Thursday, December 31, 2020

Dosa Besar Ke-32 Menerima Rasuah bagi Seorang Hakim atau Seorang yang Mempunyai Kuasa

-us Shairozi Hashim Kuliah Maghrib Ahad 5-Jan-2020

Dosa Besar Ke-32 Menerima Rasuah bagi Seorang Hakim atau Seorang yang Mempunyai Kuasa

- Rasuah juga dikenali sogokan, termasuk dalam kategori memakan harta orang lain dengan cara yang batil (ie yang tidak diredoi oleh Allah SWT). Rasuah mempunyai penganiayaan kepada orang yang berkehendakkan sesuatu (seperti kontrak kerja), dan juga penganiayaan terhadap orang yang berhak mendapat kerja. Rasuah bertujuan supaya pekerjaannya berjalan lancar ie tidak menghadapi masalah.

- Surah Al-Baqarah Ayat 2:188, ms 29 (klik sini utk paparan ayat)

 
وَلَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ وَتُدۡلُواْ بِهَآ إِلَى ٱلۡحُكَّامِ لِتَأۡكُلُواْ فَرِيقٗا مِّنۡ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلۡإِثۡمِ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya). 


- Rasuah dalam pelbagai bentuk, seperti wang tunai, dan bukan wang tunai seperti pangkat, umrah/haji, kepuasan nafsu.

- Allah melaknat orang yang memberi rasuah dan juga yang meminta rasuah. 

- Daripada Abdullah bin ‘Amr ra, Rasulullah saw bersabda:


لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي

Maksudnya: “Laknat Allah kepada pemberi rasuah dan penerima rasuah.” [HR Ahmad (6984) dan Ibnu Majah (2313)]

- Hadis yang lain daripada Abdullah ibn ‘Amr ra meriwayatkan

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ

Maksudnya: “Rasulullah saw melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah” [HR Abu Daud (3580), al-Tirmizi (1337)  dan Ibn Majah (2313)]

- yang dikatakan "rasyi" adalah orang yang memberi rasuah. "murtasyi" dimaksudkan sebagai orang yang menerima rasuah.

- orang yang menerima rasuah kerap mengatakan itu adalah rezeki kerana diberi oleh orang. 

  • Dalam konteks sebenar, sekiranya dia tidak berada pada kedudukan (atau pangkat) dia tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk menentukan atau menilai sesuatu keadaan/keputusan, sudah tentu dia tidak dipandang oleh sesiapa, apatah lagi diberikan hadiah. Terimaan wang atau habuan itulah yang disebutkan/dimaksudkan sebagai rasuah.

- Seorang hakim/ahli panel/penilai yang menerima rasuah maka keputusan yang dibuatnya tidak berdasarkan pemarkahan/penilaian sebenar.

- Kisah Imam Abu Umar al-Zaie, didatangi oleh seorang lelaki yang datang kepadanya membawa madu dan meminta supaya dituliskan surat kepada gebenor Syam sebagai surat sokongan. Kata imam Abu Umar, jika engkau mahukan aku menulis surat sokongan kepada gabenor, maka bawalah balik madu ini. (Imam Abu Umar menolak pemberian madu itu kerana terdapat unsur rasuah dalam urusan penulisan surat tersebut.

- contoh rasuah:

  1. terima duit/kain/telekung dari wakil ahli politik supaya memilih/memangkah partinya. Juga terima duit dari wakil ahli politik untuk pulang ke kampung supaya mengundi parti politiknya.

  2. buat kutipan di air-port untuk diberikan kepada petugas syarikat penerbangan supaya diluluskan bagasi yang telah melebihi kuota yang ditetapkan. Boleh berlaku dalam rombongan percutian/umrah.

 

- Hadis diriwayatkan daripada Abu Umamah, beliau berkata:

Maksudnya: “Nabi saw bersabda: “Sesiapa yang memberi jaminan kepada seseorang. Kemudian diberikan kepadanya suatu hadiah kerana jaminannya itu, maka dia telah memasuki satu pintu besar daripada pintu-pintu riba.” [HR Abu Daud]

  • Contoh #1, seorang ahli panel memberi jaminan bahawa suatu kontrak akan diberikan kepada seorang pembida, lalu pembida itu beri hadiah kepadanya. Pembida itu mungkin berkata, "terimalah hadiah ini sebagai saguhati kerana aku telah memenangi kontrak". --> Hadiah itu termasuk unsur rasuah.

  • Contoh #2, seorang bapa menghubungi pegawai pemilih kemasukan asrama supaya ditengokkan permohonan anaknya. Apabila pegawai itu memberitahu bahawa anaknya telah mendapat tempat di suatu asrama, bapa itu pun belanja makan pegawai pemilih tersebut. --> Belanja makan itu termasuk unsur rasuah.

  • Contoh #3, seorang lelaki menolong mendapatkan kembali harta yang dirampas, kemudian memulangkannya kepada pemilik harta/barang itu. Pemilik harta/barang itu kemudiaanya memberi sedikit hadiah kepada lelaki itu. --> hadiah/habuan kecil itu termasuk unsur rasuah.

 

- Apakah tujuan beri hadiah/belanja makan? Tentulah kerana orang itu memberi sedikit pertolongan kepada kerja kita. Pemberian/sogokan itulah rasuah.

- Secebis nasihat: Wahai hamba Allah, timbangkanlah dengan sebenar-benarnya, kesudahan yang akan sampai kepada engkau nanti, jauhilah segala kelakuan yang bakal menimbulkan kemurkaan Allah SWT, supaya engkau esok terhindar dari seksanya.

  • Rasuah adalah suatu perbuatan yang dilaknat oleh Allah SWT.

  • Kitab Tanbih al-Ghafilin, Malaikat Jibrail bertemu Rasulullah dengan mukanya berubah. Rasulullah bertanya, kenapa mukamu berubah? Jawab Jibrail, baru sebentar tadi Allah perintahkan aku melihat api neraka. Ketahuilah wahai Muhammad, azab neraka itu benar, azab kubur itu benar.

  • Laknat terhadapa orang yang memberi rasuah itu benar. Laknat terhadap orang yang menerima rasuah itu benar.

  • Seksaan Allah itu amat dahsyat, tidak tertanggung oleh kita.

  • Apabila satu jenazah masuk kubur, maka datang kepadanya 2 malaikat, yang mana digambarkan oleh Rasulullah, hitam kebiru-biruan warnanya, yang akan menanyakan jenazah. Apabila tidak dapat jawab soalan dari mekereka, maka akan dipukul dengan belantan dari besi. Jenazah itu akan diseksa sehinggalah hari kiamat.

  • Satu percikan dari api neraka yang masuk dalam air laut, nescaya kering air laut, dan tiada apa yang boleh diambil manfaat dari laut itu.

- Jangan bergantung kepada makhluk.

- Hadis daripada Nabi Muhammad saw,:


سَيَأْتِى عَلَى أُمَّتِى زَمَانٌ يُحِبُّوْنَ اْلخَمْسَ وَيَنْسَوْنَ اْلخَمْسَ : يُحِبُّوْنَ الدُّنْيَاوَ يَنْسَوْنَ اْلآخِرَةَ وَيُحِبُّوْنَ اْلحَيَاةَ وَيُنْسَوْنَ الْمَوْتَ وَيُحِبُّوْنَ اْلقُصُوْرَ وَيَنْسَوْنَ اْلقُبُوْرَ وَيُحِبُّوْنَ الْمَالَ وَيَنْسَوْنَ اْلحِسَابَ وَيُحِبُّوْنَ اْلخَلْقَ وَيَنْسَوْنَ الْخَالِقَ .

Maksudnya, "Akan datang suatu masa, dimana umatku lebih mencintai kepada lima perkara dan melupakan lima perkara lainnya, iaitu : 

  1. Lebih mencintai duniawi dan melupakan ukhrawi (akhiratnya). 
  2. Lebih cinta hidup dan melupakan mati. 
  3. Mencintai gedung gedung bermahligai dan lupa kubur. 
  4. Mencintai harta benda dan melupakan hisab, dan mereka 
  5. lebih mencintai kepada sesama makhluk dan melupakan Sang Khaliq, Allah SWT."

- Seorang yang telah bergelumang dengan rasuah, dia susah untuk keluar dari tabiat rasuah. Orang yang memberi rasuah untuk mendapatkan sesuatu balasan, sebenarnya tidak yakin dengan rezeki yang ditentukan oleh Allah SWT. Tabiat melobi-lobi adalah suatu bentuk kepalsuan. Hakikat sebenarnya adalah anugerah/terimaan kontrak itu adalah ketetapan Allah.

- Jika engkau berterusan percaya dengan perkara rasuah, kelak engkau akan rasa tertipu (mereka akan menangis dan menyesal, dan mencela diri mereka sendiri, iaitulah apabila mereka telah dimasukkan dalam kubur).

 

- Sambungan kuliah:


No comments: