Saturday, October 20, 2012

Menyampaikan Ilmu

-Us Ibrahim Kuliah Maghrib Sabtu 20-Okt-2012

-Pd zaman Rasulullah saw, para sahabat menyampaikan maklumat (spt ayat Al-Quran yg baru diturunkan Allah kpd Nabi, seseorg masuk Islam, seseorg yg murtad) dgn tepat tanpa menambah tokok perkataan yg disampaikan oleh Rasulullah. Sebaran dilakukan di mana2 sahaja termasuk pasar dan jalan2 raya. Berita yg disebarkan bukan sahaja didengar oleh org Islam malah yg bukan Islam termasuk org yahudi.

-org yahudi cuba mengubah ayat2 Al-Quran dan menyebarkannya. Namun para sahabat yg hafaz segera menyangkal dan membetulkan keadaan, kerana adanya sifat menyampaikan yg bersungguh2 menyebabkan para sahabat bersungguh2 menjaga ugama Islam.

-hari ini kita tak bersungguh utk menyebarkan Islam kpd keluarga dan org lain. Menyebabkan generasi hari ini tidak faham Islam dan banyaknya maksiat.

-barangsiapa yg tiada niat utk berjuang fisabilillah maka matinya sia-sia.

-tidak berganjak 2 kaki anak Adam di Padang Mahsyar selagi tidak menjawab 4 perkara (1) umur (2) ilmu (3) harta (4) tubuh badan.

Dari Abi Barzah al-Aslami r.a., dari Nabi s.a.w, sabdanya:

“Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Tuhan pada hari qiamat sehingga ia disoal tentang umurnya pada perkara apakah ia habiskan dan tentang ilmunya untuk apakah ia gunakan dan tentang harta bendanya dari manakah ia dapati dan pada perkara apakah ia belanjakan dan juga tentang tubuh badannya pada perkara apakah ia susutkan kemudaan dan kecergasannya?”

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments: