Monday, March 19, 2012

Dosa Besar

-Us Syairozi Kuliah Maghrib 18-

Mac-2012


-Dosa Besar ke4 (meninggalkan solat), sambungan. Apakah implikasi org yg meninggalkan solat berjemaah sedangkan dia mampu, namun tidak pergi solat berjemaah.


-Dalil: iaitu pd hari betis2 (segala amalan ditunjukkan) itu ditunjukkan, dan di minta sujud kpd Allah, namun dia tidak mampu utk sujud. Ditafsirkan bhw org yg tidak buleh sujud itu adalah, org ug apbl azan dan iqamah dikumandangkan dia tidak dtg bersolat jemaah. Dlm tafsir lain, org yg tidak buleh sujud adalah org yg mendengar azan (kalimah haiya 'alassolah) namun dia tidak dtg bersolat jemaah. kata Kahbul Akhbak, demi Allah, sesungguhnya ayat ini turun kpd org yg tidak mahu bersolat jemaah.


-hadis riwayat Bukhari dan Muslim bhw, Nabi berkeinginan kiranya masuk waktu solat baginda ingin menyurus seorg lelaki iqamah dan menyuruh seorg lelaki lain menjadi imam, kemudia baginda berjalan dan mencari mereka2 yg tidak dtg solat berjemaah, baginda ingin membakar rumah mereka itu.

- dr hadis tersbt, dan keinginan nabi itu menunjukkan bhw hukum solat berjemaah adalah wajib. Maka barangsiapa yg tidak bersolat berjemaah maka dia tergolong dlm melakukan dosa besar ke4 ie meninggalkan solat.


-saidina Abas apbl ditanya org, seorg ys siangnya berpuasa, dan berqiamulail, tetapi malas bersolat jemaah. Kata Ibnu Abas, kalaulah dia mati dlm keadaan itu maka dia masuk neraka.


-kata Abu Hurairah, adalah lebih baik bg org yg mendengar azan namun tidak dtg solat berjemaah, maka adalah lebih baik baginya utk mencurahkan timah yg mendidih ke telinganya.


-diceritakan dr Ibnu Abas, apa benda yg uzur yg membenarkan seseorg tidak hadir solat jemaah:

1. Takut: kiranya jika keluar rumah maka keselamatan ahli keluarganya terancam;

2. Sakit: sakit yg tidak boleh bangun misalnya;

Maka tidak diterima solatnya itu (yg dilakukan di rumah).


- 3 golongan yg dilaknat Allah:

1. Org yg nak jadi pemimpin tetapi org tidak suka kpdnya;

2. Seorg isteri yg buleh tidur sedangkan suaminya marah kpdnya;

3. Org lelaki yg mendgr azan haiya 'alassolah dan haiya 'alalfalah, tetapi tidak dtg bersolat jemaah.


-Ali Abi Talib, tidak ada solat bg org yg berjiran dgn masjid, kecuali bersolat di masjid. Bertanya, siapa jiran masjid itu? Kata Ali, mereka adalah yg mendgr azan, maka dia adalah jiran masjid.


-Bukhari: barnagsiapa yg suka utk bertemu dgn Allah, di akhirat nanti dia hendaklah dia menjaga solat lima waktu berjemaah.


-sesungguhnya jika tidak hadir solat berjemaah,

1. Sudah maklum dia org munafik, atau

2. Dia sakit.

pd zaman Nabi, org yg sakit sanggup dtg solat berjemaah, kerana takut tergolong sebagai golongan munafik.


-Robek bin Hisab, org berkata kpdnya dia tidak perlu dtg ke masjid utk solat berjemaah kerana dlm uzur. Kata Robek, semua org berkata demikian namun dia masih mendgr azan.


-Hatib bin Asor, suatu hari dia terlepas solat jemaah subuh, kemudia dia dia bersolat di rumah. Sepas solat subuh dia dikunjungi oleh Abu Isak Al-Bukhari dan mengucapkan takziah kpdnya. Hatib terkejut mendgrnya kerana telah berlaku musibah dlm ugama, ie terlepas pahala jemaah yg tidak dpt diganti dlm suatu keadaan yg lain.


-solat jemaah yg paling susah dibuat adalah.

-kara Rasulullahbsaw, inilah 2 sembanhyag utk dilakukan oleh org munafik. Kalaulah mereka tau kelebihan solat isyak dan suboh berjemaah, nescaya mereka akan merangkak dtg utk bersolat jemaah.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: