Saturday, January 14, 2023

Perempuan yang Haram Dikahwini Hasil dari Hubungan Semendaan

- us Ahmad Faizal bin Sudin Ali kuliah Maghrib Ahad 25-Dis-2022

Perempuan yang haram dikahwini hasil dari hubungan semendaan

1) Perempuan yg haram dinikahi terbahagi kpd dua (2):
  1. haram buat selama-lamanya
    • nasab & keturunan, susuan, kafir
  2. haram buat sementara waktu.
    • perkahwinan: contohnya: ipar itu haram dinikasi selagi mana kita masih ada ikatan perkahwinan dgn isteri (yg juga adik-beradik kpd ipar yg hendak dinikahi) 
2) Seseorg lelaki muslim haram mengahwini seorg perempuan bilamana berlaku salah-satu dari berikut:
  1. ada hubungan nasab dan keturunan (spt adik-beradik, ibu, nenek dan ke atas)
  2. sebab penyusuan (ie adik-beradik susuan)
  3. sebab persemendaan
  4. sebab permaduan
  5. sebab kafir
  6. sebab isteri orang
  7. sebab dalam iddah

3) Haram disebabkan nasab & keturunan
  1. Ibu, nenek hingga ke atas
  2. Anak dan cucu hingga ke bawah
  3. Adik-beradik perempuan seibu-sebapa atau adik-beradik tiri (hasil dari sebapa atau seibu)
  4. Ibu saudara :
    • sebelah bapa, hingga ke atas
    • Ibu saudara sebelah ibu, hingga ke atas
  5. Anak saudara:
    • dari adik-beradik lelaki hingga ke bawah
    • dari adik-beradik perempuan hingga ke bawah.

Dalil: surah An-Nisa ayat 4:22 (klik sini utk paparan ayat)
{ وَلَا تَنكِحُواْ مَا نَكَحَ ءَابَآؤُكُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ إِلَّا مَا قَدۡ سَلَفَۚ إِنَّهُۥ كَانَ فَٰحِشَةٗ وَمَقۡتٗا وَسَآءَ سَبِيلًا }

Dan janganlah kamu berkahwin (dengan perempuan-perempuan) yang telah diperisterikan oleh bapa kamu kecuali apa yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya perbuatan itu adalah satu perkara yang keji, dan dibenci (oleh Allah), serta menjadi seburuk-buruk jalan (yang dilalui dalam perkahwinan).

- pd zaman jahiliyah, ibu tiri (lebih-lebih lagi yg) muda menjadi isteri kpd anak, apbl bapanya telah meninggal dunia.

4) Haram dengan sebab penyusuan
  • Kanak-kanak lelaki yg berumur kurang dari dua (2) tahun menyusu kpd seorg perempuan sekurang-kurangnya 5 kali kenyang, maka perempuan itu dan adik-beradik susuannya adalah haram dinikahi.
  • Haram dinikahi kpd:
    1. ibu susuan, emak kpd ibu susan (nenek susuan), dan ke atas
    2. adik-beradik perempuan susuan dan ke bawah
    3. emak saudara kpd ibu susuan dan ke atas
    4. bekas isteri anak lelaki susuan (bekas menantu susuan).

Dalil: surah An-Nisa ayat 4:23 (klik sini)
{ حُرِّمَتۡ عَلَيۡكُمۡ أُمَّهَٰتُكُمۡ وَبَنَاتُكُمۡ وَأَخَوَٰتُكُمۡ وَعَمَّٰتُكُمۡ وَخَٰلَٰتُكُمۡ وَبَنَاتُ ٱلۡأَخِ وَبَنَاتُ ٱلۡأُخۡتِ وَأُمَّهَٰتُكُمُ ٱلَّٰتِيٓ أَرۡضَعۡنَكُمۡ وَأَخَوَٰتُكُم مِّنَ ٱلرَّضَٰعَةِ وَأُمَّهَٰتُ نِسَآئِكُمۡ وَرَبَٰٓئِبُكُمُ ٱلَّٰتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ ٱلَّٰتِي دَخَلۡتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمۡ تَكُونُواْ دَخَلۡتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ وَحَلَٰٓئِلُ أَبۡنَآئِكُمُ ٱلَّذِينَ مِنۡ أَصۡلَٰبِكُمۡ وَأَن تَجۡمَعُواْ بَيۡنَ ٱلۡأُخۡتَيۡنِ إِلَّا مَا قَدۡ سَلَفَۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ غَفُورٗا رَّحِيمٗا }

Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri; tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

- Hadis: Haram berkahwin dgn adik-beradik susuan:

Dari 'Aisyah r.a., katanya Rasulullah saw. pernah bersabda kepadanya, "Haram kahwin kerana sesusuan, semua yang diharamkan kerana sekandungan.[Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1384]

- Hadis: Haram berkahwin dgn anak kpd adik-beradik susuan:

Dari Ibnu Abbas r.a., katanya: Nabi s.a.w. bersabda mengenai anak puteri Hamzah: "Ia tiada halal untuk saya. Haram kerana sesusuan sama dengan haram kerana seketurunan. Dan ia adalah anak dari saudara ku sesusuan". [Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1231]

 
- hubungan susuan ini adalah kpd yg menyusu sahaja. Adik-beradiknya yg lain adalah halal utk mengahwini perempuan di atas.
- bilangan susuan yg lima (5) kali kenyang itu tidak semestinya berturut-turut.  Definasi kenyang adalah kanak-kanak itu tertidur dan tercabut puting (susu) dari mulutnya (kerana sudah terlelap/tidur)
- susuan itu  mestilah susu badan (tetek), bukan susu formula.

- sekiranya seorg yg telah berusia ingin mengambil anak angkat, dia boleh serahkan bayi (anak angkat) itu utk disusukan oleh anak perempuannya. Ini menjadikan dia datuk (dan nenek susuan).


- dalil: Status anak angkat masih kekal sebagai anak angkat, bukan anak sendiri. Surah Al-Ahzab ayat 33:4 (klik sini)
{ مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٖ مِّن قَلۡبَيۡنِ فِي جَوۡفِهِۦۚ وَمَا جَعَلَ أَزۡوَٰجَكُمُ ٱلَّٰٓـِٔي تُظَٰهِرُونَ مِنۡهُنَّ أُمَّهَٰتِكُمۡۚ وَمَا جَعَلَ أَدۡعِيَآءَكُمۡ أَبۡنَآءَكُمۡۚ ذَٰلِكُمۡ قَوۡلُكُم بِأَفۡوَٰهِكُمۡۖ وَٱللَّهُ يَقُولُ ٱلۡحَقَّ وَهُوَ يَهۡدِي ٱلسَّبِيلَ }

(Diperintahkan dengan yang demikian kerana) Allah tidak sekali-kali menjadikan seseorang mempunyai dua hati dalam rongga dadanya; dan Ia tidak menjadikan isteri-isteri yang kamu "zihar" kan itu sebagai ibu kamu; dan Ia juga tidak menjadikan anak-anak angkat kamu, sebagai anak kamu sendiri. Segala yang kamu dakwakan mengenai perkara-perkara) yang tersebut itu hanyalah perkataan kamu dengan mulut kamu sahaja. Dan (ingatlah) Allah menerangkan yang benar dan Dia lah jua yang memimpin ke jalan yang betul.

Dalil: Dalil membenarkan menikahi bekas isteri anak angkat. Surah Al-Ahzab ayat 33:37 (klik sini)
{ وَإِذۡ تَقُولُ لِلَّذِيٓ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِ وَأَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِ أَمۡسِكۡ عَلَيۡكَ زَوۡجَكَ وَٱتَّقِ ٱللَّهَ وَتُخۡفِي فِي نَفۡسِكَ مَا ٱللَّهُ مُبۡدِيهِ وَتَخۡشَى ٱلنَّاسَ وَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخۡشَىٰهُۖ فَلَمَّا قَضَىٰ زَيۡدٞ مِّنۡهَا وَطَرٗا زَوَّجۡنَٰكَهَا لِكَيۡ لَا يَكُونَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ حَرَجٞ فِيٓ أَزۡوَٰجِ أَدۡعِيَآئِهِمۡ إِذَا قَضَوۡاْ مِنۡهُنَّ وَطَرٗاۚ وَكَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ مَفۡعُولٗا }

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.

5) Haram kerana hubungan semendaan
- 4 golongan perempuan yg haram dinikahi disebabkan wujudnya hubungan persemendaan adalah:
  1. Ibu mertua sebelah ibu atau sebelah ibu susuan
  2. Ibu tiri atau nenek tiri hingga ke atas
  3. Menantu perempuan atau isteri kpd cucu hingga ke atas
  4. Anak tiri yg telah disetubuhi ibunya.
    • Jika isteri yg dikahwini itu belum lagi disetubuhi kemudian diceraikannya isteri itu, kemudian dia berkahwin dgn anak perempuan bekas isteri (tadi), maka bekas anak tiri itu halal dinikahi. 
    • Dalil: Surah An-Nisa ayat 4:23 (di atas)

- Anak tiri perempuan, sama ada mereka tinggal serumah atau tidak tinggal serumah.

 

6) Haram kerana permaduan
Perempuan yg haram dinikahi disebabkan madu:
  1. Adik-beradik perempuan kpd isteri ie haram berkahwin dgn 2 org perempuan yg adik-beradik dlm satu masa yg sama.
    • Dalil: Surah An-Nisa ayat 4:23 (di atas)
  2. Mengumpulkan anak saudara dan ibu saudara dlm satu masa yg sama. 
  3. Isteri juga diharamkan dimadukan dgn ibu saudaranya
    • ibu saudara kpd adik-beradik kandungnya (seibu-sebapa), atau adik-beradik seibu atau adik-beradik sebapa. 

7) Haram kerana isteri orang, atau masih dalam iddah
Hadis: 
Dari Abu Sa'id Al Khudri r.a., katanya: "Setelah selesai peperangan Hunain, Rasulullah saw. mengirim pasukan ke Authas. Mereka bertemu dengan musuh dan segera bertempur. Mereka dapat memenangkan pertempuran itu dan berhasil menawan musuh, termasuk di antaranya tawanan-tawanan wanita. Para sahabat Rasulullah saw. berkeberatan menggauli wanita tawanan (sahaya) mereka, kerana mereka punya suami orang-orang musyrik. Sehubungan dengan kes tersebut Allah 'Azza wa Jalla menurunkan ayat sebagai berikut: "Dan di haramkan bagi kamu mengahwini wanita-wanita bersuami, kecuali sahaya-sahaya yang kamu miliki. (Allah telah menetapkan hukum itu) sebagai ketetapan-Nya atas kamu (An Nisa' : 24). Ertinya, mereka halal bagi mu setelah 'iddah mereka habis."
[Hadis Sahih Muslim Jilid 3. Hadis Nombor 1398]

Besan sebantal
  • Apbl anak kandung kita berkahwin dgn anak tiri isteri yg sebelum kita dinikahi berstatus janda.


Nota Kuliah:
  • Perkahwinan Dengan Perempuan Bukan Islam, Ahli Kitab (klik sini)

No comments: