Saturday, November 2, 2019

Dialog Orang Kafir Apabila Melihat Neraka

-us Mohd Ihsan kuliah Maghrib Sabtu 2-Nov-2019

Surah Az-Zummar Ayat 39:71 (klik sini utk paparan ayat)

وَسِيقَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًاۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوهَا فُتِحَتۡ أَبۡوَٰبُهَا وَقَالَ لَهُمۡ خَزَنَتُهَآ أَلَمۡ يَأۡتِكُمۡ رُسُلٞ مِّنكُمۡ يَتۡلُونَ عَلَيۡكُمۡ ءَايَٰتِ رَبِّكُمۡ وَيُنذِرُونَكُمۡ لِقَآءَ يَوۡمِكُمۡ هَٰذَاۚ قَالُواْ بَلَىٰ وَلَٰكِنۡ حَقَّتۡ كَلِمَةُ ٱلۡعَذَابِ عَلَى ٱلۡكَٰفِرِينَ

Dan orang-orang kafir akan dihalau ke neraka Jahannam dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakan pintu-pintunya dan berkatalah penjaga-penjaganya kepada mereka: Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Tuhan kamu dan memperingatkan kamu akan pertemuan hari kamu ini?" Mereka menjawab: "Ya, telah datang! Tetapi telah ditetapkan hukuman azab atas orang-orang yang kafir.
  • di Akhirat nanti manusia akan dipisahkan mengikut tahap keimanan dan kekufuran mereka.

- sistem cap jari bermula dari Al-Quran.

Surah Kiamat Ayat 75:4 (klik sini)

بَلَىٰ قَٰدِرِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُۥ

Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain).
  • pada jari ada cap jari yg menjadi identiti unik setiap manusia, walaupun dia adik-beradik kembar.

- hujah logik mengapa lelaki Islam boleh mengahwini perempuan ahli Kitab, adalah kerana org Islam mengiktiraf nabi ahli Kitab i.e. Nabi Isa a.s.
  • Sebaliknya lelaki ahli Kitab tidak boleh mengahwini perempuan Islam kerana dia tidak mengiktiraf Nabi Muhammad saw.

- salah satu tujuan kita belajar adalah utk mencari ilmu utk berhujah dgn logik akal, kerana sekiranya kita hanya berhujah dgn nas Al-Quran, org² kafir tidak menerima hujah nas Al-Quran.

- golongan yg ingkar ada 4 kategori:
  1. Ke-4. Jahil ie golongan yg tidak diberi ilmu atau disampaikan ilmu kpd mereka terhadap perkara² utk beramal kpd Allah.

  2. Ke-3. Mentakwil ie mereka yg menggunakan akal semata-mata dan berpendapat belum tiba masa lagi, atau belum sesuai utk melaksanakan ibadah utk beriman kpd Allah.

  3. Ke-2. Ingkar Jahdan ie ingkar yg ada pd org kafir.

  4. Pertama (1). Ingkar Kaziban ie kpd org munafik ie dgn cara menafikan sedangkan mereka tahu bhw perkara yg dinafikan itu adalah utk meningkatkan keimanan kpd Allah.


No comments: