Sunday, October 4, 2020

Dosa besar ke-33 Wanita menyerupai lelaki dan lelaki menyerupai wanita

- us Shairozi Hasyim kuliah Maghrib Ahad 4-Okt-2020

Dosa besar ke-33: Wanita menyerupai lelaki dan lelaki menyerupai wanita.

Ini adalah suatu penyakit zaman kita.
- dimaksudkan tasyabbuh adalah org lelaki meniru kelakuan, gerak-geri wanita. Wanita meniru gerak-geri wanita.

Hadis riwayat al-Bukhari. Allah melaknat lelaki yg menyerupai wanita. 


لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ

Maksudnya : Rasulullah saw melaknat golongan lelaki yang menyerupai orang perempuan dan juga golongan perempuan yang menyerupai orang lelaki. [HR Al-Bukhari No. 5885]


Daripada Abu Hurairah ra., ia berkata: “Rasulullah saw., mengutuk seorang laki-laki yang memakai pakaian seperti seorang perempuan, dan mengutuk perempuan yang memakai pakaian seperti seorang laki-laki.” [HR. Abu Daud]

 

Dimaksudkan wanita meniru lelaki adalah dlm bentuk:
a) susuk tubuh, 
b) pakaian,
c) potongan rambut,
d) gerak-geri (perangai).

- Lelaki yang menyerupai wanita dipanggil mukhannats:

Al-Imam An-Nawawi rahimahullah memang menyatakan: “Ulama berkata, mukhannats itu ada dua macam.

(1) hal itu memang sifat asal/ pembawaannya bukan ia bersengaja lagi memberat-beratkan dirinya untuk bertabiat dengan tabiat wanita, bersengaja memakai pakaian wanita, berbicara seperti wanita serta melakukan gerak-gerik wanita. Namun hal itu merupakan pembawaannya yang Allah Subhanahu wa Ta’ala memang menciptakannya seperti itu. Mukhannats yang seperti ini tidaklah dicela dan dicerca bahkan tidak ada dosa serta hukuman baginya kerana ia diberi uzur disebabkan hal itu bukan kesengajaannya. Kerana itulah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam pada awalnya tidak mengingkari masuknya mukhannats menemui para wanita dan tidak pula mengingkari sifatnya yang memang asal penciptaan/ pembawaannya demikian. Yang beliau ingkari setelah itu hanyalah kerana mukhannats ini ternyata mengetahui sifat-sifat wanita (gambaran lekuk-lekuk tubuh wanita) dan beliau tidak mengingkari sifat pembawaannya serta keberadaannya sebagai mukhannats.

(2) mukhannats yang sifat kewanita-wanitaannya bukan asal penciptaannya bahkan ia menjadikan dirinya seperti wanita, mengikuti gerak-gerik dan penampilan wanita seperti berbicara seperti mereka dan berpakaian dengan pakaian mereka. Mukhannats seperti inilah yang tercela di mana disebutkan laknat terhadap mereka di dalam hadits-hadits yang shahih.

- Wanita yang menyerupai lelaki dipanggil al-mutarajjilah

Al-Mutarajjilah yaitu wanita yang menyerupai laki-laki dalam hal pakaian, penampilan, cara berjalan, mengangkat suara (cara bicara), dan semisalnya. Bukan penyerupaan dalam pendapat/ pikiran/ pertimbangan, dan ilmu. Kerana menyerupai laki-laki dalam masalah ini adalah terpuji, sebagaimana diriwayatkan bahawa pendapat/ pikiran/ pertimbangan Aisyah radhiallahu ‘anha seperti laki-laki. (‘Aunul Ma’bud, 13/189).


>> Klik untuk pembacaan penuh 


- Dlm kejadian manusia, selagimana tidak dizahirkan keinginan menyerupai lelaki/wanita, ianya tidak berdosa. 

- apbl seorang wanita memakai pakai seperti lelaki, dgn menampakkan susuk tubuh, maka layak baginya dikutuk Allah. Sekiranya dia bersuami, dan suaminya redho dgn gaya/perangai isteri sebegitu, maka kutukan Allah itu tertimpa kepada suaminya juga.

- adalah menjadi tanggungjawab dan wajib bagi suami untuk menegur isteri dan anak-anak (terutama anak perempuan) dalam bab berpakaian.


Surah At-Tahrim Ayat 66:6

A006


يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِيكُمۡ نَارٗا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَيۡهَا مَلَٰٓئِكَةٌ غِلَاظٞ شِدَادٞ لَّا يَعۡصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمۡ وَيَفۡعَلُونَ مَا يُؤۡمَرُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.


Seorang suami perlu menjaga isteri dan anak-anak supaya tidak melakukan dosa dalam kehidupan mereka.



Akan binasalah lelaki apbl dia mula mentaati isterinya. Tidak seorang suami tunduk kepada kehendak isterinya melainkan dia dimasukkan dlm neraka.

Al-Hasan berkata, “Demi Allah, tidaklah seorang lelaki tunduk kepada isterinya dalam segala hal yang diinginkannya kecuali Allah ta’ala akan menelungkupkannya di dalam neraka.” 


- Dlm melakukan ketaatan kepada Allah, jangan takut kepada isteri.

Hadis: .. dua golongan dari penduduk neraka yang aku tidak akan melihatnya kerana buruknya keadaan mereka:
 
i) satu kumpulan manusia memukul tali cemeti kepada kumpulan manusia yang lain

Daripad Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw., bersabda: “Ada dua kelompok orang yang ahli neraka yang aku belum pernah melihatnya, yaitu orang yang mempunyai cambuk seperti seekor lembu, dimana dengan cambuk itu ia suka memukulnya kepada sesama manusia, dan orang-orang perempuan yang berpakaian seperti orang telanjang, merayu-rayu dan melengok-lengok membesarkan kondenya seperti punggung unta. Mereka tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium harumnya surga, dan sesungguhnya harumnya surga itu akan didapatkan sejauh perjalanan sana dan sini.” [HR. Muslim]

ii)  sekumpulan wanita yang memakai pakaian separuh bogel (baju nipis, menampakkan susuk tubuh, nampak warna kulit) yang berjalan berlengang-lengguk, wanita itu tidak akan masuk syurga, sedangkan syurga itu boleh dihidu dari jarak sekian dan sekian.

Sabda Rasulullah, 

صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا، قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ، مَائِلاَتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ المَائِلَةِ ، لاَ يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا، وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا 

Maksudnya: “Dua golongan termasuk ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian separuh bogel (kerana memakai pakaian yang nipis atau yang menampakkan susuk badan), yang berjalan dengan berlenggang-lenggok (seperti perjalanan seorang pelacur), yang kepalanya terhuyung-hayang laksana kelana unta yang bergoyang-goyang, wanita-wanita itu tidak akan memasuki syurga, sedangkan bau syurga itu akan tercium dalam jarak sekian dan sekian.”



Surah Al-Ahzab Ayat 33:59

A059



يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا


Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.



- Wanita yang tergelincir dari menjaga dirinya dari melakukan kemaksiatan kepada Allah. seperti:
1) memakai gelang kaki hingga berbunyi apbl dia berjalan.
2) memakai kasut tumit tinggi, hingga menggoyangkan punggung.
3) bersolek yang bukan utk berhias diri kepada suami.
4) berpakaian dgn pakaian lelaki.

- seorang lelaki yang bertukar sifat hingga menukar jantina kepada seorang perempuan, jika bertukar nama sekalipun, apabila dia mati maka jenazahnya tetap dipanggil dengan nama lelaki (sifuplan "bin" sipulan) dan diuruskan seperti jenazah lelaki.

Abdullah bin Umar bertemu dengan seorang gembala yang berpakaian gaya lelaki dgn rambutnya pendek. Abdullah bertanya kepada gembala itu adakah dia lelaki atau perempuan. Jawab gembala itu, dia seorang lelaki. Abdullah bin Umar mengatakan bahawa Allah melaknak seorg wanita yang menyerupai lelaki.

“Ketika Ibnu ‘Umar dan Abdullah bin `Amru sedang berada di tempat Zubair bin Abdul Muththallib, tiba-tiba datang seorang perempuan mengheret kambing sambil bersandar pada sebuah busur. Kemudian Abdullah bin `Umar bertanya, “Kamu ini lelaki atau perempuan?” Wanita itu menjawab, “Perempuan.” Lalu Ibnu `Umar berpaling kepada Ibnu `Amru sambil berkata, “Sesungguhnya Allah ta’ala melalui lisan NabiNya, telah melaknat wanita yang menyerupai lelaki dan lelaki yang menyerupai wanita.”


Hadis: “Tidaklah kutinggalkan sesudahku suatu fitnah yang lebih membahayakan kaum lelaki dari pada wanita.” 

Dari Usamah bin Zaid ra. Dari Nabi saw beliau bersabda: “Tiada aku tinggalkan suatu fitnah (ujian) yang lebih berbahaya bagi laki-laki dan fitnah perempuan.” [HR Bukhari dan Muslim]

- Pada dasarnya tidak ada ujian yang lebih berat dari laki-laki, iaitulah golongan wanita.


No comments: