Sunday, July 24, 2011

Takuti Allah dgn menggeruni sifat neraka - surah at-Tahrim Ayat 6

- Us Ibrahim Kuliah Maghrib 24 Julai 2011 (** catatan kuliah)

- surah at-Tahrim Ayat 6








"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."

- org beriman akan senantiasa membayangkan sifat2 neraka, utk mendekatkan diri kpd Allah.
- membayangkan neraka akan menggerunkan hati manusia.
- org kafir akan minta kpd Allah di akhirat nanti (ketika masih di dlm neraka) utk ditunjukkan org2 yg tlh menyebabkan mereka masuk neraka. Mereka ingin memecah-mecah kepala org yg tlh menyebabkan mereka menjadi sesat hingga diazab di dlm neraka.
- ibu bapa mesti ajarkan sifat gerun terhdp sifat neraka kpd anak2, utk memberi kefahaman ttg kekuasaan Allh, dosa dan azb neraka. Ditakuti anak2 dan isteri menjadi penyebab kita diseret bersama ke dlm neraka.
- apbl hati berasa cinta kpd Allah, maka akan dtg khusyuk dan keredaan dlm kehidupan. Nilai amalan tlh dijanjikan Allah, yg jahat akan dibalas setimpal dgn kejahatan yg dilakukan, begitu juga barangsiapa yg melakukan kebaikan, maka dibalas setimpal dgn kebaikan yg dilakukan.

- ada senikata nasyid yg popular: "Wahai Allah aku tidak layak ke syurga firdausMu, namun aku tidak pula sanggup ke neraka jahimMu...." menggambarkan betapa kerdilnya kita dihadapan Allah utk menikmati balasan syurga, sebaliknya kita tidak sanggup dicampakkan ke neraka kerana azab siksa yg menanti.

- Nabi berzikir istighfar100x sehari, maka kita sbg umatnya mesti berzikir istighfar lebih dr itu. ketika beristighfar, cuba ingatkan dosa2 yg tlh dilakukan, moga istighfar tsbt dpt menebus dosa2 yg tlh dilakukan.
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: