Tuesday, September 29, 2020

As'ad Az-Zurarah

- us Mohd Fauzi Asmuni kuliah Maghrib Ahad 13-Sep-2020

Ringkasan kisah hidup sahabat Rasulullah ie As'ad Az-Zurarah

  • Penting dlm peristiwa hijrah baginda Rasulullah saw
  • Dari kalangan Ansar. Dia memeluk Islam dlm usia muda dan meninggal dlm usia muda juga.
  • Peristiwa hijrah spt dlm keadaan teratur, dan Rasulullah selamat dari ancaman bunuh dari musuh Islam. Begitu juga sambutan yang diterima ketika baginda Rasulullah tiba di Madinah.

Siapa As'ad Az-Zurarah?
Dlm kabilah Khazraj, ada satu kabilah ie bani Najar, dan As'ad adalah katua bani Najar tersebut.  

Ramai Nabi adalah dari keturunan bani Israel. 
Dari keturunan Nabi Ismail, hanya Nabi Muhammad saw shj adalah dilantik oleh Allah sebagai Nabi.

Salah satu punca kenapa orang yahudi menafikan keNabian Rasulullah adalah kerana mereka tidak dapat menerima hakikat bahawa Nabi akhir zaman bukan dari keturunan bani Israel.

Pada tahun pertama dakwah Rasulullah, terdapat 350 org berugama Islam. Kira-kira 150 org sahabat yg tinggal di Mekah ketika perisitwa hijrah, kerana selainnya telah berhijrah ke Habsyah.
Ketika kewafatan Nabi, terdapat kira-kira 120,000 org sahabat.


Rasulullah menukar strategi dakwah kepada orang yang datang ke Mekah untuk menunaikan haji. Kumpulan sasaran pertama adalah 6 org dari Yathrib yang datang utk menunaikan haji. 6 orang ini termasuk As'ad Az-Zurarah.

As'ad Az-Zurarah setelah mendengar berita ada orang yg mengakui dirinya sebagai Nabi, dia ingin menemuinya. Apbl bertemu Rasulullah, Rasulullah bertanya kpd As'ad adalah dia dari kabilah Arab yang ada hubungan baik dgn kaum Yahudi. As'ad mengaku dan seterusnya baginda Rasulullah mengajak berbincang. As'ad adalah org Ansar pertama beriman kpd Allah dan Rasulullah. 

Perjanjian Aqabah Pertama:
Setelah pulang ke Yathrib, As'ad berjaya menyebarkan maklumat tentang Rasulullah. Pd thn berikutnya, 12 org dari Yathrib datang ke kota Mekah untuk menunaikan haji. Rasulullah mengikat perjanjian dengan 12 orang ini (dipanggil Perjanjian Aqabah Pertama). 


Dakwah di Yathrib:
  • Selepas setahun tiada satu rumah pun rumah Aus dan Khazraj yang tidak masuk Islam (paling kurang seorg telah memeluk Islam).

  • As'ad membantu Mus'ab bin Umair ra (ie wakil yang dilantik oleh Rasulullah untuk mengajarkan Islam kepada penduduk di Yathrib) dlm usaha dakwah awal di Yathrib.[Klik sini utk kisah Mus'ab bin Umair ra]

  • Kejayaan besar mereka adalah berjaya mengislamkan ketua puak Aus dan ketua puak Khazraj.

  • pd thn berikutnya 73 org dari Yathrib ke kota Mekah utk menunaikan haji.

  • bani Mutalib dan bani Hashim melindungi Rasullah walaupun mereka belum memeluk Islam.

  • perlindungan dari bani Mutalib dan bani Hashim amat penting kpd Rasulullah. Utk berhijrah ke Yathrib, Rasulullah mendapatkan persetujuan dari kumpulan rombongan 73 org dari Yathrib.

  • Hijrah Rasulullah ke Yathrib bermula pd bulan Muharram thn ke-14 kenabian Rasulullah. perjanjian berlaku pd sebelum itu pd thn ke-13 kenabian Rasulullah.

Quba
- peranan As'ad adalah menunjukkan kedudukan Rasullah di Quba. Setelah beberapa belas hari tinggal di Quba, barulah Rasulullah bergerak masuk ke kota Yathrib.


Daripada Anas bin Malik ra, beliau menceritakan:
 

قَدِمَ الْمَدِينَةَ، فَنَزَلَ فِي عُلْوِ الْمَدِينَةِ، فِي حَيٍّ يُقَالُ لَهُمْ بَنُو عَمْرِو بْنُ عَوْفٍ، فَأَقَامَ فِيهِمْ أَرْبَعَ عَشْرَةَ لَيْلَةً

Maksudnya: “Apabila Nabi saw tiba di Madinah maka Nabi saw singgah di satu kawasan yang tinggi di Madinah iaitu sebuah perkampungan yang dinamakan Bani ‘Amr bin ‘Auf. Nabi saw menetap di situ selama 14 malam.” [HR Al-Bukhari No.3932 dan Muslim No.524]


- As'ad mengumpulkan 70 pemuda bani Najar dan mengiringi Rasulullah bergerak dari Quba ke kota Yathrib dalam keadaan pedang mereka terhunus (tidak bersarung).


- Siapa Abu Ayub Al-Ansari?
  • Seorang pemuda bani Najar. 

  • Hinggalah Allah turunkan ayat (Allah melindungi kamu...) barulah Rasulullah berpindah ke suatu tapak rumah baru berhampiran dgn masjid Nabi.

  • As'ad meninggal dlm keadaan muda. Dia sakit sebelum dari perang Badar. Akibat dari masalah pernafasan.

  • Dia adalah org pertama meninggal dunia dari kalangan Ansar. Org pertama yg jenazahnya disembahyangkan oleh Rasulullah. Jenazahnya adalah jenazah org Islam pertama dikebumikan di perkuburan Baqek.

  • org Islam di Yathrib diimamkan solat mereka oleh As'ad.

  • solat Jumaat pertama, bacaan khutbah pertama di Yathrib adalah oleh As'ad.


Ka'ab bin Malik (dari kalangan Ansar), setiap kali azan solat Jumaat dia akan mendoakan As'ad. Anaknya hairan dan bertanya kepada dia mengapa mendoakan As'ad, jawabnya adalah kerana dialah imam solat Jumaat pertama dan khatib solat Jumaat pertama di Yathrib.



- Daripada Ibn Abbas ra mengatakan:
 

بُعِثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَرْبَعِينَ سَنَةً، فَمَكُثَ بِمَكَّةَ ثَلاَثَ عَشْرَةَ سَنَةً يُوحَى إِلَيْهِ، ثُمَّ أُمِرَ بِالهِجْرَةِ فَهَاجَرَ عَشْرَ سِنِينَ، وَمَاتَ وَهُوَ ابْنُ ثَلاَثٍ وَسِتِّينَ

Maksudnya: “Nabi saw dilantik menjadi rasul pada usia 40 tahun dan baginda tinggal di Makkah selama 13 tahun (dalam menyampaikan dakwahnya). Kemudian, baginda menerima wahyu daripada Allah SWT dan diperintahkan agar berhijrah. Maka baginda saw berhijrah dan menetap di sana selama 10 tahun lalu wafat ketika berusia 63 tahun.” [HR Al-Bukhari No.3902].

No comments: