Monday, March 18, 2019

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:62 - 64

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 18-Mac-2019

- Surah Al-Baqarah Ayat 2:62

A062


إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَادُواْ وَٱلنَّصَٰرَىٰ وَٱلصَّٰبِـِٔينَ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا فَلَهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

- sesiapa pun yg beriman dgn Allah dan RasulNya, ie dari kalanagn org yg tlh beriman, yahudi (yg beriman dgn kitab Taurat), nasara (ie yg beriman dgn kitab Injil) atau org² Saabien, dan melakukan amal soleh  maka balasannya adalah syurga.

- ayat ini adalah ayat pengisytiharan yg Islam adalah ugama universal tidak mengira bangsa. Jika nak dibandingkan dr kategori bangsa, maka bangsa arab Quraisy adalah bangsa yg dimuliakan, kerana Rasulullah berasal dr bangsa arab Quraisy. Namun Islam tidak membanggakan bangsa.

- jika hendak mengajak kpd kebaikan, maka ajaklah kpd ugama Islam


-surah Al-Baqarah Ayat 2:63

A063


وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِيثَٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيۡنَٰكُم بِقُوَّةٖ وَٱذۡكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ

Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil perjanjian setia kamu semasa Kami angkatkan Gunung Tursina di atas kamu (sambil Kami berfirman): "Terimalah Taurat yang telah Kami berikan kepada kamu (serta amalkanlah) dengan bersungguh-sungguh, dan ingatlah (jangan lupakan) apa yang tersebut di dalamnya, supaya kamu bertaqwa.

- ayat ini menceritakan amaran dan ugutan Allah kpd kaum yahudi Nabi Musa a.s. yg disuruh beriman kpd kitab Taurat, dgn ancaman bukit Tursina yg diangkat di atas kepala kaum yahudi.


-Surah Al-Baqarah, Ayat 2:64

A064


ثُمَّ تَوَلَّيۡتُم مِّنۢ بَعۡدِ ذَٰلِكَۖ فَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ لَكُنتُم مِّنَ ٱلۡخَٰسِرِينَ

Kemudian sesudah itu kamu membelakangkan perjanjian setia kamu itu (tidak menyempurnakannya); maka kalau tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu (dengan membuka pintu taubat), nescaya menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang rugi.

- kaum yahudi itu, walaupun telah diberi amaran dan ugutan tentang ancaman yg bakal diturunkan oleh Allah, mereka ingkar amaran Allah. Mereka takut melanggar perintah Allah itu hanya sementara. Mereka sebaliknya kembali mengingkari perintah Allah.

- Allah beri mereka (kaum yahudi) peluang walaupun mengingkari perintah Allah. Seperti:
a) diselamatkan dari tentera firaun
b) sesat di padang pasir
c) ketiadaan makanan, daneminta Nabi Musa memohon makanan dr Allah (diberikan oleh Allah "mann" dan "salwa")
d) menyembah patung anak lembu (dicipta oleh Samiri).

- Allah tidak kisah manusia buat salah (silap) dan sedia memaafkan kesalahan dan dosa manusia yg bertaubat dan istiqamah utk memperbaiki dirinya.

- Jangan jadi seperti iblis yg tidak mengakui kesalahannya dan tidak mahu bertaubat.

No comments: