Sunday, January 8, 2023

Khusyuk Dalam Solat


- kuliah Maghrib Sabtu 7-Jan-2023

Khusyuk Dalam Solat

- Kata Imam Ghazali, dimaksudkan khusyuk itu adalah solat dlm keadaan ingat kpd Allah, menghayati dgn bersungguh-sungguh.

  • Dlm mazhab Shafie pergerakan anggota melebihi 3x sudah membatalkan solat. Memalingkan dada dari arah qibla juga batal solatnya.
  • Jari dikira anggota kecil, namun sekiranya pergerakan jari (contoh menggaru kerana gatal) menyebabkan siku dn lengan juga bergerak melebihi 3x, maka batal solat seseorg itu.

- Ulamak juga menuntut supaya jika menjaga hati sewaktu solat. Hati merasa bagi pergerakan dan bacaan dlm solat.
- Imam Ghazali menuntut supaya hati kita membesarkan Allah dlm perkara takbiratul ihram.


Bagaimana merasa keAgungan Allah?
- kata Imam Ghazali, 2 makrifat utk merasa keAgungan Allah:

  1. makrifat kpd keAgungan Allah ie hati seseorg itu memainkan peranan dlm mengAgungkan Allah. 
  2. makrifat kpd kehinaan diri sendiri, bhw kita ini terlalu hina terhadap Allah. Kita sedar bhw kita ini hamba yg hina, bhw kita ini hamba kpd Allah.

- kata imam² tasauf, usaha kita dtg ke masjid, lakukan ibadah itu semuanya atas izin Allah. Tiada apa yg dilakukan itu atas kekuasaan diri kita sendiri, sebaliknya adalah dgn izin Allah.
- dari 2 sifat makrifat itu, akan timbul ketenangan, tenteram dan khusyuk dlm hati.

Takut dan takwa
- Kata Imam Ghazali, kuasa atau kerajaan Allah tidak terkesan dgn ciptaan manusia atau apa² juga makhluk, bahkan jika musnah semua manusia, makhluk, ianya tidak mengurangkan walau sebesar zarah, kekuasaan dan keAgungan Allah.

  • Org yg ada keimanan kpd Allah akan merasa dlm hatinya kekuasaan Allah apbl dia memerhati perkara² yg berlaku dihadapan matanya, dlm dunia ini. 
  • Org² beriman ada pengharapan dlm hatinya, bhw segala amalan yg dilakukan itu diterima oleh Allah. Bukan secara sambil lewa dgn mengatakan, jika nak terima terimalah, jika tak terima pun tak mengapa.

- perbanyakkan istigfar agar hati kita sentiasa mengharapkan keampunan dari Allah.
- apbl sesorg itu mengenal Allah sebagai tuhan yg Maha Menerima, maka dia akan berusaha dan berlumba-lumba melakukan amalan, dgn mengharapkan agar segala amalan itu diterima oleh Allah dan diganjarkan pahala juga nikmat syurga. 

  • Hadis: solat adalah amalan pertama yg akan dihisab di akhirat.


- Doa sesorg itu diterima oleh Allah, apbl dia menunaikan solat.

  • Jangan lupa berdoa utk ibu dan ayah, lebih-lebih lagi apbl mereka telah meninggal dunia.


Kata Imam Qurtubi, tanda seseorg itu bersyukur adalah dia menunaikan solat fardu lima waktu.

Carian hadis berkaitan:
1. Hadis: Solat adalah perkara pertama yg akan dihisab.

Ali bin Nashr bin Ali Al Jahdhami menceritakan kepada kami, Shal bin Hammad memberitahukan kepada kami dari Al Hasan dari Harits bin Qabishah, ia berkata: "Saya datang ke kota Madinah dan saya berdoa: "Ya Allah mudahkan kepada ku untuk berteman dengan orang yang soleh maka saya berteman dengan Abu Hurairah, dan saya berkata: "Sesungguhnya saya meminta kepada Allah supaya di beri rezeki teman yang soleh yang dia mahu menceritakan kepada saya hadis yang ia dengar dari Rasulullah saw, dengan hadis ini semoga Allah memberi manfaat kepada saya. Abu Hurairah berkata: "Sesungguhnya mula pertama hamba dihisab di hari kiamat dari amalnya adalah solatnya, jikalau amal solatnya itu baik, maka ia termasuk orang yang bahagia dan beruntung dan jikalau amal solatnya rosak, maka ia termasuk orang yang rugi dan tidak beruntung." Adapun jikalau terdapat kekurangan sedikit dari solat fardunya, maka Allah Tabaaraka Wa Ta'ala berfirman: "Lihatlah (hai para malaikat) apakah hambaKu mengerjakan solat sunat untuk menyempurnakan kekurangan solat fardunya?, kemudian jikalau hambaKu mengerjakan solat sunat, maka solat sunat itulah untuk menyempurnakan kekurangan solat fardunya." Di dalam bab ini terdapat hadis dari Tamim Ad Dariyyi. Abu Isa berkata: "Hadisnya Abu Hurairah adalah hadis hasan gharib dari sanad ini. Hadis ini telah diriwayatkan dari beberapa Rawi dari Abu Hurairah. Sebahagian sahabat Hasan telah meriwayatkan hadis dari Hasan dari Qabiishah bin Dzuwaib, tetapi bukan hadis ini, yang terkenal adalah Qabishah bin Huraits. Hadis seperti di atas telah diriwayatkan juga dari Anas bin Hakim dari Abu Hurairah dari Nabi saw.
[Hadis Sunan At-Termizi Jilid 1. Hadis Nombor 0409]

No comments: