Tuesday, October 20, 2020

Tadabbur Surah Luqman Ayat 31:1 hingga 16

- us Kuliah Maghrib Sabtu 12-Ogo-2017

Surah Luqman Ayat 31:12


A012
وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.


- "Hikmat" ditafsirkan sbg kebijaksanaan yg dikurniakan Allah, juga  kata2 yg menepati perbuatan, juga sbg yg menepati sunnah Rasulullah.

- Luqman ini bukanlah seorg Nabi atau Rasul. Begitu juga Zulkainain, dan Hidir, mereka disebutkan dlm Al-Quran sebagai hamba-hamba yang diberikan keistimewaan dan hikmah.

- diriwayatkan Luqman hidup sezaman dgn Nabi Daud as. Sebelum Nabi Daud dilantik menjadi Nabi dan Rasul, Luqman menjadi rujukan utk permasalahan masyarakat. Namun setelah Nabi Daud dilantik menjadi Nabi dan Rasul, Luqman menurut ajaran Nabi Daud as.

- surah Luqman dimulakan dgn huruf muqatta'a ie Alif, Laam, Miim. hanya Allah shj yg mengetahui maksudnya.


-Ayat 31: 1

A001


- Ayat 31:2

A002

Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh,


- Ayat 31:3

A003

Menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik


- Ayat 31:4

A004

Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang, dan memberi zakat, serta mereka yakin tentang adanya hari akhirat.


-Ayat 31:5

A005

Mereka itulah yang tetap mendapat hidayah petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

- cerita yg paling elok berkenaan dunia adalah ...

Ambillah apa yg dianugerahkan kamu utk bekalan kamu di akhirat. ...Jangan kamu lupa bhgn kamu di dunia...


- Ayat 31:6

A006

Dan ada di antara manusia: orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari ugama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan ugama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.

(a) ada manusia yg gunakan harta/ilmu yg diberukan kpdnya utk menghalang manusia lain dr dekat kpd Allah.


- Ayat 31:7

A007

Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, berpalinglah dia dengan angkuhnya, seoleh-oleh ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya.

(a) inilah kelakuan org2 kafir pd zaman Rasulullah. Mereka buat bising apbl Rasulullah membacakan ayat2 Al-Quran.


- Ayat 31:8

A008

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang penuh dengan berbagai nikmat,


- Ayat 31:9

A009

kekallah mereka di dalamnya. Demikian dijanjikan Allah - janji yang tetap benar; dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


- Ayat 31:10

A010

Ia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia biakkan padanya berbagai jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat.

(a) kejadian langit yg diciptakan tanpa tiang, juga disebutkan dlm surah Al-Mulk.


Surah Al-Mulk Ayat 67:3

A003

Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?


(a) Di sini, apbl Allah suruh manusia melihat ciptaanNya, maka perhatikan kekuasaan Allah dlm menciptakan, dan rasa kecil dan rendah diri dan takut kpd Allah.


- Ayat 31:11

A011

Ini (semuanya adalah) ciptaan Allah, maka cubalah kamu tunjukkan kepadaKu apakah yang telah diciptakan oleh makhluk-makhluk yang lain daripadaNya (yang kamu sembah itu)? (Tidak ada sesuatu pun) bahkan orang-orang yang zalim (dengan perbuatan syiriknya) itu berada dalam kesesatan yang jelas nyata.


- Ayat 31:12

A012

Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

(a) sesungguhnya jika dihimpunkan segala amalan manusia maka ianya tidak memberi apa2 kpd zat Allah. Begitu juga jika dikumpulkan segala kekufuran, ianya tidak mengurangkan zat Allah.


-Ayat 31:13

A013

Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".

(a) Wasiat Luqman kpd anaknya adalah jgn syirik kpd Allah.

Surah An-Nisa Ayat 4:48:

A048

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.


(b) Allah mengampuni dosa2 lain, namun dosa syirik tidak diampunkan Allah.

Surah Az-Zumar Ayat 39:53

A053

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


- Ayat 31:14

A014

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).


- Ayat 31:15


A015

Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.


- Ayat 31:16

A016

(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.


No comments: