Saturday, March 10, 2012

Iman dan Kehidupan

-Us Aizam Kuliah Maghrib Sabtu 10-Mac-2012

-kitab Iman Dan Kehidupan, karangan imam Yusuf Al-Qardawi (kitab aqidah, cetakan 1985)


-Mukadimah

--iman bukan perkara tambahan sebaliknya perkara asas/wajib, dgn itu Allah mengutuskan Nabi Muhammad saw dan diberikan mukjizat Al-Quran kpdnya utk manusia mengenali iman.


--iman adalah penetuan hala tuju kehidupan manusia di Akhirat nanti. Jika tiada iman, dan segala benda kebaikan yg dilakukan berdasarkan pemikirannya/nalurinya maka amalan baik itu akan sia-sia. Allah menilai sesuatu perbuatan baik berdasarkan keimanannya. Kebaikan yg dilakukan oleh org bukan muslim hanya spt fartamurgana, tiada nilai pd sisi Allah.

---kaum thamud memiliki teknologi pembinaan yg tinggi, menjadikan gunung2 sebagai tempat kediaman mereka yg indah/cantik. Kehebatan dan kepandaian mereka diuji apbl Allah mengutuskan nabi Soleh as, utk menyuruh mereka menyembah Allah. Kaum thamud menafikan kehidupan selepas mati, mereka berkata masa yg akan menentukan segalanya, tidak wujud difikiran mereka bhw Allah akan memberikan balasan atas apa yg dilakukan di dunia dan pembalasan syurga dan neraka.


--surah Ibrahim Ayat 10


-Org yg berpegang kpd kekuatan diri dan kepandaiannya sendiri dan mempersoalkan sifat Allah, maka mereka ini sebenarnya tidak mempercayai kewujudan Allah. Tidak boleh dipersoalkan hak Allah utk berkehendak (iradat), kemahuan Allah utk menciptakan apa shj (irada kauniah).


-masalah free thinker wujud dlm semua ugama.


-muslim dan mukmin ada perbezaannya. Seorg yg beriman ada tingkatannya, org muslim mempunyai keimanan dlm dirinya, namun org mikmin memiliki tingkatan iman yg lebih tinggi dr org muslim.


-surah Ar-Rum Ayat 30


-ayat ini utk menerangkan fitrah Allah, yg mana seseorg manusia itu sesuai utk menerima Islam. Allah tlh sediakan tubuh setiap manusia utk menerima Islam.


-fahaman prularism mengatakan bhw manusia ada titik ketuhanan (god spot) dlm diri mereka, selagi mana manusia itu mengikuti aturan dlm dirinya merujuk kpd god spot tsbt. Perkara ini salah dan cuba disebarkan oleh musuh2 Islam.


-prinsip sebab-musabab juga tidak buleh diterima jika di akir rantaian sebab musabab itu tidak dikaitkan dgn Allah. Pemikiran yg tidak mengaitkan sesuatu perkara itu adalah kekuasaan Allah. Mereka ini akan mengatakan bhw kejadiaan di dunia (spt punca berlakunya tsunami di Jepun) adalah kerana bumi ini terjadi dgn sendirinya, dan pergerakan plate bumi adalah terjadi dgn sendiri yg apabl setelah bertahun2 bergerak maka akan meletuskan terori tsunami dan gempa bumi.


-org athis kata tiada hari akhirat dan syurga neraka.


-akhlak org yg beriman dgn Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata perkara yg baik2, jika tidak ia akan berdiam.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: