Monday, January 25, 2016

Titian Sirat

- us Ikhwan kuliah Suboh Isnin 25-Jan-2016

(1) Imam Tirmizi meriwayatkan satu hadis: manusia akan melalui neraka (ie melalui titian Sirat) dan kemudiannya dimasukkan dlm syurga. Ada yg melalui neraka seperti kilat, ada yg lambat. Bergantung kpd amalannya.

(2) Titian Sirat itu dr segi syarat, adalah suatu jambatan yg dibentangkan di atas neraka.  Diciptakan Allah semasa diciptakan syurga dan neraka. Lebar Titian Sirat adalah 1 per 7 dr rambut.

(3) Adanya gangguan terhadap manusia yg melalui Titian Sirat seperti cangkuk2 besi,  yg sekiranya terkena maka tersiat kulit2 manusia hingga ada yg akan terjatuh dan masuk dlm neraka.

(4) Sifat laluan Titian Sirat :
a. Mukmin - seperti kilat
b. Mukminyg berdosa -
c. Kafir -

(5) Allah akan selamatkan org5 yg bertakwa dan membiarkan org2 yg kafir dan org mukmim yg berdosa.

(6) Bicara Hafsah dgn Rasulullah,  Rasulullah membenarkan pertanyaan Hafsah bwh manusia akan dimasukkan dlm meraka kemudiannya diselamatkan oleh Allah dan dimasukkan dlm syurga.

(7) Bantu diri kita utk melalui Titian Sirat dgn melakukan amalan soleh.
- takwa adalah penyelamat kpd org mukmin utk melalui Titian Sirat.
- Takut kpd Allah adalah dgn menghampirinya. Berbanding dgn takut kpd makhluk, maka kita akan menjauhi makluk itu.
- Beribadat kpd Allah dgn bersungguh-sungguh.
- Membaca Al-Quran bukannya amalan sampingn spt hanya apbl berkelapangan sahaja. Jadikan amalan membaca Al-Quran spt makanan ruji (utk rohani) kita.
- Takwa bermaksud bersih diri dr amalan2 keji, spt cemburu kpd org lain.
- Org muflis itu adalah org yg di Akhirat nanti yg drg dgn amalan yg banyak,  namun amalannya akan diberikan kpd org2 yg difitnahnya semasa di dunia,  hinggakan toada lagi (muflis) pahala amalannya utk digunakan sebagai tebusan terhadap fitnah yg dilakukan.

(8) antara punca terjatuh dr Titian Sirat
1. Berlaku zalim kpd org lain.

(9) kelajuan melalui Titian Sirat adalah bergantung kpd kelajuan kita melakukan amalan ketakwaan/amal soleh.
- Perlahan jika sering melengahkan/melewatkan amalan soleh
- Tak bergerak atau bergerak sgt Perlahan jika tidak melakukan solat. Tidak membaca Al-Quran, tidak berpuasa, tidak mengeluarkan zakat
- Kita perlu berlumba dgn golongan yg sedikit, namun tidak perlu dimaklumkan tujuan kita itu, iaitulah berlumba dlm melakukan amal soleh. Siapa yg lebih mengajak kpd melakukan kebaikan, spt siapa yg terlebih dahulu memberi salam, siapa yg lebih letih melakukan amalan menjadi penunjuk.
- Org yg berdosa tidak tahu dr mana utk memulakan amalan kpd Allah. Keaktifan dan kesegeraan utk beramal ibadah adalah apbl dikurniakan taufiq oleh Allah. Maka perbanyakkan istigfar kpd Allah.

(10) perkara yg menyebabkan kita terhalang dr bergerak di Titian Sirat (hingga akhirnya kita terjerumus dlm neraka, kerana cangkuk2 besi yg sentiasa menarik/mengganggu)
1. Jangan putuskan silaturrahim. Jangan mementingkan diri dan berasa ego terhadap adik-beradik. Biasakan kita yg memulakan ziarah kpd adik-beradik.

2. Cuai dlm amanah.
- Jaga tindakan kita dlm melakukan kerja2/harta yg diamanahkan kpd kita.

No comments: