Sunday, July 14, 2019

Infak Seorang Mukmin

-us Mohd Fauzi Asmuni kuliah Maghrib Ahad 14-Jul-2019

Bulan Zulkaedah
- adalah salah satu dari bulan yg haram (ie bulan yg suci)

1) Keistimewaan/Ciri² bulan Zulkaedah:

a) umat Islam dituntut utk tidak melakukan kemaksiatan dlm bulan² yg suci (kerana akan digandakan azab). Latih diri utk melakukan perkara yg baik, taat kpd Allah.

Hadis: Bila aku perintahkan buat sesuatu yg baik, buatlah setakat yg mampu.  Bila aku larang kamu dari sesuatu kemaksiatan, maka tinggalkanlah.

Infak Seorang Mukmin

Sifat Rasulullah adalah seorg yg paling pemurah, dan paling pemurahnya Rasulullah adalah pd bln Ramadhan.

- pemurah bukan sifat org kaya, sebaliknya adalah sifat org yg beriman.

- kesempurnaan iman adalah berkaitan dgn infak.

- utk mengeluarkan harta utk berinfak adalah amalan yg perit.

Surah Al-Baqarag Ayat 2:265

وَمَثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمُ ٱبۡتِغَآءَ مَرۡضَاتِ ٱللَّهِ وَتَثۡبِيتٗا مِّنۡ أَنفُسِهِمۡ كَمَثَلِ جَنَّةِۭ بِرَبۡوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٞ فَـَٔاتَتۡ أُكُلَهَا ضِعۡفَيۡنِ فَإِن لَّمۡ يُصِبۡهَا وَابِلٞ فَطَلّٞۗ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِيرٌ

Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan.

- org yg berjaya adalah yg berjaya membuang sifat kikir.

- ketakutan utk infaq adalah permainan syaitan.

Surah Al-Israq Ayat 17:100

قُل لَّوۡ أَنتُمۡ تَمۡلِكُونَ خَزَآئِنَ رَحۡمَةِ رَبِّيٓ إِذٗا لَّأَمۡسَكۡتُمۡ خَشۡيَةَ ٱلۡإِنفَاقِۚ وَكَانَ ٱلۡإِنسَٰنُ قَتُورٗا

Katakanlah (wahai muhammad): "jika kamu memiliki perbendaharaan rahmat Tuhanku pada ketika itu tentulah kamu akan berlaku bakhil kedekut kerana takut kehabisan; dan sememangnya manusia itu bertabiat bakhil kedekut".

- amalan infak adalah lebih tinggi nilainya berbanding ibadat yg lain.

- hadis: menunaikan hajat seorg muslim (ie dgn mengeluarkan infak utk menunaikan hajat seorg muslim yg lain) adalah lebih baik dr beribadat di masjid Nabi selama sebulan.

- Jadikan amalan utk mengeluarkan infak pada setiap bulan. Biarlah amalan ini berterusan hingga ke akhir hayat. Mulakan dgn suatu jumlah (katalah rm100 sebulan) kemudian dinaikkan jumlah infak ini hinggalah ke penghujung hayat.

- carilah punca² utk melakukan infak. Contoh:
a) menolong keluarga yg susah, spt  tolong bayarkan yuran persekolahan, tolong bayarkan pakaian dan makanan asrama.
b) menolong keluarga yg susah, bayarkan roadtax.
c) infak makanan kpd kaum muslim di kemboja, palastine, etc.

- jika kita diberi kemewahan, dan telah selesai melakukan haji yg wajib, maka adalah lebih baik di infakkan harta utk haji ke2 atau umrah ke2 itu kpd keluarga yg susah, atau bayrkan tambang haji/ umrah jiran yg susah.

- infak bukan setakat mengindahkan masjid, spt menukar cat dan karpet. Infak utk kesejahteraan penduduk sekitar masjid itu lebih baik.

No comments: