Saturday, September 5, 2020

Perintah Menunaikat Solat

- us Hasnan Kasan kuliah Maghrib Jumaat 4-Sep-2020


Tanggungjawab seorang muslim untuk bersolat.


1. Perintah supaya mendirikan solat.


Surah Al-Ankabut Ayat 29:45

A045

Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

a) Akimi - "dirikanlah". Ini adalah ayat perintah, iaitulah perintah wajib. Wajib ke atas mukallaf i.e. pd 2 keadaan (1) yg berakal dan (2) baligh.

b) Solat tidak boleh digantikan oleh org lain.

c) kefarduan solat itu suatu yg berat. Tidak boleh diringan-ringankan (diambil remeh).


Surah At-Tahrim Ayat 66:6

A006

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.


- kefarduan solat melibatkan keluarga. Bapa dan datuk bertanggungjawab utk menyuruh anak dan cucu utk bersolat.

a) bapa dan datuk perlu usaha, utk mengingatkan anak dan cucu utk tunaikan solat.


Surah Lukman Ayat 31:17

A017

"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.


Solat juga adalah tanggungjawab AJK masjid/surau, persatuan penduduk, mereka yg berkuasa, mereka yg dilantik menjadi ketua.

Surah Al-Haj Ayat 22:41


A041

Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.


2. Soalan: Bagaimana status solat Jumaat jemaah yang berada di luar masjid.

Syarat-syarat menjadi maklum solat Jumaat adalah berada di suatu tempat (yang ditetapkan spt masjid/surau).

(a) Makmum perlu berada di belakang dari kedudukan imam (sof paling hadapan adalah yg dibelakang imam).

(b) Makmum yang berada di luar dewan solat utama masjid/surau spt berada di ruang yang tiada air-cond, masih dikira jemaah solat Jumaat.

(c) Makmum yang berada di tingkat atas, ataupun bawah, mestilah berada dibelakang imam, berdasarkan kedudukan di mana imam berada.

(d) Maklum yang berada di luar kawasan masjid/surau, ada dua (2) keadaan:

(d-i) terdapat pintu di pagar atau tembok yang biasanya boleh dilalui oleh jemaah/pengunjung, maka jemaah yang berada di sebalik pagar/tembok adalah masih dikira sebagai jemaah solat, sah solat Jumaat mereka.

(d-ii) tiada sebarang pintu pada pagar/tembok masjid/surau, maka jemaah tersebut tidak dikira termasuk dalam jemaah solat Jumaat. Solat Jumaat mereka tidak sah, dan mereka perlu bersolat Zohor.   






No comments: