Friday, October 5, 2012

-Us Hasnan Kassan Kuliah Maghrib Jumaat 5-Okt-2012
Surah Al-Furqan ayat 26 - 30

Ayat ini menceritakan kekecewaan (di Akhirat) org yg berkawan dgn sifulan yg melalaikan dia dari membaca Quran.

Ada riwayat mengatakan sifulan itu dirujuk kpd 2 beradik musyrikin yg tinggal di Mekah.

Ubai dan Sumaiyah bin Khalaf adalah 2 org musyrikin yg menghalang org2 di Mekah dr mendengar bacaan Al-Quran yg diperdengarkan oleh Nabi Muhammad saw.

Pelbagai cara mereka berdua buat utk menghalang org2 Mekah utk mendengar bacaan Quran oleh Nabi saw. Mereka mengupah kanak2 utk bertepuk tangan, bergendang atau memukul benda2 utk membuat bising dgn tujuan supaya org sekitar Mekah tidak mendengar bacaan Quran oleh Rasulullah.

2 beradik ini juga mengumpulkan dana dr golongan peniaga/korporat musyrikin Mekah dan pergi ke Syam dan membeli wanita2 yg merdu suaranya di bawa ke Mekah utk menyanyi apbl Nabi mula membacakan ayat2 Quran di kota Mekah. Tujuannya utk melalaikan warga Mekah ketika itu dari mendengar bacaan Quran oleh Nabi.

Allah menyebutkan perkara ini dlm ayat 6 surah Luqman, perkara melalaikan dr membaca Quran yg dianjurkan oleh mereka adalah seperti menyanyi, mendengar nyanyian, dan sebagainya.

Sambungan kisah ini adalah dlm ayat 6 surah Luqman.

Hari ini segala mcm bentuk hiburan disediakan melalui tv dan radio utk melalaikan orang Islam dr membaca Quran.

Nabi merintih kpd Allah akan perkara ini (org2 Mekah dilencongkan/dilalaikan dr mendengar bacaan Quran yg dirancangkan oleh org2 musyirkin Mekah), dan Allah cerikan perkara ini dlm Quran.

- kisah Usaid: ayah Usaid mendengar berita bhw Usaid telah memeluk Islam, dia kemudiaannya mencari Usaid utk membunuhnya. Usaid ketika itu sedang membaca ayat2 Quran apbl ayahnya tiba di kebunnya. Apbl mendengar bacaan ayat2 Quran yg dibacakan oleh Usaid, dia menjadi terpegun dan setelah selesai bacaan ayat Quran itu ayahnya mendapatkan Usaid dan meminta agar dibacakan lagi ayat Quran.

Ketika Usaid membaca Quran, langit menjadi mendung. Para sahabat bertanyakan kpd Nabi kenapa perkara itu terjadi. Nabi memberitahu bhw ketika Usaid membaca Quran para malaikat turun beramai2 utk mendengarkan bacaan Usaid yg sangat elok/lunak.

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments: