Sunday, December 27, 2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:135-138

- us Mahdzir Md Nor Kuliah Maghrib Isnin 6-Jan-2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:135-138

- Surah Al-Baqarah Ayat 2:135 (klik sini utk paparan ayat)

وَقَالُواْ كُونُواْ هُودًا أَوۡ نَصَٰرَىٰ تَهۡتَدُواْۗ قُلۡ بَلۡ مِلَّةَ إِبۡرَٰهِـۧمَ حَنِيفٗاۖ وَمَا كَانَ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ

Dan mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) berkata: "Jadilah kamu pemeluk ugama Yahudi atau pemeluk ugama Nasrani, nescaya kamu akan mendapat petunjuk". Katakanlah (wahai Muhammad: "Kami orang-orang Islam tidak akan menurut apa yang kamu katakan itu) bahkan kami mengikut ugama Nabi Ibrahim yang tetap di atas dasar Tauhid, dan bukanlah ia dari orang-orang musyrik".

- Ayat ini adalah untuk menolak dakwan orang yahudi dan nasrani, bahawa agama merekalah yang benar.  Dakwaan mereka adalah lemah, dan anutan mereka tidak mendapat hidayah petunjuk dari Allah. Hujah pendeta yahudi dan nasrani adalah sesiapa yang mengikut fahaman dan pegangan mereka, maka mereka mendapat petunjuk dari Allah. Mereka berpegang dan berpandukan kepada kitab taurat dan kitab injil yang telah diubah-suai oleh pendeta mereka.

- Dalam taurat dan injil ada disebutkan tentang Nabi akhir zaman. Sebaliknya orang yahudi dan nasrani tidak menerima bahawa adanya nabi akhir zaman. Yahudi mengatakan malaikat melakukan kesilapan kerana memberi wahyu kepada Nabi Muhammad. 

- Takrifan "ahli kitab" adalah kepada pendeta yahudi dan nasara yang berpegang kepada kitab taurat dan kitab injil yang asal. Bukannya kitab taurat dan injil (atau bible atau new testament) , semuanya telah diolah dan disusun oleh pendeta yang menyeleweng dari kitab (ajaran) sebenar yang diturunkan kepada Nabi Musa dan Nabi Isa, masing-masing. Oleh sebab itu, dalam konteks dunia hari ini tiada lagi ahli kitab. Dengan itu, orang Islam tidak boleh berkahwin dengan orang yang menggelar diri mereka sebagai ahli kitab, atau memakan daging sebelihan mereka.


- Surah Al-Baqarah Ayat 2:136 (klik sini utk paparan ayat)

قُولُوٓاْ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيۡنَا وَمَآ أُنزِلَ إِلَىٰٓ إِبۡرَٰهِـۧمَ وَإِسۡمَٰعِيلَ وَإِسۡحَٰقَ وَيَعۡقُوبَ وَٱلۡأَسۡبَاطِ وَمَآ أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَآ أُوتِيَ ٱلنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمۡ لَا نُفَرِّقُ بَيۡنَ أَحَدٖ مِّنۡهُمۡ وَنَحۡنُ لَهُۥ مُسۡلِمُونَ

Katakanlah (wahai orang-orang yang beriman): "Kami beriman kepada Allah, dan kepada apa yang diturunkan kepada kami (Al-Quran), dan kepada apa yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan Nabi Ishak dan Nabi Yaakub serta anak-anaknya, dan juga kepada apa yang diberikan kepada Nabi Musa (Taurat) dan Nabi Isa (Injil), dan kepada apa yang diberikan kepada Nabi-nabi dari Tuhan mereka; kami tidak membeza-bezakan antara seseorang dari mereka (sebagaimana yang kamu - Yahudi dan Nasrani - membeza-bezakannya); dan kami semua adalah Islam (berserah diri, tunduk taat) kepada Allah semata-mata".

- Orang yahudi dan nasrani tidak beriman dengan wahyu Allah. Apa yang mereka anuti adalah hasil dari susunan pendeta-pendeta mereka. Mereka menolak kenabian Rasulullah, dan tidak beriman dengan Al-Quran.


- Surah Al-Baqarah Ayat 2:137 (klik sini utk paparan ayat)

فَإِنۡ ءَامَنُواْ بِمِثۡلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِۦ فَقَدِ ٱهۡتَدَواْۖ وَّإِن تَوَلَّوۡاْ فَإِنَّمَا هُمۡ فِي شِقَاقٖۖ فَسَيَكۡفِيكَهُمُ ٱللَّهُۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ

Maka kalau mereka beriman sebagaimana kamu beriman (dengan Kitab-kitab Allah dan Rasul-rasulnya), maka sesungguhnya mereka telah beroleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (serta tidak mahu beriman dengan sebenar-benar iman) maka sesungguhnya mereka akan tinggal berkekalan dalam perbalahan dan permusuhan (dengan kamu); oleh itu (janganlah engkau khuatir wahai Muhammad) kerana Allah akan memeliharamu (dan umatmu) dari kejahatan mereka; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

- orang yahudi berfahaman bahawa Uzair adalah anak Allah. Orang nasrani pula berfahaman bahawa nabi Isa adalah anak Allah dan lebih sesat lagi mereka berpegang kepada konsep triniti. 


- Surah Al-Baqarah Ayat 2:138 (klik sini utk paparan ayat)
 
صِبۡغَةَ ٱللَّهِ وَمَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبۡغَةٗۖ وَنَحۡنُ لَهُۥ عَٰبِدُونَ

(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: "Ugama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat".

- "celupan" juga membawa maksud ciptaan atau acuan.

- Orang Islam tidak boleh berdamai atau bertoleransi dalam bab aqidah, dengan penganut lain.

- Masalah hari ini adalah manusia cepat percaya kepada ajaran sesat.  Kita perlu berhati-hati dengan ajaran yang diajarkan oleh agar tidak termasuk dalam kategori ajaran sesat.

 

No comments: