Sunday, March 3, 2019

Dosa Besar ke-27 Pemungut Cukai

-us Shairozi Hashim Kuliah Maghrib Ahad 3-Mac-2019

Dosa Besar ke 27-Dosa Pemungut Cukai

-Al-Makas ie pemungut cukai (yg tidak diktiraf pemerintah) adalah org yg mengambil harta cukai dgn cara menindas manusia umum.

- zaman jahiliyah dahulu kutipan cukai oleh org tertentu sebagai pelindung, namun ianya suatu penindasan kpd penduduk, juga peniaga yg berada dlm kawasan.

- org yg menindas manusia lain, di akhirat nanti akan dituntut segala amalan² kebaikan yg ada padanya, hinggalah tiada apa lg alaman kebaikan yg ada (yg dilakukan semasa hidupnya dahulu). Dia dikatakan muflis.

Apbl masih ada lagi manusia yg dtg menuntut kebaikan darinya kerana semasa di dunia dahulu ditindas, maka dosa org yg ditindas itu akan diambil, dan dilonggokkan di atas kepalanya.

Kemudiannya akan dicampakkan dlm neraka.

- pemungut cukai (secara zalim dan menindas) itu sifatnya seperti lanun atau permpok.

- sekiranya dia bertaubat dgn sebenar-benar taubat, dia diibarat seorg wanita yg berzina dan kemudian dihukum rejam dan menyesali di atas perbuatannya, maka dia telah bersih disisi hukum syarak.

- perbuatan memeras ugut, bekerja dgn pemeras ugut, maka sama hukumnya ie berdosa besar.

- jika kamu belanjakan harta dr sumber yg haram utk menunaikan haji, atau berjihad atau bersedekah, maka tidak ada nilainya di sisi Allah.

- Allah itu baik, dan Allah tidak terima amalan dari sumber² yg tidak baik. Lebih-lebih lagi harta yg dikumpulkan dari sumber yg haram.

- mana² daging yg tumbuh dari sumber yg haram, maka neraka balasannya.

- pendapatan yg haram tidak diterima oleh Allah.

Surah Al-Maidah Ayat 5:100

قُل لَّا يَسۡتَوِي ٱلۡخَبِيثُ وَٱلطَّيِّبُ وَلَوۡ أَعۡجَبَكَ كَثۡرَةُ ٱلۡخَبِيثِۚ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ يَٰٓأُوْلِي ٱلۡأَلۡبَٰبِ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.

-yg halal itu kelas, begitu juga yg haram itu juga jelas.

- kita semakin tua, masa terus berjalan, maka ambillah peringatan² utk muhasabah diri. Mati itu datang dgn tiba².

No comments: