lelaki itu menggelapkan harta dgn cara khianat, bagi mereka itu neraka balasannya di Akhirat.

Akibat dr memakan benda yg haram.
Sahih Muslim:
1. Tidak mustajab doanya.

Pesanan Nabi kpd Anas, wahai Rasulullah doakanlah supaya doaku dimakbulkan Allah. Jawab Rasulullah, perelokkanlah kerja kamu, nescaya doa engkau dimakbulkan oleh Allah.

Seorg lelaki apbl dia mengangkat tangan menyuap satu makanan yg masuk pd mulutnya, tidak diterima doanya selama 40 hari.

Diriwayatkan dr Baihaki, sabda Rasulullah, sesungguhnya Allah tlh membahagikan kejadian² kamu (pelbagai rupa) begitu juga Allah telah membahagi²kan rezeki kamu, dan sesungguhnya Allah memberikan dunia kpd org disukaiNya, dan juga kpd yg tidak disukaiNya, dan Allah tidak memberi (kefahaman) ugama melainkan Dia sayang kpd org itu, dan barangsiapa yg Allah beri ugama itu, Allah sayang kepadanya.

- org yg diberikan kefahaman ugama, dia tidak akan memakan harta yg haram, dia tidak menginfakkannya (kerana dia tahu sumber harta itu haram).

- jika seseorang itu mendapat harta yg haram, namun tidak dibelanjakan, tidak memakannya, sebaliknya disimpan (spt dlm tabung pelaburan), maka itu menjadi bekalan utk masuk ke neraka.

No comments: