Friday, January 6, 2012

Bicara dlm neraka antara pengikut dan pemimpinnya

-Us Hasnan Kassan Kuliah Maghrib Jumaat 6-Jan-2012

Punca dosa disebabkan oleh pengaruh persekitaran (dosa kerana mengikut orang)

Surah Ibrahim Ayat 14:21 (klik sini utk paparan ayat)

{ وَبَرَزُواْ لِلَّهِ جَمِيعٗا فَقَالَ ٱلضُّعَفَٰٓؤُاْ لِلَّذِينَ ٱسۡتَكۡبَرُوٓاْ إِنَّا كُنَّا لَكُمۡ تَبَعٗا فَهَلۡ أَنتُم مُّغۡنُونَ عَنَّا مِنۡ عَذَابِ ٱللَّهِ مِن شَيۡءٖۚ قَالُواْ لَوۡ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ لَهَدَيۡنَٰكُمۡۖ سَوَآءٌ عَلَيۡنَآ أَجَزِعۡنَآ أَمۡ صَبَرۡنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٖ }

Dan mereka sekalian tetap akan berhimpun mengadap Allah (untuk dihisab pada hari kiamat); kemudian orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut) kepada orang-orang yang sombong takbur itu akan berkata kepada mereka (yang menjadi pemimpinnya): "Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut kamu; maka adakah kamu dapat menolak daripada kami sedikit dari azab Allah? " Mereka menjawab: "Kalaulah Allah menunjukkan jalan selamat kepada kami, tentulah kami tunjukkan jalan itu kepada kamu. (Sekarang) sama sahaja kepada kita, sama ada kita menggelisah dan mengeluh atau kita bersabar, tiadalah sebarang jalan bagi kita untuk melepaskan diri (dari azab itu)".

-Org (pengikut) yg dimasukkan dlm neraka akan bertanya kpd pemimpinnya (yg juga dlm neraka) sama ada pemimpinnya dpt memberi sedikit jln utk meringankan azab neraka atau keluar dr neraka. Pemimpin itu menjawab dia tidak mempunyai hidayah utk berbuat demikian dan menyalahkan pengikutnya semasa di dunia kerana mengikut katanya/pelawaan/kempen/angan2nya. Dia di dunia dulu sesat dan menyalahkan pengikutnya kerana mengikutnya.

-Islam moderate (sederhana) adalah sesat. Tiada islam moderate dlm Islam. Antara slogan Islam moderate adalah menge-sah-kan/meng-ia-kan/mengiktiraf agama kristian itu benar (hindu itu benar dan bhuda itu juga benar).

- Surah Saba' Ayat 34:31-33

Ayat 34:31 (klik sini)

{ وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَن نُّؤۡمِنَ بِهَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانِ وَلَا بِٱلَّذِي بَيۡنَ يَدَيۡهِۗ وَلَوۡ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلظَّٰلِمُونَ مَوۡقُوفُونَ عِندَ رَبِّهِمۡ يَرۡجِعُ بَعۡضُهُمۡ إِلَىٰ بَعۡضٍ ٱلۡقَوۡلَ يَقُولُ ٱلَّذِينَ ٱسۡتُضۡعِفُواْ لِلَّذِينَ ٱسۡتَكۡبَرُواْ لَوۡلَآ أَنتُمۡ لَكُنَّا مُؤۡمِنِينَ }

Dan orang-orang yang kafir berkata: Kami tidak akan beriman sama sekali kepada Al-Quran ini dan tidak juga kepada Kitab-kitab ugama yang terdahulu daripadanya". Dan (sungguh ngeri) kalau engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dibawa berdiri di hadapan Tuhan mereka (untuk dihisab), masing-masing tuduh menuduh antara satu dengan yang lain. Orang-orang yang tertindas berkata kepada orang-orang yang sombong takbur (yang menjadi ketuanya): "Kalaulah tidak kerana kamu (menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami sudah menjadi orang yang beriman".

Ayat 34:32 (klik sini)

{ قَالَ ٱلَّذِينَ ٱسۡتَكۡبَرُواْ لِلَّذِينَ ٱسۡتُضۡعِفُوٓاْ أَنَحۡنُ صَدَدۡنَٰكُمۡ عَنِ ٱلۡهُدَىٰ بَعۡدَ إِذۡ جَآءَكُمۖ بَلۡ كُنتُم مُّجۡرِمِينَ }

Orang-orang yang sombong takbur itu menjawab kepada orang-orang yang tertindas: Kamikah yang telah menghalang kamu daripada menerima hidayah petunjuk sesudah ia datang kepada kamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamulah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang-orang yang berdosa".


Orang-orang yang sombong takbur itu menjawab kepada orang-orang yang tertindas: Kamikah yang telah menghalang kamu daripada menerima hidayah petunjuk sesudah ia datang kepada kamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamulah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang-orang yang berdosa".

Ayat 34:33 (klik sini)

{ وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱسۡتُضۡعِفُواْ لِلَّذِينَ ٱسۡتَكۡبَرُواْ بَلۡ مَكۡرُ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ إِذۡ تَأۡمُرُونَنَآ أَن نَّكۡفُرَ بِٱللَّهِ وَنَجۡعَلَ لَهُۥٓ أَندَادٗاۚ وَأَسَرُّواْ ٱلنَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ ٱلۡعَذَابَۚ وَجَعَلۡنَا ٱلۡأَغۡلَٰلَ فِيٓ أَعۡنَاقِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْۖ هَلۡ يُجۡزَوۡنَ إِلَّا مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ }

Dan berkata pula orang-orang yang tertindas kepada orang-orang yang sombong takbur itu: "Tidak! Bahkan (yang menghalang kami daripada beriman ialah) perbuatan kamu memperdaya kami malam dan siang, ketika kamu menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya. Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab; dan Kami pasangkan belenggu-belenggu pada leher orang-orang yang kafir itu. Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang mereka telah kerjakan.
  • Golongan pengikut akan menyalahkan pemimpin kerana siang dan mlm merancang melalaikan / menjauhkan pengikutnya dr mengingati Allah. eg penyiar siaran consert/bola/wayang/drama.
  • Bila dah nampak neraka di hadapan mereka, maka menyesallah mereka (pengikut dan pemimpin). Mereka akan dibelenggu di tengkuk-tengkuk mereka. Allah berkata kpd mereka supaya tidak menyalahkan org lain, sebaliknya itulah balasan akibat dr keputusan diri sendiri.

Dari tafsir at-Tabari: sesungguhnya penghuni syurga dpt masuk syurga kerana di dunia dulu mereka menangis kerana mengingati Allah, tabarruk (meyerahkan diri dan mengesakan Allah). (menangis sewaktu membaca Al-Quran kerana takutkan azab Allah).

Penghuni neraka akan mengajak lain2 org utk sama2 menangis. Setelah menangis terlalu lama, dan masih tidak dpt perhatian Allah maka mereka pun berhenti menangis dan mengatakan bhw mereka yg masuk syurga itu kerana mereka dulu di dunia sabar (spt sabar dr melayan selera/berpuasa setiap Isnin dan Khamis, bersabar dgn membaca Al-Quran). Oleh itu mari kita bersabar di dlm neraka, mereka bersabar disamping azab neraka dilaksanakan ke atas mereka, kepingan kulit-kulit mereka berlonggok di kaki mereka, urat saraf mereka hancur. Akhirnya mereka kecewa kerana setelah menangis, bersabar dan bertabaruk namun tidak diendahkan oleh Allah. Kekallah mereka dlm neraka dgn azab neraka.


-samb 2 minggu lg utk kata syaitan pula kpd penghuni neraka.


No comments: